Test Opel Cascada 1.6 Turbo aut.

Tomasz Korniejew
rozwiń więcej
Opel Cascada - przód / Opel
Najnowszy kabriolet Opla – Cascada przyciąga wzrok atrakcyjną i proporcjonalną sylwetką. Czy jeździ równie dobrze, jak wygląda?

Mimo że Opel Cascada został zbudowany na bazie kompaktowego, popularnego modelu Astra prezentuje się okazale. Niewątpliwie prestiżu bryle nadwozia dodają duże (standardowo osiemnastocalowe, a za dopłatą 3300 zł nawet dwudziestocalowe) obręcze kół oraz materiałowy dach. Powszechnie stosowane niegdyś w kabrioletach materiałowe dachy, w dzisiejszych czasach ustępują rozkładanym dachom blaszanym, tym samym stają się rozwiązaniem niszowym i szlachetniejszym. Zastosowanie miękkiego dachu pozwoliło na zachowanie odpowiednich proporcji nadwozia i sprawiło, że składanie i rozkładanie pokrycia trwa jedynie 17 s.

Zobacz też: Test Peugeot RCZ - potomek legendy!

Test Opel Cascada 1.6 Turbo aut. – wnętrze

Tablica przyrządów Opla Cascady jest bardzo podobna do tablicy przyrządów z modelu Astra. Jedyne różnice dotyczą detali wykończeniowych. Te w Cascadzie są wyższej jakości.
Przedział pasażerski Cascady pomieści cztery osoby. Zarówno z przodu, jak i z tyłu na brak miejsca mogą jedynie narzekać ponadprzeciętnie wysocy pasażerowie. Z powodu dużych i ciężkich drzwi utrudnione jest wsiadanie i wysiadanie z kabrioletu. Ale konstruktorom udało się rozwiązać problem, który dotyczy wszystkich aut z dwu/trzydniowym nadwoziem. Kierowca ani pasażer siedzący z przodu nie muszą daleko sięgać po pas bezpieczeństwa. W Cascadzie specjalny podajnik doprowadza go na wysokość ramion, co bardzo podnosi komfort użytkowania pojazdu.

Zajęcie miejsca na tylnej kanapie nie należy do najłatwiejszych. Co prawda przednie fotele się odsuwają ale mimo to szpara przez którą muszą się przecisnąć osoby zajmujące tylne miejsca jest dość wąska.
Kierowca Cascady siedzi wygodnie na obszernym i dobrze wyprofilowanym fotelu ale widoczność do tyłu jest ograniczona przez małą tylną szybę. Całe szczęście czujniki parkowania są wyposażeniem standardowym, więc podczas parkingowych manewrów kiepska widoczność do tyłu nie stanowi większego problemu.

Bagażnik Opla Cascady ma pojemność 350 l (280 l po otwarciu dachu), a po rozłożeniu oparć (dzielonej) tylnej kanapy można przestrzeń na bagaże powiększyć do 630 l. Standardowa pojemność „kufra” jest wystarczająca do spakowania się nawet na długi wyjazd, niestety mały otwór załadunku skutecznie ogranicza możliwości przewozowe Opla.

Zobacz też: Test Mercedes-Benz A200 CDI

Test Opel Cascada 1.6 Turbo aut. – napęd/układ jezdny

Kabriolety, nawet te z materiałowym dachem nie należą do lekkich konstrukcji. Są zazwyczaj cięższe od tradycyjnych odmian modelu, wyposażonych w konwencjonalny dach. Wynika to z potrzeby znacznego usztywnienia konstrukcji nadwozia w stosunku do pojazdów z blaszanym dachem. Nie inaczej jest w przypadku Opla Cascady. Samochód z turbodoładowanym silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 l, rozwijający moc maksymalną 170 KM i automatyczną skrzynią biegów waży niebagatelne 1786 kg. Skutkuje to nie tylko ograniczoną ładownością (383 kg) ale również ma wpływ na właściwości jezdne.

Poruszając się Cascadą z prędkościami typowymi dla ruchu miejskiego kierowca czuje sporą masę pojazdu. Według danych producenta auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w czasie 9,9 s. Bez względu na to, czy wciśniemy umieszczony na konsoli centralnej przycisk Sport skracający reakcję na wciskanie pedału gazu i usztywniający układ kierowniczy, czy nie, kierowca z ambicjami sportowymi, prowadząc Cascadę nie może się pozbyć uczucia niedosytu. Samochód cechuje z jednej strony ospałość, z drugiej nadmierny apetyt na paliwo. Podczas jazd redakcyjnych w ruchu miejskim, w stylu stonowanym, kabriolet Opla zużywał ponad 11 l benzyny na 100 km. Wkręcanie silnika na wysokie obroty tylko nieznacznie poprawia dynamikę jazdy, za to znacznie podwyższa zużycie paliwa.

Nie bez znaczenia dla komfortu jazdy w ruchu miejskim jest zwrotność pojazdu. Cascada nie wypada pod tym względem najlepiej. Średnica zawracania na poziomie 12,2 m zmusza kierowcę do rozsądnego zaplanowania wszelkich miejskich manewrów.

Ciekawostką jest, że Opel oferuje dodatkowe wyciszenie przedziału pasażerskiego (koszt opcji to 800 zł). Zdecydowanie warto z tej oferty skorzystać, bo podczas jazdy Cascadą z zamkniętym dachem w ruchu miejskim są wyraźnie słyszalne odgłosy dochodzące spoza samochodu. Co prawda jest to naturalna cecha każdego pojazdu z materiałowym dachem ale skoro producent daje możliwość redukcji tego zjawiska to warto z niego skorzystać.
Egzemplarz Opla Cascady, który dostaliśmy do recenzji został wyposażony w dwudziestocalowe obręcze kół. To w porównaniu z dość twardo zestrojonym zawieszeniem i dużą masą pojazdu skutkowało ograniczeniem komfortu tłumienia nierówności. Podczas jazdy po nierównościach słychać też było jak nadwozie pojazdu pracuje.

Z drugiej strony samochód zaskakiwał odpowiednim zachowaniem podczas jazdy po łukach na równej nawierzchni. W takich sytuacjach auto zachowywało odpowiednią sztywność nadwozia i nie zdradzało przesadnej podsterowności. Wręcz przeciwnie Cascada jechała pewniej po założonym torze jazdy niż można by się było tego po niej spodziewać.
Na plus należy też zaliczyć dużą stabilność samochodu (w tym małą wrażliwość na boczne podmuchy wiatru) podczas jazdy z prędkościami autostradowymi.

Zobacz też: Test BMW 320d Touring xDrive

Test Opel Cascada 1.6 Turbo aut. – podsumowanie

Opel oferuje Cascadę tylko w jednej, bogato wyposażonej odmianie Cosmo. Wobec tego najtańsza odmiana kabrioleta z silnikiem 1.4 turbo o mocy 120 KM kosztuje około 111 tys. zł.
Najtańsza Cascada z opisywanym silnikiem i manualną przekładnią kosztuje ok. 120 tys. zł, z kolei wersja z sześciobiegową automatyczną przekładnią 124 700 zł.
Biorąc pod uwagę fakt, że za wspomnianą kwotę otrzymujemy pełnowartościowy czteroosobowy kabriolet, wyposażony m.in. w światła LED, sportowe zawieszenie, dwustrefową klimatyzację, zestaw audio, tempomat i sportowe fotele przednie cena wydaje się rozsądna.
Opisywana odmiana Cascady ma „charakter” bulwarowy. Nie lubi zatłoczonych miast, jest stworzona do relaksacyjnych przejażdżek z wiatrem we włosach po równych jak powierzchnia stołu krętych, nadmorskich drogach. Kierowcy zwracający większą uwagę na dynamikę i zużycie paliwa powinni pochylić się nad którąś z wersji z silnikiem Diesla.

Zobacz też: Test Volkswagen CC 2.0 TDI 177 KM DSG

Opel Cascada 1.6 Turbo aut. dane techniczne

Opel Cascada 1.6 170 KM aut.
Typ silnika benzynowy, turbo
Pojemność  1598 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 170 KM/6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 260 Nm/1650-3200 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 350/630 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 481,4/183,9/144,3 cm
Rozstaw osi 269,5 cm
V-max 217 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,9 s
Zużycie paliwa* 9,3/5,9/7,8 l/100 km
Cena od  126 200 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Moto
Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

pokaż więcej
Proszę czekać...