Test Skoda Rapid 1.2 TSI 85KM Elegance: przestronnie!

Kamil Fraszkiewicz
rozwiń więcej
Skoda Rapid pod eleganckim nadwoziem skrywa przestronne wnętrze, duży bagażnik o pojemności 550 l i technologię Volkswagena. / Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid trafiła na polski rynek pod koniec 2012 roku. Przez wielu uważana była z początku jako konkurent dla Octavii II. Sprawdzamy czy Rapid faktycznie jest tak duży i dobry aby uważać go za model lepszy niż Octavia II.

Pierwsze informacje na temat Skody Rapid były obiecujące. Rozstaw osi większy niż w Octavii II, nowa stylizacja wnętrza i karoserii nawiązujące do aut z Ingolstadt, silniki wykonane w duchu dowsizingu, a do tego płyta podłogowa MQB, stanowiąca podstawę takich aut jak Golf VII, Octavia III czy Audi A3. Jak się okazało już na początku, ta ostatnia cecha była nieprawdziwa, ale pozostałe stanowią mocne punkty auta.

Zobacz też: Test Peugeot 301 1.2 VTI 72KM: największy z najtańszych

Skoda Rapid :nadwozie

Stylistyka aut Skody nigdy nie była cechą, która decydowała o ich rynkowym sukcesie. Trzeba jednak być sprawiedliwym w ocenie i oddać czeskiemu producentowi, że na 16-calowych, aluminiowych felgach, w pięknym, krwisto-czerwonym lakierze i z przyciemnionymi szybami Rapid może się podobać. Linia nadwozia jest stonowana, ale podporządkowana konkretnej koncepcji. Widać, ze nie jest to samochód zbudowany w pośpiechu bądź pod wpływem chwilowych skoków uniesienia. Jest „czysto” i elegancko. Widok przechodniów goniących wzrokiem za autem jest chyba najlepszym tego dowodem.

Skoda Rapid : wnętrze

Wnętrze Skody Rapid pozytywnie zaskakuje. W kabinie nie zabraknie miejsca dla czterech wysokich osób. Przy pięciu pasażerach na pokładzie, tylna kanapa będzie przypominała karną ławkę, ze względu na mniejszą niż np. w Octavii II szerokość kabiny. Fotele są bardzo wygodne, a podróż w nich nie męczy nawet na 300-kilometrowych trasach. Ogromny jest także kufer auta – 550 litrów, które można w pełni wykorzystać dzięki regularnym kształtom i unoszonej wraz z szybą klapie to absolutny szczyt w klasie. Pewnym mankamentem jest brak możliwości zdjęcia tylnej półki w celu załadowania np. lodówki, co zostało już poprawione w Octavii III. Wyciszenie kabiny jest dobre, choć powyżej 100 km/h zaczyna robić się już głośno. Na krótkich poprzecznych nierównościach powietrze w kabinie w pada w dziwny rezonans.

Zobacz też: Ile waży dodatkowe wyposażenie samochodu?

Materiały użyte do wykończenia deski rozdzielczej są dobre, choć miejscami twarde. Nie wydają jednak z siebie żadnych nieprzyjemnych dźwięków, a kierowca ma wrażenie wysokiej solidności montażu (całkowite przeciwieństwo w stosunku do Peugeota 301). Projekt kokpitu jest poprawny i łatwo odnajdziemy na nim wszystkie przełączniki. Brakuje mu tylko trochę finezji i ciekawszej kolorystyki. Zegary są eleganckie, czytelne, a komputer pokładowy wyświetla nawet temperaturę oleju (prawdziwa rzadkość). Fatalny jest za to system audio. Do błyskawicznej zmiany kwalifikują się wszystkie jego głośniki. Dotykowy ekran systemu multimedialnego działa dobrze, a do jego obsługi można też używać przycisków (brawa dla projektantów Skody). Szkoda, że zabrakło wejścia USB.

Skoda Rapid : silnik1.2 TSI 85KM

Zaledwie 85 koni mocy, 8-zaworowa głowica i pojemność skokowa na poziomie 1,2 litra nie zrobią na nikim wrażenia. Na nikim, kto nie przejechał się tak skonfigurowaną Skodą Rapid! Jednostka wykonana w duchu downsizingu, oparta na turbosprężarce, zmiennych fazach rozrządu i bezpośrednim wtrysku paliwa zaskakuje wysokim momentem obrotowym oraz  jego przebiegiem. Silnik od 2000 obr. /min. tryska wigorem i bez wysiłku, równomiernie rozpędza nielekką przecież Skodę. Werwę traci przy ok. 4000 obr. /min. co w praktyce pozwala jeździć nim prawie jak klasycznym dieslem. Prawie, bo jednak zakres jego użytecznych obrotów jest znacznie szerszy niż w przeciętnym motorze wysokoprężnym. Niska moc i pojemność skokowa odczuwalne są dopiero na trasie. Dynamika auta wyraźnie słabnie przy ok. 110 km/h. Spalanie przy spokojnej jeździe poza miastem można zredukować do 5,0 l na 100 km, a nawet lekko poniżej tej wartości. W mieście trzeba liczyć ze zużyciem paliwa na poziomie 6,8-7,4 l / 100 km. Przy bardzo szybkiej i energicznej jeździe wynik na poziomie 10-12 litrów też nie powinien być dla nikogo zaskoczeniem. Kluczem do sukcesu jest umiejętne korzystanie z momentu obrotowego silnika.

Zobacz też: Nagar w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa - przyczyny

Skoda Rapid : zawieszenie i układ kierowniczy

Zawieszenie Skody Rapid i układ kierowniczy to klasyczne produkty Volkswagena. Auto jest sprężyste, zwarte i nieźle spisuje się w zakrętach. Większe nierówności pochłania szybko i raczej bezboleśnie, ale z krótkimi, następującymi raz za raz po sobie radzi sobie gorzej. Układ kierowniczy jest precyzyjny i bezpośredni, ale nie zapewnia tak dużej porcji danych o nawierzchni jak te stosowane w Fordach. Zaskakująco mała jest średnica zawracania – 10,2 m. Dzięki niej auto jest zwrotne i łatwe w manewrowaniu w ciasnych uliczkach.

Skoda Rapid : układ hamulcowy

Układ hamulcowy jest niezły, ale spodziewałem się większej siły hamowania. Hamulec mógłby reagować też nieco szybciej i w sposób bardziej zdecydowany na polecenie kierowcy.

Zobacz też: Test Kia Cee’d SW 1.6 CRDi

Skoda Rapid : cena i wyposażenie

Testowana Skoda Rapid posiadała wyposażenie wersji Elegance wzbogacone m.in. o podgrzewane przednie fotele, 16-calowe alufelgi, system nawigacji Amundsen+  czy klimatyzację Climatronic. Jej cena opiewała na kwotę 69 560 zł. Podstawowa wersja Rapida w odmianie Elegance to koszt 62 450 zł. Jest to zatem kwota wysoka jeśli uwzględnimy ceny konkurencyjnych aut m.in. Peugeota 301 czy Chevroleta Aveo sedan. Trzeba jednak zauważyć, że Skoda, mimo wyższej ceny oferuje rozwiązania niedostępne w obu autach, takie jak nawigację czy automatyczną klimatyzację. Poza tym jako jedyna posiada silniki wykonane w duchu downsizingu.

Podsumowanie

Skoda Rapid okazuje się autem prawie idealnym dla czteroosobowej rodziny. Jest przestronna w obu rzędach siedzeń, dysponuje ogromnym bagażnikiem, a jej benzynowy silnik pozwala na dynamiczną jazdę. Mankamentem jest wyposażenie, które nie należy do najtańszych, kiepski system audio oraz trochę za wysokie spalanie przy energicznej jeździe (przydałaby się 6-biegowa skrzynia). W łącznym rozrachunku Rapid wydaje się być sensowną propozycją, bowiem prezentuje jakość znacznie wyższą od większości klasowych rywali, a do tego jest nad wyraz funkcjonalny. A tego należy oczekiwać od rodzinnego auta.

Dane techniczne: Skoda Rapid 1.2 TSI 85 KM Elegance

Skoda Rapid 1.2 TSI 85Elegance
Typ silnika benzynowy z turbodoładowaniem
Pojemność 1197 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/8V
Maksymalna moc 85 KM/4800 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 160 Nm/1500-3500 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów 5+1
Wymiary (dł./szer./wys.) 4484/1706/1488 mm
Rozstaw osi 2589 mm
Masa własna 1080 kg
Maksymalna ładowność 535 kg
Średnica zawracania 10,2 m
V-max 183 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,8 s
Zużycie paliwa* 6,9/4,6/5,4 l
Pojemność bagażnika (rozł. fotel.) 550/(1048)l
Cena od 52 450 zł (1.2 TSI 85KM Active)
Cena prezentowanej wersji 69 560 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Moto
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie
25 kwi 2024

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?
25 kwi 2024

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

pokaż więcej
Proszę czekać...