Test Peugeot 3008 HYbrid4

Tomasz Korniejew
rozwiń więcej
Peugeot 3008 HYbrid4 - przód / Moto.wieszjak.pl
Hybrydowy Peugeot 3008 jest ciekawy nie dlatego, że jest hybrydą. To pierwsza hybryda łącząca napęd elektryczny z silnikiem Diesla. Jak jeździ ta nowatorska konstrukcja sprawdziliśmy w krótkim teście.

Niech nikogo nie zmyli coraz intensywniejszy trend wprowadzania do ofert sprzedaży samochodów hybrydowych. Tak naprawdę wciąż nie wiadomo, czy hybrydy lub auta elektryczne będą przyszłością motoryzacji. Niemniej na rynku motoryzacyjnym pojawia się coraz więcej ciekawych połączeń. Na przykład od niedawna możemy już w kupić miejskie auto z technologią hybrydową. Tym razem w świecie nowinek technicznych szyku zadał Peugeot wprowadzając do sprzedaży pierwszą hybrydę z silnikiem Diesla. Sprawdziliśmy, jak takie połączenie jest użytkowe w praktyce.

Zobacz też: Test Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 175 KM

Test Peugeot 3008 HYbrid4 – nadwozie

Z zewnątrz hybrydę Peugeota można rozpoznać przede wszystkim po reflektorach ze światłami do jazdy dziennej wykonanym w technologii LED oraz czarnym wstawkom na zderzaku pod światłami. Z tyłu o tym, że mamy do czynienia z hybrydą informują nas – emblemat oraz spoiler umieszczony nad tylną szybą. Trzeba przyznać, że te kosmetyczne zmiany dodały kontrowersyjnej sylwetce 3008 nieco uroku, choć nie zmieniły dziwnych proporcji nadwozia 3008.

Zobacz też: Test Citroen DS5: samochód zagadka

Test Peugeot 3008 HYbrid4 – wnętrze

Przedział pasażerski 3008 HYbrid4 nie różni się pod względem obszerności od tradycyjnej odmiany modelu. Jakość wykończenia wnętrza jest wysoka, podobnie do jakości materiałów użytych do wykończenia przedziału pasażerskiego i konstrukcji kokpitu. Fotele kierowcy i pasażera są bardzo wygodne – nie są zbyt miękkie i mają odpowiedni profil, a także wystarczająco obszerne siedziska.
Design i rozplanowanie tablicy przyrządów sprzyjają wygodnej obsłudze. Smaczkami informującymi o tym, że jedziemy nietypową odmianą Peugeota 3008 są wskaźnik wykorzystywania mocy (zamiast obrotomierza) oraz nietuzinkowa dźwignia automatycznej skrzyni biegów.
Bagażnik hybrydowego Peugeota ma objętość 420 l.

Zobacz też: Nowa Kia Carens 1.7 CRDi 136 KM – wrażenia z jazdy

Test Peugeot 3008 HYbrid4 – napęd/układ jezdny

Hybrydowy napęd Peugeota 3008 HYbrid4 składa się z silnika diesla o pojemności 2 l rozwijającego moc maksymalną 163 KM przy 3850 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 300 Nm przy 1750 obr./min. oraz z silnika elektrycznego rozwijającego moc maksymalną 37 KM przy 2000 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 200 Nm w przedziale od 800 do 1290 obr./min.  Masa własna Hybrydy to 1735 kg.
Taki zestaw napędowy rozpędza to ciężkie auto od 0 do 100 km/h w 8,5 s, a maksymalna prędkość do jakiej może napędzić HYbrid4 to 191 km/h.
Jednak mimo obiecujących osiągów kierowcy ze sportową żyłką mogą poczuć się zawiedzeni po kontakcie Z 3008 HYbrid4. Układ napędowy może pracować w czterech trybach Auto, Sport, 4WD i całkowicie elektryczny  ZEV. Żeby skorzystać z dobrodziejstwa ostatniego tryby i przemieszczać się tylko dzięki napędowi elektrycznemu musimy wykazać się cierpliwością i dać szansę naładować się akumulatorom. Niestety napęd elektryczny starcza tylko na chwilę jazdy. Peugeot jest najbardziej żwawy pracując w trybie Sport. Faktycznie, wtedy po wciśnięciu pedału gazu do oporu daje się wyczuć nagły i jednostajny przyrost dynamiki. Niestety zabawę psuje trochę zbyt wolno działająca przekładnia z automatycznym sprzęgłem oraz zbyt lekko działający układ kierowniczy.
Poza tym sportowej jeździe Peugeotem nie służy rozkład mas i ciężar konstrukcji. Auto gorzej od tradycyjnej odmiany Peugeota 3008 znosi szybka jazdę po łukach, ma większą tendencję do podsterowności i potrzebuje dłuższego dystansu do zahamowania.
Przez dużą masę i zastosowanie siedemnastocalowych obręczy z oponami o niskim profilu 3008 HYbrid4 w sposób wyraźnie mniej komfortowy niż pozostałe wersje modelu tłumi nierówności nawierzchni.
Za to wiedzie prym w zużyciu paliwa. I choć nie jest ono tak niskie jak podaje producent, to zwłaszcza biorąc pod uwagę rozmiary samochodu jest imponujące. W ruchu miejskim Peugeot 3008 HYbrid4 zużywał średnio trochę powyżej 5 l/100 km. Z kolei podczas jazdy w trasie z prędkością około 100 km/h zużycie paliwa malało do wartości 4,5 l/100 km. Poruszając się z prędkościami autostradowymi trzeba się liczyć ze zużyciem paliwa rzędu 7-7,5 l/100 km. Nieźle.

Zobacz też: Test Honda Accord 2,4 Type-S Executive: sedan z charakterem

Test Peugeot 3008 HYbrid4 – podsumowanie

Peugeot 3008 HYbrid4 występuje tylko w jednej wersji wyposażeniowej i kosztuje 140 900 zł. To sporo, nawet biorąc pod uwagę bardzo bogate wyposażenie standardowe, które obejmuje nawet head up display wyświetlający w formie hologramu na przedniej szybie przed kierowcą informacje m.in. o aktualnej prędkości jazdy. Tak naprawdę jednymi opcjami pozostałymi do dokupienia w tej odmianie Peugeota są większe obręcze kół, lakier metalizowany, okno dachowe panoramiczne lub pakiet obejmujący skórzaną tapicerkę lub inny obejmujący odtwarzacz DVD z wyświetlaczami. Reszta jest w cenie.
Pionierzy nigdy nie mają łatwo. Zabójcza cena pewnie skłoni potencjalnych nabywców do zakupu bardziej tradycyjnych odmian modelu. Niemniej HYbrid4 broni się naprawdę niskim spalaniem i bardzo praktycznym wnętrzem z dużym bagażnikiem. Paradoksalnie, mimo że potrafi żwawo wyrwać do przodu przypadnie do gustu kierowcom o spokojniejszej naturze. Tych lubiących dynamiczną jazdę na dłuższą metę może zirytować.

Zobacz też: Test Mitsubishi Outlander 2.0 MIVEC 4WD CVT

Peugeot 3008 HYbrid4 – dane techniczne

Peugeot 3008 HYbrid4 
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1997 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 163 KM/3850 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 300 Nm/1750 obr./min.
Silnik elektryczny:
Maksymalna moc 37 KM/2000-7500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 200 Nm/800-1290 obr./min.
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 420 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 436,5/183,7/163,9 cm
Rozstaw osi 261,3 cm
V-max 191 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,5 s
Zużycie paliwa* 3,7/3,9/3,8 l/100 km
Cena 140 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Moto
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie
25 kwi 2024

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?
25 kwi 2024

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

pokaż więcej
Proszę czekać...