Test Fiat Punto 0.9 TwinAir 85KM : turbodoładowane dwa cylindry

Kamil Fraszkiewicz
rozwiń więcej
Fiat Punto TwinAir mimo silnika o pojemności wynoszącej mniej niż 0,9 l jest zadziwiająco dynamiczny. Na dodatek potrafi spalić mniej niż 4l benzyny na 100 km. / Kamil Fraszkiewicz
Fiat Punto III generacji doczekał się kolejnej modernizacji. W porównaniu do odmiany Evo, wersja 2012 ma wyróżniać się przede wszystkim zastosowaniem nowatorskiej jednostki napędowej TwinAir, dysponującej zaledwie dwoma cylindrami. I właśnie dokładnie taka jednostka pracuje w prezentowanym egzemplarzu.

Fiat Punto TwinAir: nadwozie

Niewiele jest aut, które potrafią przyciągać uwagę po 8 latach od rynkowego debiutu. Punto należy jednak do tych wybrańców, co potwierdza tym samym rangę i umiejętności włoskich stylistów pracujących dla Fiata. Wznosząca się ku górze, pełna dynamiki, boczna linia nadwozia, przyciemnione tylne klosze wysoko umieszczonych reflektorów oraz delikatny acz rasowo prezentujący się tylny spoiler, nadają sportowego ducha małemu Fiatowi. Jeśli dodamy do tego intrygujący, zielony kolor nadwozia zarezerwowany tylko dla wersji TwinAir (podobnie jak ciemne klosze przednich reflektorów), lakierowany na czarno dach Punto, wyraziste progi oraz srebrne lusterka boczne to okaże się, że nawet poważny wiek auta, nie jest przeszkodą w zdobyciu sympatii na drodze.

Zobacz też: Test Kia Rio 1.4 CRDi 90 KM

Fiat Punto TwinAir: wnętrze

O tym, że Fiat Punto ma już kilka ładnych wiosen za sobą, przypomina za to jego wnętrze. I nie mam tu na myśli materiałów użytych do jego wykończenia (są przeciętnej jakości ale wyglądają ładnie) jego design’u (jest nowoczesny) czy jakiś braków w jego wyposażeniu. Po prostu przestronność kabiny, zwłaszcza w tylnym rzędzie siedzeń nie zadowoli wysokich pasażerów. Poza tym przednie fotele okazują się mało wygodne w trakcie dłuższej jazdy. Brakuje solidnego podparcia na odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Kłopoty sprawia też tylny słupek, który wyraźnie ogranicza widoczność w trakcie parkowania. Jeśli jednak rodzinne wyjazdy poza miasto będą nam raczej obce, a Punto będzie miał służyć głównie eksploracji miejskich terenów, to warto zwrócić na niego baczną uwagę.

Projekt deski rozdzielczej jest nowoczesny a rozmieszczenie poszczególnych przycisków przejrzyste i czytelne. System Blue&Me wyposażony w przenośną nawigację TomTom ma aktualne mapy i świetnie współpracuje ze smartphonami opartymi na systemie Android. System audio całkiem nieźle radzi sobie z uprzyjemnianiem podróży pasażerom. Bagażnik pomieści 275 litrów co jest wynikiem akceptowalnym.

Fiat Punto TwinAir: silnik z systemem MultiAir

Absolutną rewelacją, technicznym majstersztykiem i głównym powodem, dla którego warto rozważyć zakup Fiata Punto jest jego niespełna litrowy silnik TwinAir o mocy 85KM. Choć posiada zaledwie dwa cylindry i  875 cm3 pojemności skokowej, to dzięki turbosprężarce i wysoce zaawansowanemu systemowi  sterowania zaworami ssącymi MultiAir, potrafi nadać autu niebywałą dynamikę. Jego rasowy dźwięk, niosący w sobie nutkę dawnego Fiata 126p, jest zaskakująco elastyczny i mocny. Katalogowe dane na temat przyspieszenia wydają się być błędne. Zarówno w mieście jak na trasie, małemu Fiatowi nigdy nie brakuje „pary”! Skrzynia biegów o bardzo krótkich przełożeniach pozwala na sprawne wyprzedzanie nawet na 6-tym biegu!

Zobacz też: Test Suzuki Splash 1.0 – jestem z miasta

Fiat Punto TwinAir: spalanie

Co więcej, charakterystyczny warkot turbodoładowanej jednostki napędowej zachęca kierowcę do jak najczęstszego korzystania z jej ogromnego wigoru, bez obawy o nadmierne zużycie paliwa. Dynamiczna jazda na trasie, bogata w liczne manewry wyprzedzania nie będzie nas kosztować więcej jak 6,8 litra paliwa na 100km. Po włączeniu przycisku ECO, znajdującego się na panelu centralnym, moc Punto wyraźnie osłabia się, co przekłada się zarówno na spadek momentu obrotowego (ze 145 Nm przy 2000 obr/min do 110 Nm przy 2500 obr./min) jak i spalania. W trakcie testu, jadąc na trasie w trybie ECO z prędkością 90km/h Punto spaliło 3,9 litra benzyny na 100 km. Tak rewelacyjny wynik każe zatem zadać pytanie: po co kupować diesla?

Nie sposób także pominąć ogromnej łatwości z jaką silnik wkręca się na obroty. Gdyby nie ogranicznik obrotów, silnik można by „przekręcić” w oka mgnieniu. To co jednak osobiście mnie zaciekawiło to masa tego silnika. Według inżynierów Fiata, jest ona niższa od silnika 4-cylindrowego o zaledwie 10%. Być może, użyte do jego wykończenia materiały wpłyną pozytywnie na jego trwałość. Czas pokaże.

Fiat Punto TwinAir: skrzynia biegów

Odnośnie wspomnianej wcześniej skrzyni biegów, to oprócz bardzo dynamicznego jej zestopniowania podkreślić należy także niezłą precyzję jej działania. Mankamentem wydaje się być tylko trochę za krótkie przełożenie pierwszego biegu (maksymalnie ok. 35km/h).

Zobacz też: Fiat 500L: nowe silniki, wrażenia z jazdy

Fiat Punto TwinAir: zawieszenie i układ kierowniczy

Właściwości trakcyjne Punto są akceptowalne, ale pojazd, zważywszy na wręcz sportowy charakter silnika i krótkie zestopniowanie skrzyni biegów, za bardzo się przechyla w zakrętach. Choć pojazd nie traci kontaktu z podłożem, to przydałyby się krótsze sprężyny w jego zawieszeniu. Tym bardziej, że skoro w wersji TwinAir i wyrazistym zielonym lakierze wygląda jak małe GTI, to mógłby się też jak ono prowadzić. Układ kierowniczy ma krótkie przełożenie (2,5 obrotu), ale osobiście brakuje mi w nim większej bezpośredniości znanej z aut Forda. Pomocnym patentem dla kobiet jest system Dualdrive zwiększający siłę wspomagania kierownicy np. w trakcie manewrowania na parkingu.

Fiat Punto TwinAir: cena i wyposażenie

Przechodząc do ceny  Punto, wkraczamy ponownie na obszar jego zalet. Podstawowy egzemplarz Punto z 5-drzwiowym nadwoziem i silnikiem 0.9 TwinAir kosztował w 2012 roku 52 490 zł bez wyposażenia opcjonalnego. Modele promocyjne z ubiegłego roku są obecnie wycenione na 45 490 zł. Taka kwota, za dobrze wyposażony pojazd ( z m.in. kompletem poduszek powietrznych, systemem audio, skórzaną kierownicą i lewarkiem skrzyni biegów, klimatyzacją manualną) z bardzo oszczędnym, a zarazem mocnym silnikiem jest bardzo kuszącą propozycją. W ofercie na 2013 jest też jeszcze tańsza odmiana Easy za 43 990 zł.

Zobacz też: Miejskie auto z turbodoładowanym silnikiem. Poradnik kupującego

Fiat Punto TwinAir: werdykt

Włosi po raz kolejny udowodnili, że potrafią zaskoczyć. Nowoczesna technologia jakiej użyli do zaprojektowania nowego silnika przyniosła rewelacyjne efekty. Fiat Punto z silnikiem TwinAir przeżywa swoją drugą młodość. I mimo że pod pewnymi względami nie nadąża za konkurencją, to dzięki tej małolitrażowej jednostce napędowe ma szansę przekonać do siebie wielu klientów. A mnie osobiście na zawsze zapadną dwie jego niespotykane cechy - zadziorny charakter silnika i zadziwiające niskie spalanie jak na turbodoładowną "benzynę". Nowe Punto TwinAir to po prostu "mały Szogun".

Moto
Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

pokaż więcej
Proszę czekać...