Test Alfa Romeo Giulietta QV: w pakiecie oferuje emocje

Tomasz Korniejew
rozwiń więcej
Wciśnięcie trybu Dynamic usztywnia m.in. pracę zawieszenia Alfy Romeo Giulietta QV. / Moto.wieszjak.pl
Najmocniejsza odmiana kompaktowej Alfy Romeo – 235-konna Giulietta Quadrifoglio Verde łączy w sobie wszystko to, co w Giuliettcie możesz kupić najlepszego. Począwszy od najpiękniejszego wyglądu, a na najlepszych osiągach skończywszy.

Powtarzanie wytartych sloganów na temat urody tej Alfy i po raz tysięczny przyrównywanie jej do kobiety trąci myszką. Ale warto zwrócić uwagę, że urok Giulietty nie kończy się jedynie na atrakcyjnej bryle nadwozia. To również, a może przede wszystkim zgrabnie skomponowana gra szczegółów. Wkomponowanie reflektorów, odpowiednio sprofilowane przetłoczenia, niebanalna stylizacja odpowiednio dużych felg, wygląd tylnych lamp, obniżone zawieszenie, dyskretne spojlery. Każdy z tych elementów odpowiednio podkreśla urok Giulietty, która zapewne właśnie w takiej odsłonie po raz pierwszy powstała w wyobraźni projektantów. Dodatkowej pikanterii sylwetce najmocniejszej Giulietty dodaje absurdalnie drogi (kosztuje 8 tys. zł) jak na tę klasę pojazdów lakier. Spełnia on podwójną rolę. Po pierwsze świetnie dopełnia kształt karoserii, po drugie swoją dość ekskluzywną ceną przyjemnie łechcze ego właściciela.

Zobacz też: Opinie kierowców o Alfa Romeo Giulietta

Wnętrze/wyposażenie

Przedział pasażerski Giulietty zaskakuje przestronnością. Nie chodzi o to, że Alfa oferuje ponadprzeciętnie dużą  ilość miejsca dla pasażerów lecz o fakt, że spoglądając na samochód z zewnątrz odnieśliśmy wrażenie, że środek ma wyjątkowo ciasny, zwłaszcza z tyłu. Tymczasem miejsca w Giuliettcie jest sporo,  nawet na tylnej kanapie wygodnie usiądą dwie dorosłe osoby.

Wnętrze odmiany Quadrifoglio Verde wygląda rasowo.  Sportowy sznyt Alfy QV podkreślają m.in. aluminiowe nakładki na pedały, kierownica z czerwonym szwem, panel tablicy przyrządów wykonany ze szczotkowanego aluminium oraz robiące wrażenie (nie tylko w Alfie) czarne słupki przy przedniej szybie oraz czarna podsufitka. Testowany egzemplarz został dodatkowo wyposażony w skórzaną tapicerkę.
Fotel kierowcy Giulietty ciasno obejmuje ciało prowadzącego i zapewnia dobre podparcie podczas szybkiej jazdy po zakrętach.

Zobacz też: Test Mercedes C Coupe: luksus, sport i styl

Wnętrze sprawia wrażenie solidnego, jest wykonane z materiałów dobrej jakości i spasowanych z dokładnością.

Możliwości przewozowe sportowej Giulietty nie ustępują egzemplarzom ze słabszymi jednostkami napędowymi. We wszystkich przypadkach bagażnik ma objętość 350 l. To co może przeszkadzać przy pakowaniu do stosunkowo wysoki próg załadunku.

Oprócz wspomnianych smaczków z zakresu wykończenia wnętrza nabywca odmiany Quadrifoglio Verde bez konieczności dopłaty otrzyma m.in. 17 lub 18-sto calowe obręcze kół, obniżone zawieszenie, przyciemnione wykończenie reflektorów, automatyczną klimatyzację, komputer pokładowy, czy rozbudowany zestaw Audio.

Napęd/układ jezdny

Najmocniejszą Giuliettę napędza turbodoładowany silnik benzynowy o śmiesznie małej pojemności – 1750 cm3, ale rozwijający imponującą moc 235 KM i dysponujący momentem obrotowym 340 Nm dostępnych od 1900 obr./min.

Według zapewnień producenta Giulietta QV rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,8 s. Nieźle.

Zobacz też: Test Honda CR-Z: elektroszok

W praktyce piękna włoszka ma w sobie dwie natury. Wszystko za sprawą standardowego systemu DNA, którego przełącznik umieszczony jest na dole pod konsolą centralną.
Wspomniany system daje możliwość nastawienia charakterystyki pracy układu kierowniczego, zawieszenia oraz reakcji na gaz. W rezultacie, gdy system ustawiony jest w pozycji Normal, Alfa mało pali, ale – bądźmy szczerzy – irytuje ospałością. Tryb All Weather podobno jest pomocny na śliskich nawierzchniach, ale zabawa na suchej nawierzchni zaczyna się po włączeniu trybu Dynamic, który usztywnia pracę zawieszenia, układu kierowniczego oraz dezaktywuje system kontroli trakcji.

Auto dynamicznie reaguje na operowanie gazem, a układ kierowniczy daje poczucie kontroli nad torem jazdy. Prezentowana Alfa została wyposażona w system Q2, czyli znaną z innych modeli producenta tzw.” szperę”, co ułatwia m.in. szybkie pokonywanie ciasnych łuków, a auto sprawia wrażenie jakby miało napęd na obie osie.

Zobacz też: Test Volvo C30 D4 R-Design: Wiking z ADHD

Za to zastrzeżenia budzi precyzyjność dźwigni zmiany biegów. Poza tym jazda Guliettą to sama radość, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę zużycie paliwa. W stosunku do osiągów samochodu spalanie na poziomie 13-14 /100 km podczas – owszem – dynamicznej jazdy w ruchu miejskim należy uznać za przyzwoite.

Podsumowanie

Żeby kupić Alfę Romeo Giuliettę QV trzeba wydać minimum 106 900 zł. Za tyle można stać się właścicielem VW Golfa GTI, który oferuje podobne osiągi, ale jego stylizacja jest bardziej stonowana.

Cena zakupu jest więc spora, ale Alfa odwdzięcza się właścicielowi sporą dawką pozytywnych emocji nie tylko podczas jazdy. Uśmiech właściciela pojawia także podczas samego spoglądania na Auto. Bo przecież już sama myśl o tym, że Quadrifoglio Verde  w tym snobistyczny kolorze jest nasza poprawia humor nawet po najcięższym dniu.

Dane techniczne

Alfa Romeo Giulietta 1750 TBi 16v 235 KM Q2 Quadrifoglio Verde

Typ silnika

benzyna

Pojemność

1 742 cm3

Układ cylindrów/zawory

R4/16

Maksymalna moc

235 KM/5500 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

340 Nm/1900 obr./min.

Napęd

przedni

Skrzynia biegów

man. 6-bieg

Pojemność bagażnika

350 l

Wymiary (dł./szer./wys.)

435,1/179,8/146,5 cm

Rozstaw osi

263,4 cm

V-max.

242 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

6,8 s.

Zużycie paliwa*

10,8/5,8/7,6 l/100 km

Cena

Od 100 900

*miasto/trasa/cykl mieszany

Moto
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie
25 kwi 2024

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?
25 kwi 2024

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

pokaż więcej
Proszę czekać...