Test Suzuki Alto: najmniejszy w rodzinie

Jakub Tujaka
rozwiń więcej
Suzuki Alto to najmniejszy model Suzuki na rynku. Fot. Moto.wieszjak.pl
Suzuki Alto to mały miejski pojazd, który jest w ofercie producenta od około 30 lat. Obecnie w ofercie Suzuki znajduje się piąta generacja Alto. Małe Suzuki zyskało popularność dzięki trwałej konstrukcji i niewygórowanej cenie. W teście redakcyjnym Suzuki Alto Comfort.

Suzuki Alto to mniejsza i tańsza alternatywa dla Suzuki Splasha, który również jest pozycjonowany w segmencie A. Oba auta mają taki sam rozstaw osi (2,36 m), a to przy długości Alto (3,5 m) oznacza, że jego koła są rozmieszczone na krańcach karoserii. Ułatwia to manewrowanie i maksymalizuje przestrzeń dla pasażerów. Podstawowa wersja Suzuki Alto kosztuje niespełna 30 tysięcy złotych i to właśnie przez pryzmat tej niewygórowanej ceny należy spojrzeć na to auto.

Nadwozie

Alto jest na tyle charakterystyczne, że trudno je pomylić z jakimkolwiek innym autem. Duże przednie reflektory i przedni wlot powietrza dominują w nieco zaokrąglonej przedniej części karoserii. Prawie pionowo ścięty tył ma więcej ostrych linii. Wysoki tylny zderzak i niewielka klapa jest zaprojektowana nieco zachowawczo.

Wnętrze

Najmniejsze Suzuki jest przeznaczone dla czterech osób. Przednie fotele ze zintegrowanymi zagłówkami są wygodne. Pasażerom przedniej sekcji kabiny nie powinno zabraknąć miejsca na nogi i głowę. Nieco gorzej jest z tyłu. Maksymalnie odsunięte przednie fotele prawie uniemożliwiają zajęcie miejsca w drugim rzędzie siedzeń. Tylna kanapa ma krótkie siedziska i niskie oparcia, więc najlepiej będą się tam czuć dzieci. Jednak w przypadku konieczności zabrania kompletu pasażerów o średnim wzroście w dłuższą trasę jest możliwość osiągnięcia kompromisu pomiędzy ilością miejsca z przodu i tyłu.

Zobacz też: Opinie kierowców o Suzuki Alto

Deska rozdzielcza zawiera tylko te elementy, które są niezbędne. Testowany egzemplarz był wyposażony w manualną klimatyzację i radioodtwarzacz CD/MP3.

We wnętrzu Alto dominuje nie najlepszej jakości dwukolorowy plastik, który gdzieniegdzie jest przyozdobiony srebrnymi wstawkami.

Udostępnione do testu Suzuki miało też elektrycznie sterowane szyby. Okazało się jednak, że na obiciu drzwi kierowcy nie ma przycisku do sterowania szybą pasażera. Na szczęście Alto jest na tyle wąskie, że w razie potrzeby bez problemu można dosięgnąć do drzwi pasażera.

Uchylane szyby w tylnych drzwiach przypominają podobne rozwiązanie znane z auta swego czasu motoryzującego Polskę…

Do montażu poszczególnych elementów wnętrza nie można mieć zastrzeżeń. Alto jest proste w obsłudze i funkcjonalne, co w tym przedziale cenowym jest najważniejsze.

Każda z trzech wersji wyposażeniowych Suzuki Alto jest wyposażona we wszystkie dostępne dla tego modelu elementy wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa. Są to m.in.: czołowa poduszka powietrzna dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki powietrzne, system ABS + EBD, wspomaganie hamowania awaryjnego BAS, belki wzmacniające w drzwiach bocznych, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczem i ogranicznikiem siły napinającej z przodu, sygnalizacja niezapiętego pasa bezpieczeństwa kierowcy, system mocowania fotelika dziecięcego ISOFIX, bezpieczny pedał hamulca (zapadający się w przypadku zderzenia czołowego i Immobilizer.

Bagażnik Alto ma pojemność 129 litrów, ale jest możliwość złożenia tylnych siedzeń, co znacznie podnosi możliwości przewozowe auta.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Ford Focus kombi

Napęd/zawieszenie

Suzuki Alto jest w Polsce dostępne z trzycylindrowym benzyniakiem o pojemności jednego litra, który generuje 68 KM i 90 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jednostka ta nieźle radzi sobie z ważącym mniej niż 900 kg autem. W ruchu miejskim małe Suzuki potrafi zadowolić się sześcioma litrami benzyny na sto kilometrów, a w cyklu pozamiejskim spalanie wynosi około 4,5 litra. Silnik ten współpracuje z pięciobiegową manualną skrzynią biegów, która jest precyzyjna i dobrze zestopniowana.

Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego i mały promień zawracania (tylko 4,5 m) to elementy niezwykle istotne w przypadku auta przeznaczonego do miasta. Dodatkowym elementem ułatwiającym manewrowanie jest prawie pionowy tył auta. Już po kilku kilometrach przejechanych za kierownicą Alto kierowca doceni łatwość prowadzenia małego Suzuki.

Zawieszenie nieźle radzi sobie z polskimi drogami, jednak mały rozstaw osi powoduje nieco nerwowe zachowanie podczas nierówności w zakrętach.

Podsumowanie

Testowane Suzuki Alto z zewnątrz nie wyróżnia się niczym, poza niebieskim metalicznym lakierem. Auto jest zaprojektowanie w taki sposób, aby zadowolić jak największą grupę odbiorców. Dobrze skalkulowana cena (około 30 tysięcy za wersję podstawową i około 36 za najbogatszą), bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i niezłe własności jezdne to główne zalety małego Suzuki.

Dane techniczne

Długość: 3500 mm

Szerokość: 1600 mm

Wysokość: 147 mm

Rozstaw osi: 2360 mm

Masa: 855  kg

Pojemność bagażnika: 129 litrów

Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 774 litrów

Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna

Napęd: przód

Typ silnika: benzynowy

Liczba cylindrów: 2

Pojemnośc silnika: 996 ccm

Moc silnika: 68 KM/6000 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 90 Nm/3400 obr/min

Prędkość maksymalna: 155 km/h

Zużycie paliwa: 5,5/3,8/4,4 (miasto/trasa/średnia)

Moto
Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

pokaż więcej
Proszę czekać...