Test Renault Laguna III – krok w stronę jakości

Tomasz Korniejew
rozwiń więcej
Nadwozie Renault Laguny ma długość prawie 470 cm. Fot. Moto.wieszjak.pl
Renault Laguna III w porównaniu do modeli poprzednich generacji jest wykończona z większą starannością. A niedawny lifting najnowszej generacji Renault Laguny dodał autu więcej uroku.

Podczas konferencji prasowej przy okazji prezentowania jednego z usportowionych modeli Renault Laguny trzeciej generacji, producent przedstawił statystyki napraw serwisowych Laguny III. Według nich Laguna trzeciej generacji odwiedza serwis naprawczy o kilkadziesiąt procent rzadziej niż poprzednia generacja modelu. Jak widać konstruktorzy dołożyli wszelkich starań, by zatrzeć niezbyt dobre wrażenie, jakie pozostawiła po sobie poprzednia generacja modelu. I trzeba przyznać, że znaczną poprawę jakości czuć od pierwszego kontaktu z samochodem.

Nadwozie

Niedawno przeprowadzony delikatny lifting odmłodził wygląd nadwozia nie Renault Laguny. Auto ma przeciętne dla tej klasy pojazdów wymiary. Karoseria ma długość 469,5 cm, szerokość 181,1 cm i wysokość 144,5 cm. Głównym motywem sylwetki widocznego na zdjęciach Renault są ostre kształty. Długa maska i wysoko ucięty tył hatchbacka dodają sylwetce sportowego charakteru.

Zobacz również: Opinie kierowców o Renault Laguna

Wnętrze/wyposażenie

Przedział pasażerski Renault Laguny III został wykończony materiałami wysokiej jakości. Dokładność spasowania poszczególnych elementów oraz dobór kolorów w prezentowanej na fotografiach wersji Initiale nie wzbudza zastrzeżeń. 

Jasna, skórzana tapicerka ładnie kontrastuje z ciemnoszarą tablicą przyrządów oraz imitacją czarnego fortepianowego drewna, którym wykończone są elementy wnętrza. Pomiędzy dźwignią automatycznej przekładni, a środkową konsolą umieszczono dodający smaczku napis oznaczający wersję wyposażeniową Initiale. Całość wygląda bardzo estetycznie. Styliści zastosowali też ciekawy zabieg mający nadać wnętrzu szlachetnego charakteru. W górnej części kokpitu umiejscowili bardzo dobrze wyglądającą imitację jasnego szwu. Całość sprawia wrażenie, jakby tablica przyrządów była obszyta skórą.

Zobacz również: Renault Laguna II

Bardzo ładnie w Lagunie III wyglądają również tarcze obrotomierza i prędkościomierza. Obsługa tablicy przyrządów nie sprawia kłopotów. Przyzwyczajenia wymaga jedynie panel obsługi nawigacji (umieszczony) pomiędzy podłokietnikiem a dźwignią automatycznej przekładni. Sam wyświetlacz systemu nawigacji jest na dzisiejsze standardy stosunkowo mały.

Fotele kierowcy i pasażera są sprężyste, w efekcie nawet podczas długich podróży siedzi się na nich wygodnie. Znalezienie optymalnej pozycji za kierownicą Laguny III nie jest trudne. Fotel i kierownica dają się regulować w szerokim zakresie. Nie można narzekać także na ilość przestrzeni zarówno z przodu, jak i z tyłu.

Przedział bagażowy ma objętość 450 l. To przeciętny wynik w klasie, ale jego wykorzystanie ułatwia wysoko unoszona pokrywa. Testowane auto zostało bardzo bogato wyposażone. W standardzie w wersji Initiale znalazły się m.in. skórzana tapicerka, elektrycznie sterowane i podgrzewane fotele, kierunkowe reflektory biksenonowe oraz zaawansowany radioodtwarzacz renomowanej firmy Bose, asystent parkowania z czujnikami z przodu z i tyłu, żaluzje przeciwsłoneczne, kierownica skórzana typu GT (lekko spłaszczona na dole), dwustrefowa klimatyzacja automatyczna z czujnikiem zanieczyszczeń, siedemnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich, fotochromatyczne lusterko wewnętrzne.


Napęd

Pod maską testowanej przez nas Renault Laguny III został zamontowany wysokoprężny silnik z serii DCi. Jednostka o pojemności 2 litrów rozwija moc maksymalną 173 KM i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 350 Nm dostępnym od 2000 obr./min i standardowo współpracuje z automatyczną sześciobiegową przekładnią.

Dynamika opisywanego Renault nie jest imponująca. Według danych producenta auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,6 s, co jak na auto ważące 1500 kg nie jest porywającym wynikiem. Rzeczywiście podczas jazdy 175-konną Laguną III odczuwa się pewien niedosyt dynamiki. Auto jest ospałe w dolnych zakresach obrotów poza tym automatyczna przekładnia działa z irytującym opóźnieniem. Sama zmiana biegów odbywa się bez szarpnięć, ale trwa zbyt długo. Jak na dzisiejsze standardy, jednostka wysokoprężna zbyt głośno pracuje. Podczas jazdy słuchać wyraźny klekot diesla.

Zobacz również: Renault uruchamia produkcję nowego silnika diesla

Jednak powyższe minusy rekompensuje niewielkie spalanie. Według danych producenta, auto w ruchu miejskim zużywa 8,2 l oleju napędowego na 100 km. Podczas testu, Laguna spalała w mieście ok. 9 l/100 km. To niezły wynik biorąc pod uwagę spore gabaryty samochodu, dużą moc silnika, automatyczną przekładnię i fakt, że nie stosowaliśmy zasad ecodrivingu.

Zastosowanie dużych obręczy kół i opon o niskim profilu poskutkowało ograniczeniem komfortu jazdy Renault. Auto dobrze radzi sobie podczas szybkiego pokonywania ciasnych łuków na równej nawierzchni. Gorzej na nierównościach, wtedy w Lagunie dość mocno trzęsie, co jest zjawiskiem zaskakującym w przypadku auta francuskiego. Francuskie konstrukcje, w tym Laguna zawsze słynęły przecież z miękkiego, bardzo komfortowego zawieszenia.

Podsumowanie

Cennik Renault Laguny III otwiera kwota 79 900 zł za auto z silnikiem benzynowym 2.0/140 KM. Patrząc na inne oferty na rynku, ta wydaje się interesująca. Ceny testowanej odmiany Renault Initiale z silnikiem o mocy 175 KM zaczynają się od kwoty 137 tys. zł. Biorąc pod uwagę wysoką jakość wykończenia, bardzo bogate wyposażenie, niezły wygląd i oszczędne jednostki napędowe, można francuskiej konstrukcji wybaczyć niedoskonałą przekładnię i zbyt głośną pracę najmocniejszego diesla.

Zobacz również:

Moto
112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód
05 maja 2024

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

pokaż więcej
Proszę czekać...