Test Fiat Panda: stworzona do miejskiej dżungli

Łatwość parkowania, praktyczne pięciodrzwiowe nadwozie, Panda to auto stworzone do miasta fot. moto wieszjak
Od premiery produkowanego w Tychach Fiata Pandy drugiej generacji minęło już 8 lat, ale auto nadal jest mocnym graczem w segmencie aut miejskich. Głównie dlatego, że mimo upływu lat Fiat Panda wciąż świetnie zaspokaja potrzeby kierowców jeżdżących przede wszystkim po mieście.

Produkowana w Tychach Panda drugiej generacji miała swoją premierę w 2003 r. Od tamtego czasu auto niewiele się zmieniło (główne zmiany dotyczą m.in. gamy dostępnych jednostek napędowych, dostępnych kolorów oraz wielkości lusterek zewnętrznych) ale mimo to wciąż wzbudza zainteresowanie sporej rzeszy kierowców. Czym Panda zawdzięcza rynkowy sukces? Nabywcy docenili autko głównie dzięki zaskakująco dużej (jak na pojazd miejski) praktyczności oraz niewygórowanej cenie.

Nadwozie

Po kilku latach od rozpoczęcia produkcji nadwozie Fiata Pandy zbytnio się nie zestarzało. Jest to głównie zasługa mało kontrowersyjnej linii nadwozia. Pudełkowate kształty z jednej strony nie porywają, z drugiej są praktyczne. Trzeba też przyznać, że „żywe” barwy dostępne w aktualnej gamie kolorów nadwozia, jak widoczny na zdjęciach fiolet dodają sporo atrakcyjności sylwetce Fiata Pandy.

Nadwozie ma długość 353,8 cm, szerokość 157,8 cm, wysokość 154 cm, a rozstaw osi wynosi niespełna 230 cm. Przy tak niewielkich rozmiarach nadwozia promień zawracania wynosi zaledwie 4,8 m.
Dużym plusem w przypadku Pandy jest pięciodrzwiowe nadwozie, które sprawia, że codzienna eksploatacja samochodu jest wygodniejsza.


Wnętrze/wyposażenie

Mimo niewielkich gabarytów zewnętrznych Fiata Pandy, we wnętrzu pojazdu siedzi się wygodnie. Przynajmniej na przednich siedzeniach. Oczywiście siedzisko fotela kierowcy jest krótkie, a oparcie dość wąskie, ale mimo to za kierownicą Pandy można znaleźć dość wygodną pozycję.

Ilość przestrzeni w przedziale pasażerskim jest umiarkowana. Wyższym kierowcom może przeszkadzać zbyt wąska przestrzeń w okolicach kolan. Efektem tego jest notoryczne ocieranie podczas jazdy prawego kolana o krawędź środkowej konsoli deski rozdzielczej. Wysocy pasażerowie będą też narzekali na ciasnotę na tylnej kanapie. 

Nikt za to nie będzie narzekał na jakość wykończenia przedziału pasażerskiego, czy przejrzystość tablicy przyrządów. W testowanym egzemplarzu zwróciły nasza uwagę dużo większe niż w pierwszych produkowanych w Tychach Pandach lusterka boczne oraz obszyta skórą kierownica.

Warto też zaznaczyć, że od początku produkcji drugiej generacji Pandy komunikaty komputera pokładowego wyświetlane są w języku polskim, co nie jest oczywiste w przypadku innych modeli samochodów.

Zobacz też: Opinie kierowców o Fiat Panda

Przedział bagażowy ma objętość 206 l. To niewiele, jeżeli chcemy do Pandy zapakować bagaże na dłuższy wyjazd, jednak przestrzeń bagażowa jest wystarczająca do spakowania większych zakupów, czy pakunków na weekendowy wyjazd.

Podczas pierwszych kontaktów z samochodem irytująca jest tylna półka, zakrywająca przestrzeń bagażową. Nie jest niczym przyczepiona do pokrywy bagażnika i po otwarciu tylnej klapy należy ją unieść, żeby zapakować przedmioty. Nie to jest jednak irytujące, ale fakt że trzeba pamiętać, żeby ją ponownie opuścić. Półka nie wraca na swoje miejsce po zamknięciu pokrywy bagażnika, w efekcie zapominalscy kierowcy po zajęciu miejsca za kierownicą muszą się wrócić, by ponownie otworzyć bagażnik i opuścić półeczkę, bo ta – nie opuszczona - zasłania tylną szybę. Po przyzwyczajeniu się do tego rozwiązania problem z koniecznością cofania się do bagażnika znika.

W widocznym na zdjęciach egzemplarzu Pandy zainstalowany został standardowo pakiet wyposażenia Actual ( Panda z silnikiem wysokoprężnym dostępna jest tylko w tej wersji wyposażeniowej). Na liście wyposażenia standardowego Actual znajdziemy m.in. ABS z EBD i BAS, dwie poduszki powietrzne, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, pełnowymiarowe koło zapasowe, reflektory z funkcją Follow me Home. Ponadto testowany egzemplarz został wyposażony w m.in. centralny zamek z pilotem i elektrycznie sterowane szyby (1200 zł), manualną klimatyzację(3000 zł), zintegrowany radioodtwarzacz (1000 zł).

Napęd

Pod maską widocznego na zdjęciach Fiata Pandy został zamontowany wysokoprężny, czterocylindrowy silnik z układem Common Rail o pojemności 1,3 l, rozwijający moc maksymalną 75 KM i dysponujący maksymalnym momentem obrotowym 145 Nm od 1400 obr./min.

Według danych producenta silnik rozpędza ważącego 935 kg Fiata Pandę od 0 do 100 km/h w 13,1 s.
Jak na auto, które służy do jazdy głównie w mieście to niezły wynik. Tym bardziej, że jeżdżąc dynamicznie w ruchu miejskim Panda zużywa ok. 5,5 l oleju napędowego na 100 km (5,2 l/100 km – dane producenta).

Zobacz też: Pierwsza jazda: Kia Picanto 2011

Bardzo dobrze z polskimi drogami radzi sobie zawieszenie Pandy (układ – z przodu kolumny MacPherson, z tyłu belka skrętna). Mimo niewielkiego rozstawu osi jazda Fiatem po nierównych drogach jest zaskakująco komfortowa. Zawieszenie zostało zestrojone miękko, dlatego wszelkie napotkane na drodze nierówności typu torowiska, czy ubytki w asfalcie nie zakłócają zbytnio komfortu jazdy pasażerom. Miękko zestrojone zawieszenie ma jednak wady, które ujawniają się na szybko pokonywanych łukach – wtedy nadwozie mocno się przechyla.


Podsumowanie

Fiat Panda to już leciwa, ale bardzo udana konstrukcja dlatego samochód nadal spełni większość oczekiwań kierowców, którzy potrzebują codziennego środka transportu po mieście. Auto ma praktyczne, pięciodrzwiowe nadwozie, komfortowe zawieszenie i jest poręczne w ruchu miejskim. Co więcej jest dostępne za atrakcyjną cenę. Panda z benzynowym silnikiem 1.2/69 KM kosztuje od 25 990 zł. Za diesla trzeba zapłacić aż 17 000 zł więcej (ceny od 42 990 zł).

Biorąc po uwagę rachunek ekonomiczny, dopłata tak dużej sumy do auta miejskiego nie ma sensu, chyba że mamy zamiar pokonywać każdego dnia min. 250 km. Jeżeli nie, to lepiej do odmiany benzynowej dokupić klimatyzację i radio, a pozostałą kwotę z różnicy w cenie pomiędzy wersją benzynową i wysokoprężną przeznaczyć na paliwo.

Dane techniczne: Fiat Panda 1.3 75KM Multijet

Długość: 3638 mm
Szerokość: 1589 mm
Wysokość: 1540 mm
Rozstaw osi: 2299 mm

Masa: 935 kg
Pojemność bagażnika: 206 litrów

Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna

Napęd: przedni
Typ silnika: diesel
Liczba cylindrów: 4
Pojemność silnika: 1248 ccm
Moc silnika: 75 KM/4000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 145 Nm/1400 obr/min

Prędkość maksymalna: 165 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 13,1 sekundy
Zużycie paliwa: 4/5,5 (trasa/miasto - dane testowe)

Moto
Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

pokaż więcej
Proszę czekać...