Peugeot 3008 – przyjaciel rodziny

Tomasz Korniejew
rozwiń więcej
Najbogatszą odmianę Peugeota 3008 - Premium + wyróżnia m.in. chromowana atrapa chłodnicy. Fot. Moto.wieszjak.pl
Wygląd Peugeota 3008 na pewno nie wszystkim przypadnie do gustu, jednak z drugiej strony niewiele osób pozostanie niewzruszonych komfortem i praktycznością, które oferuje.

Złośliwi twierdzą, że przypomina jajko postawione na kołach. Rzeczywiście, spoglądając na sylwetkę Peugeota 3008 trudno oprzeć się wrażeniu, że zachowanie odpowiednich proporcji nie było głównym celem projektantów.

Jednak liczy się przestrzeń

Zaglądając do przedziału pasażerskiego 3008 od razu czuć, że jednym z głównych celów konstruktorów było wygospodarowanie jak największej ilości przestrzeni dla podróżujących. I ten cel osiągnęli. Co więcej przedział pasażerski Peugeota 3008 jest przytulny i wykończony materiałami dobrej jakości.

Na uwagę zasługuje zwłaszcza interesująca tablica przyrządów, która niemal otacza kierowcę. Na górze konsoli centralnej wyróżniają się „lotnicze” przełączniki do sterowania m.in. Head-Up Display’em (w wyposażeniu standardowym tylko w wersji Premium, w uboższych odmianach dostępny jest jako opcja za 1500 zł), na którym wyświetlana jest informacja o aktualnej prędkości jazdy. Zegary na desce rozdzielczej zaprojektowano ładnie i czytelnie. Generalnie obsługa kokpitu 3008 jest z grubsza intuicyjna choć do sterowania niektórymi funkcjami trzeba się przyzwyczaić. Dobrze, że Peugeot nie zrezygnował z joysticka służącego do sterowania zestawem audio umieszczonego za kołem kierownicy po prawej stronie. To rozwiązanie wygodne i praktyczne.

Zarówno z przodu, jak i z tyłu miejsca jest pod dostatkiem. Przedział bagażowy przy normalnym położeniu siedzeń ma pojemność 432 litrów, po rozłożeniu kanapy przestrzeń załadunkowa wzrasta do 1241 litrów. To sporo, ale jest to przeciętny wynik w tej klasie.

Na uwagę zasługuje system unoszenia pokrywy bagażnika. Jest podzielona w taki sposób, że odchylając dolną część uzyskujemy praktyczną przy załadunku cięższych przedmiotów półkę.

Zobacz także: Minivan z pomysłem

„Lubi” obroty

Testowanego przez nas Peugeota 3008 napędzał wysokoprężny silnik z serii HDI o pojemności 2 l i mocy maksymalnej 150 KM. Jednostka rozwija maksymalny moment obrotowy 340 Nm dostępne od 2000 obr./min.

Według danych producenta 3008 w tej wersji rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,7 s. I rzeczywiście Peugeot 3008 2.0 HDI to dynamiczne auto o ile używamy wyższych prędkości obrotowych. W zakresie obrotów do ok. 2000-2200 obr./min. (czyli głównie podczas ruszania z miejsca) auto jest wręcz irytująco ospałe. Przy wyższych obrotach silnik „budzi się do życia”, a jazda rodzinnym crossoverem staje się dynamiczna na tyle, że nawet wyprzedzanie z kompletem pasażerów na pokładzie podczas jazdy z wyższymi prędkościami nie jest uciążliwe.

Podczas jazdy we wnętrzu 3008 jest cicho, a zawieszenie bardzo komfortowo tłumi wszelkie nierówności nawierzchni. Komfort jazdy od wielu lat jest atutem aut francuskich i pozostaje nim do dziś. Można mieć jednak zastrzeżenia co do zachowania auta podczas jazdy po zakrętach. Nadwozie dość mocno się wtedy przechyla, co wywołuje u kierowcy uczucie dyskomfortu. Samochód jest także wrażliwy na boczne podmuchy wiatru.

To co przeszkadza w użytkowaniu Peugeota na co dzień to zbyt duży promień skrętu (średnica zawracania – 11,8 m). Z tego względu manewry 3008 na parkingach są uciążliwe.

Klimatyzacja to nie wszystko

Peugeot 3008 w testowanej przez nas bardzo bogato wyposażonej wersji Premium+ dostępny jest od 89 900 zł. Biorąc pod uwagę rodzaj jednostki napędowej, obszerność wnętrza auta oraz poziom wyposażenia standardowego cena wydaje się atrakcyjna. Oprócz dynamicznego silnika i sporego bagażnika na liście wyposażenia standardowego Peugeota 3008 Premium + znalazła się m.in. automatyczna dwustrefowa klimatyzacja wraz z klimatyzowanym schowkiem, przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, Head-up display oraz wysokiej jakości zestaw audio renomowanej firmy JBL.

Zobacz także: Mazda MX-5: emocje pod kontrolą

Peugeot 3008 2,0 HDI
Typ silnikaturbodiesel
Pojemność1997 ccm
Układ cylindrów/ilość zaworówR4/16
Maksymalna moc150 KM/3750 obr/min
Maksymalny moment obrotowy340 Nm/2000 obr/min
Napędprzedni
Skrzynia biegówmanualna 6-biegowa
Pojemność bagażnika432/1241 litrów
Wymiary (dł./szer./wys.)436,5/183,7/163,9 cm
Rozstaw osi261,3 cm
V-max195 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 9,7 s.
Zużycie paliwa7,1/4,7/5,6 l/100 km
Cena89 900 zł
Moto
Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

pokaż więcej
Proszę czekać...