Jak unikać zakorkowanych tras?

Jakubowski Ryszard
rozwiń więcej
W omijaniu korków na drogach pomocne są urządzenia nawigacji GPS, które wskazują potencjalne miejsca, gdzie najczęściej tworzą się zatory, a nawet wskazują możliwość ich objazdu
Każdy kierowca ma swoje ulubione trasy i trasy, których stara się unikać. Ma to związek zarówno z jakością drogi, jej lepszą nawierzchnią, większą szerokością i z wieloma innymi, często irracjonalnymi powodami. Ponieważ liczni kierowcy mają podobne preferencje, niektóre drogi są obciążone do maksimum, podczas gdy inne, wiodące w tym samym kierunku, świecą pustkami.

Teoretycznie pomocne w omijaniu korków na drogach są urządzenia nawigacji GPS, które wskazują potencjalne miejsca, gdzie najczęściej tworzą się zatory, a nawet wskazują możliwość ich objazdu. W praktyce bywa z tym różnie. W korkach tkwią często pojazdy z przymocowanym pod przednią szybą urządzeniem nawigacyjnym, często drogim i wyposażonym w wiele użytecznych funkcji. Dowodzi to, iż wskazówki nawigacyjne GPS nie zawsze są dobre, a to oznacza że można stosować się do nich z pewną rezerwą.

Zobacz też: Jak jechać w korku? Jak go najlepiej pokonać?

Wybierając trasę trzeba zawsze starać się wyszukać jej alternatywę, pozwalającą na ominięcie miejsc, w których mogą powstać zatory. Są to zazwyczaj punkty, w których łączą się ruchliwe trasy, duże skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, ronda, a zimą także strome podjazdy, przejazdy kolejowe itp. Zatory tworzą się także w miejscach, gdzie kończą się dłuższe proste odcinki i pojawia się pierwszy nieco ostrzejszy zakręt, lub zwężenie drogi, np. wąski most. Tam dochodzi często do poważnych wypadków. Również wjazdy do miast lub trasy wyjazdowe przed weekendami bywają bardzo zakorkowane. Te miejsca można zazwyczaj łatwo ominąć, wyszukując objazdy na mapach i planach lub pytając o nie innych kierowców, także przy pomocy CB-radia.

Zobacz też: Korki w czasie podróży: jak je omijać?

Kierowcy unikają dróg lokalnych, preferując trasy krajowe i międzynarodowe. Tymczasem coraz więcej dróg lokalnych ma jakość nie gorszą od wielkich tras przelotowych, na dodatek zazwyczaj nie ma na nich kolein, tak bardzo utrudniających jazdę małym samochodom na trasach tranzytowych i drogach ekspresowych. Jedynym utrudnieniem jest sporo obszarów zabudowanych, gdzie obowiązują dość drastyczne ograniczenia prędkości. Biorąc jednak pod uwagę, że możliwość napotkania korków na takich drogach jest mniejsza, niż na popularnych drogach krajowych i tranzytowych, czas potrzebny na dojechanie do celu może być taki sam lub krótszy. Przykładem może być droga z Warszawy w Bieszczady. Tradycyjna wiedzie przez Radom i Rzeszów do Sanoka. Na jej pokonanie średniej wielkości samochodem osobowym potrzeba 7 do 8 godzin. Średnio o godzinę mniej zajmuje pokonanie drogi, wiodącej do Sanoka przez Lublin, Biłgoraj i Przeworsk, przy czym długość obu tras jest porównywalna.

Moto
112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód
05 maja 2024

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

pokaż więcej
Proszę czekać...