Jak nie pogubić się w natłoku znaków drogowych?

Jakubowski Ryszard
rozwiń więcej
Przede wszystkim należy nauczyć się, a nie jest to trudne, odróżniania znaków które nas bezpośrednio dotyczą, od pozostałych Fot. Fotolia
Przy drogach i na drogach znajduje się wiele różnych znaków drogowych. W skrajnych przypadkach może być ich nawet kilkanaście na kilkusetmetrowym odcinku, wliczając w to zarówno znaki pionowe, jak i poziome, malowane na jezdni.

Prawo obliguje kierowcę do przestrzegania wszystkich przepisów, w teorii więc musimy zwracać uwagę na wszystkie znaki. Niektóre jednak warto potraktować bardziej priorytetowo niż inne i wyrobić sobie odruch szukania ich wzrokiem przy drodze.

Najważniejszymi znakami, na które trzeba zwracać uwagę w pierwszej kolejności są:
- pionowe znaki pierwszeństwa i braku pierwszeństwa przejazdu (żółty romb z białą obwódką i odwrócony trójkąt, zółty z czerwoną obwódką).
- poziome znaki braku pierwszeństwa (pojedynczy odwrócony biały kwadrat namalowany na drodze, lub trójkątne "ząbki") i przejścia dla pieszych
- znaki ograniczenia prędkości (białe koło z czerwoną obwódką i czarną liczbą w środku)

Kłopoty z dostrzeżeniem i zrozumieniem wszystkich znaków mają w takich warunkach nawet doświadczeni kierowcy z kilkuletnim stażem za kierownicą. Czy jest sposób, aby podczas jazdy drogą „oklejoną” znakami odczytać je wszystkie i zastosować się do nich?

Przede wszystkim należy nauczyć się, a nie jest to trudne, odróżniania znaków które nas bezpośrednio dotyczą, od pozostałych. Po co kierowcy samochodu osobowego informacja, ze daną drogą nie mogą jeździć ciężarówki albo pojazdy z materiałami wybuchowymi? Po co wiedza, że dopuszczalny nacisk na oś pojazdu jadącego daną drogą nie może przekroczyć 6 ton, skoro jego pojazd waży z ładunkiem zaledwie 2 tony? Właśnie dlatego bardzo przydatna jest umiejętność szybkiego usuwania z pamięci takich znaków nie absorbowania sobie nimi uwagi.

Jadąc samochodem osobowym głównym znakiem zakazu, który nas dotyczy, to B-1, czyli białe koło z czerwona obwódką, a także B-3, gdzie namalowany jest samochód osobowy. Pozostałe dotyczą innych użytkowników drog, aut cięzarowych, zaprzęgów konnych, rowerów.

Zobacz też: Najczęstsze przyczyny wypadków drogowych w Polsce  

Drugą grupę mało użytecznych znaków stanowią znaki informacyjne. Nie przyda się ani informacja o parkingu, jeżeli nie zamierzamy się zatrzymać, ani tym bardziej komunikat o zbliżaniu się do stacji paliw, jeżeli mamy pełny zbiornik paliwa i dobrze napompowane opony.

Znaki poziome

Pewien instruktor jazdy miał zwyczaj pytać kursantów, jaki znak właśnie minął ich pojazd. Pewien kursant odpowiedział mu rezolutnie „To był znak który MNIE nie dotyczy, więc go nie zapamiętałem”. To była bardzo mądra odpowiedź. Należy natychmiast eliminować z pamięci znaki, które nas nie dotyczą. Dotyczy to wszystkich bez wyjątku znaków pionowych, natomiast nie dotyczy znaków poziomych. Dotyczą one wszystkich bez wyjątku kierowców, z wyjątkiem kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Pozostali użytkownicy powinni więc swoją uwagę podczas jazdy, skierowaną na znaki drogowe, podzielić na kilka grup w następujących proporcjach:
- 60% na znaki na jezdni w obrębie rond, skrzyżowań i rozjazdów;
- 20% na znaki nakazu i zakazu
- 20% na znaki informacyjne.
Na pozostałych odcinkach dróg podział ten może wyglądać następująco:
- 70% na znaki nakazu i zakazu
- 20% na znaki na jezdni
- 10% na znaki informacyjne.

Zobacz też: Młody kierowca szybciej niż 50 km/h nie pojedzie  

Podziały te są bardzo orientacyjne, ponieważ każda sytuacja na drodze jest inna Mają one przede wszystkim wskazać, jak ważne dla kierowcy są w danych okolicznościach poszczególne grupy znaków.

Moto
112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód
05 maja 2024

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

pokaż więcej
Proszę czekać...