Oto 15 koronnych zasad ecodrivingu:
1. Czy silnik jest sprawny?
Rozregulowany lub niesprawny silnik będzie zużywał o wiele więcej paliwa. Może to być spowodowane przez takie drobiazgi jak zużyte świece zapłonowe.
2. W jakim stanie jest nadwozie i zawieszenie?
Zużyte koła, stare amortyzatory, wygięte półosie, pęknięte sprężyny, wszystko to zwiększa opory toczenia. Sprawdź też ciśnienie w oponach: zbyt małe to duże opory, a zbyt duże to szybkie zużycie bieżnika.
3. Co z filtrem powietrza?
Filtry brudzą się z upływem czasu, zaś błoto, kurz, a nawet owady potrafią go zatkać. Im gorszy jest dopływ powietrza do silnika, tym mniejszą sprawność będzie on miał. Nie tylko samochód będzie wolniejszy, ale będzie też o wiele więcej palił.
4. W jaki sposób tankujesz?
Po pierwsze, używaj paliwa o najmniejszej możliwej liczbie oktanów. Nie wierz w bzdury, że różnica spalania między paliwem 95 a 98 oktanów to 2 litry na 100 kilometrów. Tak naprawdę, to nie ma żadnej. Nie wszystkie samochody mogą jeździć na benzynie 95-oktanowej, ale stosowna informacja powinna znajdować się w instrukcji lub na pokrywie wlewu. Pamiętaj też o dokładnym zamknięciu i zakręceniu wlewu, bowiem benzyna szybko paruje.
Zobacz również: Czym jest jazda defensywna? Poradnik eksperta
5. Nie zwracaj uwagi na markę
W Polsce benzyną handluje kilka różnych firm: od polskiego Orlenu czy Lotosu, po zagraniczne BP, Shell czy Statoil. O ile wystrój stacji i dodatkowe atrakcje są różne, to paliwo różni się praktycznie tylko nazwą, bo i tak pochodzi z jednej z kilku hurtowni w Polsce. Jeśli boisz się chrzczonego paliwa, to nie zależy to od właściciela rafinerii, tylko od konkretnej stacji lub punktu dystrybucyjnego. Wybierz najtańszą stację, choć uważaj na sieci firmowane przez hipermarkety.
6. W mieście nie szukaj najtańszej stacji
Jeśli nie wiesz, gdzie pojechać, nie kręć się bez celu szukając tych kilku groszy różnicy. Spalisz w ten sposób więcej paliwa, niż zaoszczędzisz pieniędzy.
7. Sprawdź dokąd jedziesz
Nawet jeśli wybierasz się do sklepu czy centrum handlowego, sprawdź, czy na pewno jest otwarte. Internet jest twoim przyjacielem: lepiej stracić pięć minut przed komputerem, niż godzinę czasu i kilka litrów paliwa na bezsensowny dojazd lub powrót. Jeśli wybierasz się gdzieś po raz pierwszy, sprawdź dokładnie jak jechać. Zaoszczędzisz wtedy czas i paliwo.
8. Zaplanuj swój dzień
Jeśli masz do załatwienia kilka rzeczy w oddalonych od siebie lokalizacjach, zaplanuj trasę, aby była jak najkrótsza i najszybsza. Nie ma sensu tracić czasu i paliwa w korkach, jeśli nie trzeba. Wybieraj też drogi o mniejszej ilości świateł. Im płynniej jedziesz, tym większą masz średnią prędkość i mniej paliwa zużywasz.
9. Poszukaj skrótów
Tracisz rano 15 minut na wyjechanie spod własnego domu? Otwórz mapę i poszukaj skrótu. Czasem łatwo jest znaleźć wygodną i szybką trasę, którą pokonamy w 2 minuty zamiast w 20. Oszczędność czasu i paliwa: bezcenna. Pamiętaj tylko, że jazda po nieutwardzonej nawierzchni potrafi zwiększyć spalanie nawet o 30%.
10. Pozbądź się niepotrzebnych rzeczy
Relingi dachowe, rowery, narty: pozbądź się ich, powiększają tylko opory powietrza. Nie ma tez sensu wozić ze sobą niepotrzebnego ciężaru: wyrzuć stare gaśnice, dodatkowe opony, czy fotel, który od tygodnia próbujesz wywieźć na śmietnik.
11. Czy klimatyzacja jest Ci potrzebna?
Włączona klimatyzacja potrafi podnieść zużycie paliwa nawet o 10-20%. Jeśli jej nie potrzebujesz: wyłącz. Jeśli potrzebujesz ochłody, ekonomiczniej jest otworzyć okno.
Zobacz również: Poradnik eksperta: 10 przykazań offroadera
12. Ostrożnie z pedałem hamulca
Samochód spala najwięcej paliwa, kiedy przyspiesza. Kiedy jedziesz ze stałą prędkością lub zwalniasz, zużycie jest niewielkie. Powoli się rozpędzaj i mało hamuj. Eksperci od ekologicznej jazdy czasem dotaczają się do świateł i zatrzymują bez używania hamulca. Oczywiście, bez przesady: łatwo jest stać się zawalidrogą. Pamiętajcie też o hamowaniu silnikiem. Zamiast wciskać hamulec (i czasem nawet sprzęgło!) po prostu zredukujecie bieg, pozwolicie, aby samochód zwolnił dzięki oporom silnika.
13. Wysoka średnia prędkość
Poza miastem jedź jak najpłynniej potrafisz: wolno się rozpędzaj i delikatnie hamuj. Wysoka średnia prędkość i niskie spalanie to nie kwestia mocy silnika, tylko lekkości prawej stopy. W mieście bywa to trudne, ale spróbuj zobaczyć, jak zmieniają się kolejne światła i jedź tak, aby zawsze trafić na zielone. Jeśli widzisz czerwone, zwolnij i zacznij się toczyć, a może zmieni się na zielone zanim do niego dojedziesz. Jeśli masz tempomat, korzystaj z niego.
14. Parkuj w cieniu
Kiedy wsiadamy do nagrzanego samochodu, to od razu sięgamy do włącznika klimatyzacji. Zaoszczędzimy na paliwie, jeśli samochód będzie stał w cieniu, a w środku będzie w miarę chłodno. Zostawiając samochód w bezpiecznym miejscu możesz lekko uchylić okna.
15. Zapisuj, co poszło nie tak
Często powtarzamy te same błędy. Zapisujcie, co poszło nie tak, gdzie staliście w korku lub gdzie nie ma miejsc do parkowania. I odwrotnie: wiedza o pustych miejscach z tyłu budynku czy rzadko używany skrót są czasem na wagę złota.