REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do czego służy pobocze?

Subskrybuj nas na Youtube
Do czego służy pobocze? Fot. Fotolia
Do czego służy pobocze? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Do czego służy pobocze? Odpowiedź na to z pozoru banalne pytanie sprawia kłopot większości zmotoryzowanych. Czy na poboczu można się zatrzymywać? Jeżeli tak, to w jakich przypadkach?

Sezon letni to nie tylko czas odpoczynku i wyjazdów wakacyjnych, ale także zbiorów owoców, które często można kupić na poboczach tras. Wielu kierowców zatrzymujących się w tym celu zapomina, jakie jest właściwe przeznaczenie pobocza i do czego może doprowadzić brak ostrożności. W ubiegłym roku doszło do 1057 wypadków na poboczu, w których rannych było 1278 osób i 179 zabitych*.

REKLAMA

Zobacz też: Parkowanie samochodu na zamkniętych osiedlach

Do czego służy pobocze?

REKLAMA

Wielu kierowców nie wie, jakie jest właściwe przeznaczenie pobocza drogi. Wydaje im się, że stanąć na poboczu można w celu odebrania telefonu, odpoczynku, zjedzenia posiłku czy kupienia sezonowych produktów od przydrożnych sprzedawców. Tymczasem zatrzymywanie się na poboczu kierowcy powinni traktować jako ostateczność. Nieodpowiednie zachowanie i brak ostrożności mogą doprowadzić do poważnego wypadku.

Aby skorzystać z telefonu czy sprawdzić trasę na mapie powinniśmy zatrzymać się na parkingu lub stacji benzynowej. Postój na poboczu ograniczmy do wyjątkowych sytuacji, czyli przede wszystkim awarii pojazdu, która uniemożliwia dalszą jazdę oraz zatrzymania przez policję – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Dla bezpieczeństwa swojego i innych uczestników ruchu zrezygnujmy też z kupna owoców sezonowych od przydrożnych sprzedawców. Gwałtowne zatrzymanie może być przyczyną niebezpiecznych sytuacji – dodaje Zbigniew Weseli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Postój i zatrzymanie pojazdu - zasady

Jeśli kierowca jest zmuszony do zatrzymania się na poboczu, koniecznie powinien zjechać jak najbliżej prawej krawędzi. - Na poboczu mogą znajdować się elementy, które mogą uszkodzić pojazd lub przebić oponę, dlatego przed zjazdem kierowcy powinni najpierw rozejrzeć się czy nie ma takiego zagrożenia – radzą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. – Kierujący pojazdem powinien także zasygnalizować za pomocą kierunkowskazu zamiar opuszczenia pasa ruchu oraz unikać gwałtownych manewrów, tak aby kierowcy jadący za nim mogli spokojnie go wyminąć – dodają trenerzy.


Sygnalizacja postoju na poboczu drogi

Jeśli w wyniku awarii pojazdu zatrzymamy się na poboczu, odpowiednio zasygnalizujmy to pozostałym uczestnikom ruchu. Artykuł 50 kodeksu drogowego określa jak kierowca powinien zachować się w takiej sytuacji.

Na autostradzie lub drodze ekspresowej:

• Sygnalizacja jest obowiązkowa w każdym przypadku – poprzez włączenie świateł awaryjnych oraz ustawienie ostrzegawczego trójkąta awaryjnego 100 m za pojazdem.

Na pozostałych drogach poza obszarem zabudowanym:

• Obowiązkowo tylko w przypadku, gdy pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości – poprzez umieszczenie ostrzegawczego trójkąta awaryjnego 30-50 m za pojazdem i włączenie świateł awaryjnych.

Na pozostałych drogach na obszarze zabudowanym:

• Obowiązkowo tylko w przypadku, gdy pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości – poprzez włączenie świateł awaryjnych.

Źródło: Materiały prasowe Renault

* policja.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA