REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do czego służy pobocze?

Subskrybuj nas na Youtube
Do czego służy pobocze? Fot. Fotolia
Do czego służy pobocze? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Do czego służy pobocze? Odpowiedź na to z pozoru banalne pytanie sprawia kłopot większości zmotoryzowanych. Czy na poboczu można się zatrzymywać? Jeżeli tak, to w jakich przypadkach?

Sezon letni to nie tylko czas odpoczynku i wyjazdów wakacyjnych, ale także zbiorów owoców, które często można kupić na poboczach tras. Wielu kierowców zatrzymujących się w tym celu zapomina, jakie jest właściwe przeznaczenie pobocza i do czego może doprowadzić brak ostrożności. W ubiegłym roku doszło do 1057 wypadków na poboczu, w których rannych było 1278 osób i 179 zabitych*.

REKLAMA

Zobacz też: Parkowanie samochodu na zamkniętych osiedlach

Do czego służy pobocze?

REKLAMA

Wielu kierowców nie wie, jakie jest właściwe przeznaczenie pobocza drogi. Wydaje im się, że stanąć na poboczu można w celu odebrania telefonu, odpoczynku, zjedzenia posiłku czy kupienia sezonowych produktów od przydrożnych sprzedawców. Tymczasem zatrzymywanie się na poboczu kierowcy powinni traktować jako ostateczność. Nieodpowiednie zachowanie i brak ostrożności mogą doprowadzić do poważnego wypadku.

Aby skorzystać z telefonu czy sprawdzić trasę na mapie powinniśmy zatrzymać się na parkingu lub stacji benzynowej. Postój na poboczu ograniczmy do wyjątkowych sytuacji, czyli przede wszystkim awarii pojazdu, która uniemożliwia dalszą jazdę oraz zatrzymania przez policję – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Dla bezpieczeństwa swojego i innych uczestników ruchu zrezygnujmy też z kupna owoców sezonowych od przydrożnych sprzedawców. Gwałtowne zatrzymanie może być przyczyną niebezpiecznych sytuacji – dodaje Zbigniew Weseli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Postój i zatrzymanie pojazdu - zasady

Jeśli kierowca jest zmuszony do zatrzymania się na poboczu, koniecznie powinien zjechać jak najbliżej prawej krawędzi. - Na poboczu mogą znajdować się elementy, które mogą uszkodzić pojazd lub przebić oponę, dlatego przed zjazdem kierowcy powinni najpierw rozejrzeć się czy nie ma takiego zagrożenia – radzą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. – Kierujący pojazdem powinien także zasygnalizować za pomocą kierunkowskazu zamiar opuszczenia pasa ruchu oraz unikać gwałtownych manewrów, tak aby kierowcy jadący za nim mogli spokojnie go wyminąć – dodają trenerzy.


Sygnalizacja postoju na poboczu drogi

Jeśli w wyniku awarii pojazdu zatrzymamy się na poboczu, odpowiednio zasygnalizujmy to pozostałym uczestnikom ruchu. Artykuł 50 kodeksu drogowego określa jak kierowca powinien zachować się w takiej sytuacji.

Na autostradzie lub drodze ekspresowej:

• Sygnalizacja jest obowiązkowa w każdym przypadku – poprzez włączenie świateł awaryjnych oraz ustawienie ostrzegawczego trójkąta awaryjnego 100 m za pojazdem.

Na pozostałych drogach poza obszarem zabudowanym:

• Obowiązkowo tylko w przypadku, gdy pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości – poprzez umieszczenie ostrzegawczego trójkąta awaryjnego 30-50 m za pojazdem i włączenie świateł awaryjnych.

Na pozostałych drogach na obszarze zabudowanym:

• Obowiązkowo tylko w przypadku, gdy pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości – poprzez włączenie świateł awaryjnych.

Źródło: Materiały prasowe Renault

* policja.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA