Dobre nawyki na drodze

Zuzanna Gawor-Kotkowska
rozwiń więcej
Pierwszym dobrym nawykiem kierowcy jest stosowanie się do przepisów, ale są też inne zachowania ułatwiające współużytkowanie dróg. fot. Newspress
Na kursie nauki jazdy instruktorzy rzadko uczą nas dobrych nawyków. Oczywiście, pierwszym dobrym nawykiem jest stosowanie się do przepisów, ale są też inne zachowania ułatwiające współużytkowanie dróg.

Miejscem, gdzie panuje zamieszanie jest rondo z wieloma pasami ruchu, bez sygnalizacji świetlnej i znaków poziomych, czyli strzałek namalowanych na jezdni. Kiedyś obowiązywał przepis, że na rondzie to zjeżdżający ma zawsze pierwszeństwo. Obecnie pierwszeństwo ma kierowca z prawej strony. W rezultacie większość ludzi dla własnej wygody jeździ tylko prawym pasem (nawet wtedy, gdy skręcają na rondzie w lewo), co tamuje ruch. 

Dobrym nawykiem jest traktowanie ronda jak normalnego skrzyżowania: z lewego pasa skręcamy w lewo, z prawego w prawo, a środkowym jedziemy prosto. Niektórzy kierowcy, wjeżdżając na rondo, włączają lewy kierunkowskaz, nie jest to konieczne choć na niewielkich rondach ułatwia to rozeznanie innym kierującym. Powinniśmy sygnalizować, w którym kierunku jedziemy. W ten sposób kierowcy, którzy oczekują na wjazd wiedzą, kiedy mogą się spodziewać wolnego pasa ruchu. Gdyby wszyscy stosowali się do tych zasad, zmieniając pas w prawo za każdym razem, gdy zbliżamy się do naszego zjazdu, moglibyśmy poruszać się po rondzie właściwie bez oglądania się.

Wjeżdżając na rondo na lewy pas, przy zamiarze skrętu w lewo, mijając pierwszy zjazd zmieniamy pas na środkowy. Mijając drugi zjazd przenosimy się na prawy i zjeżdżamy z ronda bezkolizyjnie, ponieważ według tego założenia w momencie naszego przemieszczania w prawym kierunku, pas powinien być wolny. Osoba znajdująca się na nim powinna była się również zmienić pas lub zjechać z ronda.

Zobacz również: Co osłabia koncentrację podczas prowadzenia auta?

Sygnalizowanie zmiany kierunku ruchu

Często kierowcy sygnalizują zmianę pasa ruchu, zamiast zamiar zmiany pasa ruchu. Jest to istotna różnica. Kierunkowskaz nie służy temu, aby upewnić innych kierowców, że nasze auto właśnie zmienia kierunek. Powinniśmy włączać go zanim jeszcze sprawdzimy, czy pas obok jest wolny i możemy na niego wjechać.
W ten sposób ułatwimy innym jazdę, ponieważ będziemy przewidywalni. Pomożemy również sobie, gdyż inni, znając nasze zamiary mogą ułatwić nam bezpieczne przemieszczenie się, ustępując miejsca.
Wielu kierowców nie włącza kierunkowskazu, gdy stoi na pasie przeznaczonym do skrętu. W ten sposób sprawiamy wrażenie cwaniaka, który będzie usiłował jazdy na wprost z pasa, który nie jest do tego przeznaczony.

Stan oświetlenia

Dzięki dobremu oświetleniu jesteśmy lepiej widoczni dla innych. Nie chodzi tu jedynie o kontrolę i wymianę żarówek, ale także np. o regularne czyszczenie świateł. Warto choćby przy okazji tankowania oczyścić przednie i tylne lampy.
Starajmy się też nie oślepiać innych. Mimo ciemności panujących nie raz na drodze, zawsze wyłączajmy światła drogowe gdy spostrzeżemy przed nami inny samochód, nieważne od kierunku jego jazdy. Miejmy też na uwadze, że przy mocno obciążonym bagażniku nasze światła przednie świecą wyżej i oślepiają kierowców, warto więc je obniżyć, jeśli nasze auto jest wyposażone w taką funkcję.

Zobacz również: Jak wymieniać żarówki?

Lewy pas i trójkąt cienia

Dobrze by było, gdyby wszyscy traktowali lewy pas jako przeznaczony do wyprzedzania, a nie poruszania się po nim tak, jak po każdym innym.
Starajmy się też nie jechać na równi z samochodem obok. Uniemożliwia to innym użytkownikom wyprzedzanie. Nie powinniśmy pozostawać w trójkącie cienia samochodu, który jedzie z boku. Jest to miejsce mniej więcej w połowie jego auta. Jest to tzw. martwe pole, gdzie pozostajemy niewidoczni dla drugiego kierowcy.

Korek „na suwak”

Dobrym nawykiem usprawniającym ruch jest jazda w korku na tak zwaną „zakładkę” lub „suwak”. Nie dość, że okazujemy w ten sposób kulturę, to jeszcze upłynniamy ruch. Sposób ten zakłada, aby każdy kierowca wpuścił przed siebie na swój pas jednego oczekującego.
Dobre nawyki warto w sobie wyrobić, ponieważ dzięki nim nie tylko będzie wszystkim kierowcom łatwiej się poruszać, ale jazda będzie także przyjemniejsza i bardziej bezpieczna. Kto raz zazna ruchu w kraju zachodnim, na pewno będzie propagował nabieranie powyższych nawyków na polskiej drodze.

Moto
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie
25 kwi 2024

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?
25 kwi 2024

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

pokaż więcej
Proszę czekać...