Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Czy dziecko będzie obowiązkowo nosiło kask podczas jazdy hulajnogą elektryczną? / Shutterstock

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Zmiany w prawie drogowym

Podczas wtorkowego posiedzenia rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną i urządzeniami transportu osobistego (UTO) przez dzieci do 16 lat.

KGP: przepisy o e-hulajnogach to krok w dobrą stronę

Podinsp. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego KGP pytany o to rozwiązanie ocenił, że to bardzo dobry krok.

– Kask nie zawsze uratuje życie, ale w przypadku uderzenia głową o twarde podłoże, na pewno tak – zaznaczył.

Przypomniał, że od 1 stycznia do 1 września 2025 r. zanotowano 847 wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych, siedem osób zginęło, a 778 zostało rannych. W statystykach pojawiają się najczęściej te osoby, które łamią przepisy ruchu drogowego, ale również te, które wskutek zachowania innych kierowców hulajnóg odnoszą obrażenia bądź ponoszą śmierć w tych wypadkach.

– Jeżeli chodzi o kierujących hulajnogami elektrycznymi, musimy zwrócić uwagę, że około 70 proc. uczestników tych tragicznych zdarzeń, to są osoby w wieku do 17 lat, czyli mówimy o najmłodszych uczestnikach ruchu – podkreślił.

Opas zauważył, że statystyki nie obrazują całkowicie tego zjawiska, bo nie wszystkie przewrócenia na hulajnodze czy na rowerach elektrycznych są zgłaszane policji jako wypadek, skala incydentów z ich udziałem jest więc większa.

Zaapelował także do opiekunów i rodziców, by zwracali uwagę, czy sprzęt, który kupują dzieciom, spełnia odpowiednie wymogi. Hulajnoga elektryczna powinna rozpędzać się do 20 km/h, ale w wielu przypadkach pojazdy poruszają się nawet powyżej 50 km/h.

Zapytywany, czy możliwe będzie egzekwowanie obowiązku noszenia kasków przez osoby poniżej 16 lat, podkreślił, że policja nie będzie na siłę zakładać rowerzystom czy hulajnogistom kasków, ale ma nadzieję, że one na głowach się znajdą.

– Odpowiedzialność, jeżeli chodzi o niestosowanie się do przepisów osoby małoletniej poniżej 17 lat, spływa tak naprawdę na opiekunów, na rodziców. To nie jest tak, że nie poniesie taka osoba konsekwencji. Taka sprawa może trafić do sądu rodzinnego i on podejmie decyzję o ewentualnym ukaraniu najczęściej rodzica czy też opiekuna – zaznaczył.

Odpowiedzialność materialna w przypadku spowodowania kolizji czy uszkodzenia mienia też będzie wyglądała identycznie.

Zmiany dla młodych kierowców

We wtorek rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zgodnie z propozycją przywrócone ma zostać wydawanie prawa jazdy kat. B osobom, które skończyły 17 lat i uzyskały pisemną zgodę rodziców lub opiekunów.

W okresie próbnym tzw. młodemu kierowcy zabrania się spożywania alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu, przekraczania prędkości 50 km/h na obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym oraz 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej, wykonywania przewozu osób taksówką albo w ramach przewozu okazjonalnego.

Taki kierowca, będąc w okresie próbnym, może przewozić osoby niepełnoletnie, wyłącznie w towarzystwie dorosłego pasażera, co ma zapobiegać wypadkom związanym z powrotami młodych osób z imprez.

Zgodnie z zapowiedzią szefa MI Dariusza Klimczaka do projektu dodany został przepis o wprowadzeniu ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną i urządzeniami transportu osobistego (UTO) przez dzieci do 16 lat.

Aleksandra Kiełczykowska (PAP)

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
rozwiń więcej
Moto
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?
03 wrz 2025

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.
03 wrz 2025

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji
02 wrz 2025

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej
01 wrz 2025

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]
01 wrz 2025

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku
29 sie 2025

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?
28 sie 2025

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?
27 sie 2025

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?
26 sie 2025

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym
26 sie 2025

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

pokaż więcej
Proszę czekać...