Opel Vectra 2,5 V6: wymiana termostatu
REKLAMA
REKLAMA
Jeśli w naszym aucie dojdzie już do takiej awarii, ale w porę zareagujemy, a przyczyną będzie uszkodzony termostat, naprawdę możemy wymienić go sami. Zaczynamy od spuszczenia płynu chłodniczego przez korek spustowy znajdujący się przy chłodnicy. Następnie musimy wyciągnąć akumulator aby ułatwić sobie dostęp do termostatu. Teraz zdejmujemy kolektor ssący i kolektor dolotowy.
REKLAMA
Zobacz również: Jak wymienić olej w tylnym moście Opla Omegi?
REKLAMA
Po lewej stronie jest przykręcony na 3 śruby 8mm przewód recyrkulacji spalin, który odkręcamy i odpinamy linkę przepustnicy oraz linkę tempomatu. Dalej odczepiamy osłonę przewodów podciśnieniowych i imbusem odkręcamy przewody. Odkręcamy przewód podciśnienia i termo zawór w tylnej części silnika. Musimy wypiąć z niego wtyczkę i wysunąć wąski przewód podciśnienia oraz wykręcić silniczek krokowy.
Teraz odłączamy przewód doprowadzający płyn do przepustnicy i nasadką 10mm odkręcamy 4 śruby główne kolektora ssącego oraz dwie śruby 8mm, podtrzymujące wsporniki listwy. Zdejmując kolektor zobaczymy cel naszej pracy, czyli termostat. Przy demontażu sztywnego przewodu należy wyciągnąć ściankę grodziową. W środku znajdują się 3 wiązki kabli pomiędzy którymi znajduje się wkręt krzyżakowy, który odkręcamy i wyjmujemy ściankę wraz z przewodem sztywnym przykręconym śrubą na klucz 13mm. Sam termostat przykręcony jest 2 śrubami na klucz 8mm. Wyjęcie go nie jest łatwe i trzeba znaleźć odpowiednią pozycję. Do nowego termostatu przyklejamy silikonem nowe oringi i wyciągamy stare ze sztywnego przewodu.
Zobacz również: Ford Escort 1.5 Mk5: regeneracja termostatu
Nowe również wklejamy ale minimalną ilością silikonu.Na koniec możemy zamontować nowy termostat w silniku i powoli rozpocząć składanie pozostałych elementów. Silikon musi dobrze wyschnąć, więc nie zalecany jest pośpiech. Gdy mamy już złożone wszystkie elementy możemy rozpocząć zalewanie układu nowym płynem. Jeśli zbiornik wyrównawczy zapełni się należy uruchomić silnik i po chwili uzupełnić brakujący płyn do pełna.Następnie włączamy ogrzewanie, włączając przy tym pompę wspomagającą, kontrolując poziom płynu. W momencie kiedy silnik przekroczy temperaturę 90*C otworzy się termostat, górny wąż się nagrzeje i gwałtownie spadnie poziom płynu. Wtedy ostatni raz uzupełniamy płyn i zamykamy zbiornik wyrównawczy.
REKLAMA
REKLAMA