Opel Astra F: wymiana termostatu

Robert Kuśpiel
rozwiń więcej
Opel Astra F wymiana termostatu.
Uszkodzony termostat ma negatywny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu chłodzenia. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić termostat w Oplu Astra F.

Termostat jest odpowiedzialny za otwarcie dużego obiegu układu chłodzenia po odpowiednim nagrzaniu silnika. Jeżeli termostat pozostaje zamknięty to temperatura silnika staje się zbyt wysoka. Taką usterkę można bardzo łatwo zdiagnozować. Wskaźnik temperatury jest na czerwonym polu, natomiast chłodnica pozostaje zimna. Drugą usterką termostatu może być jego niezamykanie się przy zimnym silniku. Objawem takiej usterki jest bardzo powolny wzrost temperatury silnika.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana chłodnicy

Opis będzie zawierał poszczególne grupy silników. Nie we wszystkich silnikach wymiana będzie przebiegać szybko. Będą przypadki, gdzie będzie konieczne zdemontowanie paska rozrządu. Operacja ta wymaga więcej czasu oraz odpowiednich narzędzi, dlatego nie będzie szeroko opisywana (odpowiedni opis w oddzielnym poradniku).

Silniki 8-zaworowe o pojemności 1.4 i 1.6

Pierwszy krok to spuszczenie cieczy chłodzącej. Na początku odkręcamy korek na zbiorniczku wyrównawczym. Jeżeli silnik jest rozgrzany to zalecamy to wykonać poprzez szmatkę, żeby uniknąć poparzenia. Teraz musimy wymontować osłonę pod chłodnicą, jeśli jest na wyposażeniu. W tym celu należy unieść przód samochodu. Podstawiamy pod chłodnicę puste naczynie i luzujemy opaskę zaciskową na dolnym przewodzie chłodnicy.

Zobacz też: Opel Astra F: demontaż miski olejowej

Odłączamy przewód od chłodnicy i czekamy aż spłynie cała ciecz. Warto wiedzieć, że w niektórych modelach zostały zastosowane opaski sprężyste. Chcąc je zdjąć, należy ścisnąć końce za pomocą szczypiec tak, żeby można było je przesunąć do tyłu. W razie uszkodzenia można je zastąpić opaskami śrubowymi.

Kolejny krok to wymontowania paska rozrządu. Dokładny opis znajduje się w odrębnym poradniku poświęconym wymianie paska rozrządu. Kiedy wymontujemy go, należy odkręcić pokrywę obudowy wałka rozrządu. Następnie odkręcamy obudowę termostatu i wyjmujemy termostat. Znajduje się on z boku przy głowicy, bezpośrednio poniżej koła zębatego wałka rozrządu.

Przechodzimy do wymiany termostatu. Nowy termostat wkładamy razem z uszczelką. Pamiętajmy, że rowek w termostacie musi obejmować występ na głowicy. Dokręcamy obudowę termostatu i przykręcamy tylną osłonę paska zębatego. Następnie przykręcamy koło zębate wałka rozrządu oraz obudowę wałka rozrządu wraz z nową uszczelką. Na końcu pozostaje nam zamontowanie paska rozrządu i uzupełnienie układu chłodzenia.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana i kontrola pasków klinowych

Podłączamy do chłodnicy dolny przewód i odłączamy przewód elektryczny od czujnika temperatury. Wykręcamy czujnik, który znajduje się przy kolektorze dolotowym. Wlewamy płyn chłodniczy do zbiornika wyrównawczego do momentu, aż zacznie wypływać przez otwór po wykręconym czujniku. Wkręcamy go ponownie i podłączamy przewód elektryczny. Udajemy się na jazdę próbną i po powrocie sprawdzamy poziom płynu chłodniczego. W razie potrzeby uzupełniamy.

Silniki 8-zaworowe o pojemności 1.8 i 2.0

Pierwszy krok pozostaje taki sam. Spuszczamy ciecz chłodzącą zgodnie z opisem przedstawionym dla silników 1.4 i 1.6. Następnie luzujemy opaskę zaciskową i odłączamy przewód gumowy od obudowy termostatu. Odkręcamy obudowę termostatu i wyjmujemy. Pamiętajmy, że termostat jest na stałe połączony z obudową i nie można go wymieniać oddzielnie.

Przechodzimy do zamontowania. Przykręcamy obudowę termostatu razem z nowym pierścieniem uszczelniającym. Nie należy zbyt mocno dokręcać śruby, moment dokręcania to 15Nm. Podłączamy przewód gumowy i zabezpieczamy go opaską zaciskową. Na końcu napełniamy układ chłodzenia w taki sam sposób, jak to miało miejsce w silnikach 1.4 i 1.6.

Zobacz też: Opel Astra F: wymontowanie pompy cieczy chłodzącej

Silnik Diesla 1.7D

Pierwszy krok to podstawienie pustego naczynia pod obudowę termostatu. Następnie odkręcamy pokrywę termostatu od obudowy i odkładamy na bok razem z podłączonym przewodem gumowym. Wyjmujemy termostat razem z pierścieniem gumowym i przechodzimy do montażu nowego. Wkładamy termostat z nowym pierścieniem gumowym, zwracając uwagę, żeby strzałka była skierowana do dołu. Pokrywę termostatu dokręcamy momentem 15Nm. Na końcu zalewamy cały układ nowym płynem chłodniczym.

Silnik Diesla 1.7TD

Podstawiamy puste naczynie pod obudowę termostatu i demontujemy przewód gumowy z pokrywy termostatu. Teraz odkręcamy pokrywę termostatu i możemy swobodnie wyjąć termostat. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności. Czyścimy dokładnie powierzchnie styku obudowy oraz pokrywy. Wkładamy termostat tak, żeby otwór znalazł się na górze. Przykręcamy pokrywę termostatu wraz z nową uszczelką. Podłączamy przewód gumowy i napełniamy układ chłodzenia.

Silniki 16-zaworowe

We wszystkich silnikach 16-zaworowych wymiana przebiega w taki sam sposób. Na początku należy spuścić ciecz chłodzącą. Wykonujemy to w taki sam sposób, jak w przypadku silników 8-zaworowych. Odkręcamy korek na zbiorniczku wyrównawczym. Następnie demontujemy osłonę pod chłodnicą, jeśli jest na wyposażeniu. W tym celu należy unieść przód samochodu. Podstawiamy pod chłodnicę puste naczynie i luzujemy opaskę zaciskową na dolnym przewodzie chłodnicy.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana pompy oleju

Odłączamy przewód od chłodnicy i czekamy aż spłynie cała ciecz. W niektórych modelach zostały zastosowane opaski sprężyste. Należy ścisnąć końce za pomocą szczypiec tak, żeby można było je przesunąć do tyłu. Teraz demontujemy przewód gumowy od obudowy termostatu. Następnie odkręcamy obudowę termostatu i zdejmujemy ją po czym wyjmujemy termostat. W silniku 2.0 spotykane jest również drugie rozwiązanie, które wymaga dociśnięcia termostatu przed wykręceniem. Najlepiej zrobić to za pomocą szczypiec.

W silniku 1.8 termostat wymienia się zawsze razem z obudową. Przystępujemy do montażu. Na początku czyścimy dokładnie powierzchnie styków i wkładamy nową uszczelkę. Następnie instalujemy termostat i zaczepiamy go w mocowaniu. Przykręcamy obudowę termostatu i podłączamy przewód gumowy, który zabezpieczamy za pomocą opaski zaciskowej. Na końcu przechodzimy do uzupełnienia układu chłodzenia.

W silnikach 16-zaworowych wykręcamy śrubę z łbem walcowym w obudowie termostatu. Wlewamy ciecz do zbiornika wyrównawczego aż zacznie wypływać przez otwór po wykręconej śrubie. Teraz wkręcamy śrubę stosując masę uszczelniającą. Uzupełniamy ciecz chłodzącą do zbiorniczka do oznaczenia KALT. Zakręcamy korek na zbiorniczku wyrównawczym i uruchamiamy silnik. Nagrzewamy go do momentu, aż otworzy się termostat.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana paska rozrządu

Dolny przewód chłodniczy powinien być gorący. Sprawdzamy czy nie widać jakichkolwiek wycieków i wyłączamy silnik. Czekamy aż opadnie temperatura i sprawdzamy ponownie poziom cieczy chłodzącej. W razie konieczności uzupełniamy poziom do odpowiedniego stanu. Na końcu montujemy dolną osłonę chłodnicy.

Przy wymianie termostatu zalecamy zalewać układ chłodniczy nowym płynem. Zużytą ciecz oraz wymontowany termostat oddajemy do punktu utylizacji.

Moto
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie
25 kwi 2024

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?
25 kwi 2024

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

pokaż więcej
Proszę czekać...