Poradnik ten jest skierowany do osób zmuszonych wymienić rurkę, która wychodzi z pompy wodnej. Cała operacja nie jest trudna i jesteśmy w stanie wykonać ją we własnym zakresie.
Co będzie nam potrzebne?
• Klucz nasadowy lub oczkowy 8 i 10
• Torx 30
• Śrubokręt gwiazdkowy
• Puste naczynie
Zobacz też: Pęknięty zderzak. Jak go naprawić?
Najpierw musimy odkręcić nadkola po obu stronach auta, przymocowane na dwóch śrubach pod klucz 8. Następnie odciągamy nadkola od strony zderzaka. Teraz należy otworzyć maskę i odkręcić dwie śruby Torx 30, znajdujące się na wysokości kierunkowskazów od dołu zderzaka, po jednej z każdej strony.
Kolejny krok to wykręcenie czterech takich śrub znajdujących się od wewnętrznej strony zderzaka bezpośrednio przed nadkolami. Mamy do nich dostęp poprzez użycie długiego śrubokrętu od strony nadkola, u góry zderzaka, między kierunkowskazem a krawędzią błotnika. Po ich odkręceniu odczepiamy zderzak od osłony alternatora, znajdującej się razem z chłodnicą i przykręconej jedną śrubką. Jednak nie ma potrzeby jej wyjmowania, możemy spróbować po prostu mocniej pociągnąć zderzak, by zdjąć go całkowicie.
Następnie odkręcamy korek od zbiorniczka wyrównawczego z dwoma odpowietrznikami. Pierwszy znajduje się na rurze od nagrzewnicy, wychodzącej z wygłuszenia silnika przed przednią szybą. Drugi jest za przednią lewą lampą, obok korka od zbiorniczka spryskiwaczy. Teraz podstawiamy puste naczynie pod gumową rurę wychodzącą z prawej strony chłodnicy. Odkręcamy obejmę, zsuwamy przewód i czekamy aż spłynie cały płyn.
Teraz zsuwamy drugą obejmę na rurze gumowej, która znajduje się za klaksonem i łączy się z metalową rurką, wymagającą wymiany. Zamocowana jest ona za pomocą klucza nasadowego 10 do bloku silnika. Na początku proponujemy polać preparatem WD40 i dopiero potem zacząć odkręcać. Wyjmujemy rurkę z pompy wody i przechodzimy do montażu nowej.
Pozostaje nam poskładanie wszystkiego w odwrotnej kolejności i zalanie płynu. Zalecamy stosowanie nowych opasek zaciskowych na gumowe węże. Zakręcamy wszystkie odpowietrzniki i nalewamy płyn chłodniczy - najlepiej kupić nowy. Na koniec pozostaje nam odpowietrzenie układu. Odpalamy samochód, czekamy aż się zagrzeje silnik i odkręcamy odpowietrzniki, jeśli zaś zacznie płynąć sam płyn to je zakręcamy.
Zobacz też: Fiat 500 najmniej awaryjny