Mercedes-Benz Arocs 4145 8x4 z turbosprzęgłem z retarderem

Mercedes-Benz Actros 4145 8x4 z turbosprzęgłem z retarderem. Fot. Mercedes-Benz / Daimler AG - Global Communicatio / Media
Turbosprzęgło z retarderem umożliwia w najnowszym Actrosie m.in. na nieograniczone w czasie manewrowanie w trybie hydraulicznym.

Co to jest Turbosprzęgło z retarderem?

Turbosprzęgło z retarderem jest dostępne z przekładnią PowerShift 3. Kompaktowy zespół konstrukcyjny stanowi połączenie hydrodynamicznego sprzęgła rozruchowego z lekkim, jednotarczowym sprzęgłem suchym i dodatkowo pełni funkcję retardera pierwotnego. W przeciwieństwie do sprzęgła hydrokinetycznego (WSK), sprzęgło rozruchowe całkowicie wykorzystuje moment obrotowy silnika i pozwala na nieograniczone w czasie manewrowanie w trybie hydraulicznym. Co więcej, turbosprzęgło z retarderem jest o około 80 kg lżejsze od porównywalnego sprzęgła hydrokinetycznego, co przekłada się na proporcjonalnie wyższą ładowność i mniejsze zużycie paliwa.

Turbosprzęgło z retarderem współpracuje w Arocsie z odznaczającymi się wysokim momentem obrotowym (do 3000 Nm) 6-cylindrowymi jednostkami rzędowymi do ciężkich zastosowań z serii OM 471 i OM 473 oraz z 16-biegową wersją całkowicie zautomatyzowanej przekładni PowerShift 3. Większość egzemplarzy Arocsa wyposażonych w nowe turbosprzęgło z retarderemi i 16-biegową skrzynię PowerShift 3 do ciężkich zastosowań wywodzi się z rodziny Grounder. Arocs Grounder to specjalistyczna, terenowa ciężarówka, zbudowana na wzmocnionej ramie i zmodyfikowanym zawieszeniu z myślą o ekstremalnie ciężkich warunkach pracy.

Jak działa turbosprzęgło z retarderem? Wrażenia z jazdy

Niewielki nacisk na pedał gazu sprawia, że turbosprzęgło wypełnia się olejem, który natychmiast przekazuje moment obrotowy silnika do skrzyni biegów. Zapala się zielona lampka, a Arocs rusza do przodu. Ten w pełni hydrauliczny tryb rozruchowy nie trwa jednak zbyt długo. Nawet na 6-tym z 16 biegów, po pokonaniu zaledwie kilku metrów po płaskiej nawierzchni, osiągnęliśmy prędkość przełączenia, przy której sprzęgło cierne przejmuje pozbawiony strat transfer siły napędowej.

Zatrzymałem się więc i po raz kolejny odtworzyłem całe przedstawienie - ale tym razem przy uruchomionym trybie manewrowym. Siła napędowa ze słyszalną siłą napiera mimo załączonego hamulca postojowego. Po jego zwolnieniu 41-tonowy Arocs natychmiast zaczyna posuwać się do przodu i tym razem wymaga użycia hamulca głównego. Skorzystają na tym wszyscy kierowcy, którzy przywykli do jazdy ciężarówką ze sprzęgłem hydrokinetycznym i chcą dalej używać funkcji pełzania działającej niejako „wbrew” hamulcom.

Ruszanie na wzniesieniu

Podczas jazd testowych szybko stało się jasne, że turbosprzęgło z retarderem to mistrz ruszania na wzniesieniu nawet w najbardziej niekorzystnych warunkach. Mój instruktor zachęca mnie, żeby zatrzymać Arocsa na wzgórzu o nachyleniu równym 27 proc. - czyli do czegoś, co kierowca wywrotki budowlanej zrobiłby bardzo niechętnie.

Ale jeśli ten sam kierowca wsiądzie w przyszłości za kółko Arocsa z turbosprzęgłem z retarderem, jego podejście może się zmienić: wywrotka 8x4 odjeżdża w kierunku wierzchołka wzniesienia z niespotykaną nonszalancją. Wcześniej skrzynia PowerShift 3 odebrała ostrzeżenie od programu "off-roadowego" i wrzuciła drugi bieg jako odpowiedni do ruszenia z miejsca. Z hamulca postojowego w ogóle się tu nie korzysta - w czasie krótkiego postoju na stromym wzgórzu znacznie lepiej sprawdza się hamulec główny, działający na wszystkie koła pojazdu. Gdy przesuwam nogę z pedału hamulca na pedał gazu, mała zielona lampka niemal natychmiast sygnalizuje, że turbosprzęgło z retarderem zaczyna wypełniać się olejem.

Staczanie ze wzniesienia przy włączonym biegu do przodu jest możliwe

Zaraz po tym 41-tonowa ciężarówka zaczyna bez żadnego wahania wjeżdżać na szczyt 27-proc. wzniesienia. A kiedy delikatnie popuszczam pedał gazu, w pełni ufając tej nieznanej jeszcze technologii, odkrywam, że mogę z łatwością pozwolić ciężkiemu Arocsowi stoczyć się ze wzgórza, precyzyjnie kontrolując sytuację.

Niektórzy praktycy dostrzegają w tym podobieństwo do alpinistów spuszczających się na linie ze wzniesienia, nazywając ten manewr "zjazdem". Przy okazji podkreślają, że można go wykonywać bez ograniczeń czasowych i bez obaw o uszkodzenie układów mechanicznych, hydrauliki czy przegrzania. Każdy zawodowy kierowca wciąż ma w pamięci czasy, gdy taki "zjazd" prowadził do całkowitego uszkodzenia sprzęgła.

Precyzyjne manewry zarówno do przodu, jak i do tyłu

To ćwiczenie szybko uczy kierowcę, że Arocs z turbosprzęgłem z retarderem zawsze będzie w stanie niezawodnie ruszyć i wykonać precyzyjne manewry nawet w najbardziej wymagającym terenie - czego dowodzą wielokrotne próby na różnych wniesieniach w trakcie dalszej części testów. Dla mocarnego zespołu napędowego nie ma znaczenia, czy ma on zademonstrować swoją siłę podczas jazdy do przodu, czy do tyłu.
Po mistrzowsku wspinaliśmy się więc na kręte fragmenty toru w obu kierunkach, raz po raz powtarzając manewry zatrzymywania się i toczenia w kierunku przeciwnym do załączonego biegu. Na końcu odcinka testowego rzut oka na cyfrowy wskaźnik temperatury płynu chłodzącego - ten niewiele przekraczał 100 stopni.

W skrócie, funkcja retardera z jego precyzyjną skutecznością jest szczególnie atrakcyjna z prostego powodu. Retarder w połączeniu ze wzmocnionym hamulcem silnikowym wkracza do akcji przed skrzynią biegów. To właściwe podejście przy wytrącaniu prędkości w zastosowaniach terenowych.

Źródło: Mercedes-Benz

Moto
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie
25 kwi 2024

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?
25 kwi 2024

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

pokaż więcej
Proszę czekać...