REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt "Szczyty kosztują"

Subskrybuj nas na Youtube
Inicjatywa
Inicjatywa "Szczyty kosztują" jest Think tankiem, którego celem jest promowanie wypracowanie zasad postępowania, które ograniczą zjawisko szczytów przewozowych w transporcie drogowym. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Inicjatywa "Szczyty kosztują" jest Think tankiem, którego celem jest promowanie wypracowanie zasad postępowania, które ograniczą zjawisko szczytów przewozowych w transporcie drogowym.

Co to są szczyty przewozowe?

Wraz z rozwojem gospodarki i wzrostem ilości transportowanych towarów, z roku na rok narasta zjawisko szczytów przewozowych w krajowym transporcie drogowym. W ostatnie dni miesiąca na drogi wyjeżdża więcej samochodów, a liczba zleceń transportowych rośnie nawet kilkukrotnie. Są to zwykle sztucznie generowane szczyty, które nie są konsekwencją rzeczywistego popytu konsumenckiego.
W efekcie negatywne zjawiska szczytów dotykają każdego z nas. Producenci i sieci handlowe ponoszą wyższe koszty logistyczne i administracyjne, operatorzy zmagają się z obniżeniem jakości usług i wzrostem kosztów utrzymywania systemów transportowych, przewoźnicy odczuwają niestabilność zatrudnienia i pracują w warunkach stresu, a przysłowiowy Kowalski zmaga się z punktowym natężeniem ruchu na drogach i związanymi z tym zatorami, wypadkami, większym hałasem i wzrostem emisji spalin do środowiska.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jednolity standard wpłat należności celnych

Projekt "Szczyty kosztują"

Celem projektu „Szczyty kosztują” jest wypracowanie i promowanie praktycznych metod ograniczania szczytów przewozowych, a tym samym niwelowania związanych z nimi negatywnych skutków ekonomicznych, społecznych i środowiskowych. Think tank „Szczyty kosztują” z założenia ma charakter otwarty i zachęca każdego, kto czuje się stroną, do aktywnego włączenia się i podzielenia własnymi spostrzeżeniami czy pomysłami. Projekt dąży do zaangażowania wszystkich uczestników łańcuchów dostaw.

W ramach projektu zaplanowano: szereg aktywności analizujących negatywne skutki zjawiska, badania wśród firm produkcyjnych generujących wysokie wolumeny przewożonych towarów, praktyczne warsztaty skupiające reprezentantów branży TSL oraz producentów i sieci handlowe, a także różnorodne akcje przy współpracy z organizacjami branżowymi, np. porównanie sytuacji szczytów przewozowych w Polsce i w innych krajach europejskich.
Rolę koordynatora projektu przyjął na siebie operator logistyczny ROHLIG SUUS Logistics, ekspertem branżowym jest Graphene Partners, natomiast partnerami akcji są tak instytucje branżowe: Polskie Stowarzyszenie Managerów Logistyki, Polska Izba Spedycji i Logistyki, ECR Polska, Instytut Logistyki i Magazynowania, jak i ogólnopolskie media branżowe: Eurologistics, Log24.pl, Polska Truck&Business, Logistyka Produkcji, Top Logistyk, Logistyczny.com, czasopismo Logistyka, Spedycje.pl, Polska Gazeta Transportowa, TSL Biznes, Log4.pl, miesięcznik EMIL.

REKLAMA

- Naszym celem nie jest utopijna wizja eliminacji szczytów przewozowych, a zmniejszenie skali problemu, wywołanie dyskusji i zainspirowanie producentów, by wraz z operatorami zidentyfikowali słabe punkty oraz zastanowili się, jak można je poprawić. Warto zrozumieć i rozmawiać o zjawisku szczytów przewozowych, gdyż pośrednio bądź bezpośrednio wpływa ono na całe społeczeństwo – informują organizatorzy akcji „Szczyty kosztują”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jakie są wymagania odnośnie ochrony środowiska dla firm transportowych

Wraz ze startem projektu uruchomiona została strona www.szczytykosztuja.pl, która z jednej strony zrzesza firmy zainteresowane inicjatywą, z drugiej – stanowi skarbnicę wiedzy i źródło dobrych praktyk. - Sztuczne szczyty przewozowe to problem znany w gronie członków ECR Polska od dawna. Niestety, nie dotyczy on tylko logistyków, a ograniczenie jego uciążliwości wymaga fundamentalnej zmiany działania współczesnego biznesu. Nie jest to zadanie łatwe – stąd każda inicjatywa w tym obszarze jest cenna. Dlatego też uważamy, że warto o problemie zacząć dyskutować głośno i otwarcie, a także szukać rozwiązań problemu, zaczynając od małych, łatwo osiągalnych kroków – mówi Mateusz Boruta, Dyrektor Zarządzający ECR Polska, organizacji wspierającej projekt.

Źródło: Materiały prasowe ROHLIG SUUS Logistics

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA