Główne wyzwania logistyki w branży FMCG

Główne wyzwania logistyki w branży FMCG / Media
Rynek dóbr szybkozbywalnych stanowi łakomy kąsek dla większości firm zajmujących się logistyką kontraktową. Jakie wyzwania czekają na operatorów logistycznych świadczących usługi dla branży FMCG.

Elastyczność ma kluczowe znaczenie dla branży FMCG

Ogromne zróżnicowanie produktów i zmienność wolumenów to najbardziej charakterystyczne cechy branży FMCG, które przekładają się na potrzebę zapewnienia równie dużego wachlarza usług.
Główne oczekiwania stawiane przed operatorem logistycznym możemy określić jako osiąganie nieograniczonej elastyczności, przy jednoczesnym utrzymaniu jak najwyższej jakości oraz jak najniższych kosztów. Oczywiście taki zestaw idealnych kryteriów jest wyzwaniem, które wymaga szczegółowej analizy procesu i próby dopasowania do siebie często wykluczających się celów – mówi Maciej Walenda, Prezes Zarządu DSV Solutions. Dzięki stałej współpracy z naszymi klientami udaje się nam osiągnąć racjonalny kompromis. Jako typowe punkty newralgiczne należy wskazać zmienność wolumenów w ciągu miesiąca, nieregularne zmiany ilości zamówień związane z działaniami sprzedażowymi, czy też nieplanowane ilości zwrotów zamówień kanału e-commerce

Bliska współpraca z klientem i ścisła wymiana informacji dot. prognoz

Wahania koniunktury i wynikająca z nich zmienność potrzeb to kolejne wyzwanie, przed którym stają operatorzy logistyczni, obsługujący klientów FMCG. A jak to wygląda w praktyce?
Z punktu widzenia operatora logistycznego wahania koniunktury widoczne są poprzez obserwację specyficznych obszarów lub grup asortymentowych. Podczas spowolnienia gospodarczego w naturalny sposób konsumpcja przesuwa się na produkty tańsze, jednak globalnie dynamika obrotów naszych klientów niezmiennie rośnie. Jednocześnie klienci starają się intensyfikować działania marketingowe, generując dużo większe obroty w obszarze usług dodatkowych. Dokonują tego w szczególności poprzez tworzenie zestawów promocyjnych podnoszących sprzedaż, co w efekcie powoduje przesunięcie zakresu współpracy z regularnej obsługi handlingowej do obszaru usług dodanych. Kluczem do sukcesu jest zatem bardzo bliska współpraca z klientami i wymiana informacji na temat prognoz, nie tylko na poziomie całości obrotów, ale z uwzględnieniem poszczególnych grup asortymentowych, czy też planowanych akcji promocyjnych - mówi Maciej Walenda, Prezes Zarządu DSV Solutions. Wspomniana zmienność potrzeb jest z pewnością znaczącym wyzwaniem. Zdajemy sobie sprawę z tego, że jako operator odpowiadamy wizerunkowo przed odbiorcami naszych klientów. Oznacza to, że musimy planować nasze działania w taki sposób, aby finalny odbiorca otrzymał towar na czas oraz zgodnie z zamówieniem.

Obsługa logistyczna bez narzędzi informatycznych wydaje się niemożliwa

Systemy dystrybucji poszczególnych towarów mogą się od siebie różnić i to znacznie, jednak niezależnie od specyfiki obsługiwanego towaru, w przypadku dóbr szybkorotujących, operator logistyczny zawsze musi liczyć się z kryterium czasu oraz wymogiem automatyzacji procesów. 

System dystrybucji zależy od potrzeb klienta i jest dostosowywany do potrzeb konkretnego projektu. Prowadzimy pełny proces monitoringu przepływu towarów do poziomu np. partii czy daty przydatności do spożycia. Musimy być w stanie w bardzo krótkim czasie wycofać towary, zgodnie wymaganiami klientów oraz w szczegółowy sposób dokonać sortowania asortymentów, również z tak wymagającego kanału dystrybucji jak e-commerce - mówi Maciej Walenda, Prezes Zarządu DSV Solutions. Co zaś się tyczy automatyzacji, to w dzisiejszych czasach obsługa logistyczna bez wykorzystania narzędzi informatycznych wydaje się niemożliwa. Wymagania dotyczące czasu przepływu danych oraz poziom ich skomplikowania są tak wysokie, że jakakolwiek ręczna obsługa automatycznie stałaby się „wąskim gardłem” całego procesu. W DSV Solutions stale pracujemy nad usprawnianiem naszych narzędzi w taki sposób, aby zwiększać efektywność, czas reakcji i transparentność całego łańcucha dostaw. Duże znaczenie mają dla nas możliwości sprawnej identyfikacji produktów w całym procesie obsługi, niemożliwe do wykonania bez efektywnych narzędzi informatycznych.

Z punktu widzenia operatorów logistycznych branża FMCG stanowi niezwykle atrakcyjny rynek. Dobre przygotowanie do zaspokojenia potrzeb klientów to jedno, jednak wybór odpowiedniego partnera do obsługi tak istotnego obszaru działalności rządzi się swoimi prawami. Na co jeszcze zatem zwracają uwagę klienci i czym się kierują podejmując decyzję w zakresie wyboru operatora?
Szukając idealnego rozwiązania wśród ofert operatorów logistycznych warto zwrócić uwagę na doświadczenie. Wieloletnie, aktywne prace nad usprawnianiem procesów w obsłudze wielu klientów pozwalają operatorowi na szeroką perspektywę i możliwość przedstawienia propozycji rozwiązań, które będą w stanie zagwarantować wysoką jakość obsługi, eliminując jednocześnie potencjalne zagrożenia. Warto również poznać przykładowe case-study’s operatora, będące dowodem na sprawną realizację procesu oraz zapoznać się z doświadczeniami innych klientów. Takie referencje pozwalają na rzeczywistą ocenę kompetencji operatora oraz identyfikację przewagi konkurencyjnej - mówi Maciej Walenda, Prezes Zarządu DSV Solutions. Kolejną kwestią jest też umiejętność bliskiej współpracy oraz wspólnego szukania oszczędności. Na każdym kroku procesu można wskazać rejony do usprawnień, jednak dla najbardziej spektakularnych efektów kluczowa jest bliska współpraca klienta z operatorem. Uzyskanie korzyści jest efektem działań optymalizacyjnych obydwu stron. Otwarta komunikacja jest niezwykle pomocna dla wspólnego zrozumienia złożoności procesu i wypracowania nowego, jeszcze bardziej efektywnego sposobu obsługi. Dodatkowo takie narzędzia jak analiza DMAIC pozwalają na usystematyzowanie prac i kontrolę zaplanowanych zadań w poszczególnych obszarach.

Źródło: DSV Solutions

Moto
Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

pokaż więcej
Proszę czekać...