Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc? / ShutterStock

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Kryzys w branży transportowej

Dane za okres od stycznia do września 2024 roku pokazują wzrost liczby upadłości w skali kraju o 14% w porównaniu z tym samym okresem w 2023 roku, kiedy ogłoszono 258 upadłości. Liczba postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%, z 3222 w 2023 roku do 3000 w 2024 roku. 

Najgorsza sytuacja jest w branży transportowej zmagającej się z wysokimi kosztami oraz wysoką konkurencją. - Wzrost liczby upadłości w branży transportowej i spadku liczby postępowań restrukturyzacyjnych, pokazuje, że sektor ten zmaga się z poważnymi trudnościami finansowymi. Przedsiębiorcy powinni mieć świadomość, że restrukturyzacja jest nie tylko wyzwaniem, ale także szansą na uratowanie i odbudowanie działalności. To kluczowe narzędzie, które może pomóc firmom w przetrwaniu kryzysu i poprawie ich kondycji finansowej – podkreśla mecenas Kruczek z kancelarii Kruczek+Patrnerzy.

Wzrost liczby upadłości 

W branży transportowej liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 53,8%, z 13 w całym 2023 roku do 20 w okresie od stycznia do września 2024 roku. Liczba postępowań restrukturyzacyjnych w tym sektorze zmniejszyła się o 11,4%, do 452. - Wzrost liczby upadłości, zarówno w skali ogólnopolskiej, jak i w branży transportowej, pokazuje, że kryzys się pogłębia. Liczba postępowań restrukturyzacyjnych nieco spadła, ale nadal jest istotnym elementem wsparcia dla firm – mówi mecenas Kruczek. - Konieczne są dalsze działania naprawcze, takie jak przywrócenie diet i ryczałtów za noclegi w transporcie międzynarodowym, odroczenie płatności leasingowych oraz wprowadzenie elektronicznego listu przewozowego (e-CMR), aby zapewnić stabilność kluczowego sektora gospodarki – dodaje mecenas Kruczek.

Przedstawiona w raporcie sytuacja wymaga szybkich działań, aby zapobiec dalszemu wzrostowi liczby upadłości i spadkowi liczby postępowań restrukturyzacyjnych. W kontekście rosnącej liczby upadłości oraz trudności branży transportowej, skuteczne zarządzanie ryzykiem i efektywne wsparcie dla przedsiębiorstw stają się kluczowe.

Na podstawie analiz raportu MGBI przeprowadzonych przez kancelarię Kruczek+Patrnerzy.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

oprac. Kinga Olszacka
rozwiń więcej
Moto
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość
10 paź 2024

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?
10 paź 2024

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?
10 paź 2024

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy
09 paź 2024

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat
09 paź 2024

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?
08 paź 2024

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni
08 paź 2024

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE
07 paź 2024

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co
07 paź 2024

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?
07 paź 2024

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

pokaż więcej
Proszę czekać...