Logistyka płynnych produktów spożywczych

Adriana Bosiacka, Dyrektor Spedycji / Członek Zarządu Trans Polonia S.A. / Media
Logistyka płynnych produktów spożywczych to wyzwanie dla operatorów TSL. Wystarczy nieodpowiednio przygotować cysternę, by zniszczyć transportowany towar.

Sprawna obsługa transportowa płynnych produktów spożywczych jest trudnym w realizacji zadaniem dla przewoźnika. Nieprawidłowe warunki podczas transportu czy nieodpowiednio przygotowane cysterny mogą być przyczyną obniżenia jakości przewożonych produktów. Ma to swoje konsekwencje nie tylko w postaci ogromnych strat finansowych, ale również może być zagrożeniem dla zdrowia konsumentów.

Jakość usługi jest bardzo istotna w logistyce płynnych produktów

Zwiększenie jakości produktów spożywczych wywołało również większe oczekiwania dotyczące ich przewozu. Dodatkowo konkurencja na rynku transportowym również pozwoliła producentom żywności na skuteczniejsze wyegzekwowanie oczekiwanego poziomu usług przewozowych. Obecnie transport żywności bezwzględnie musi odbywać się taborem specjalistycznym, odpowiednio przygotowanym pod względem certyfikacyjnym, zapewniania szczelności, poziomu czystości, w kontrolowanej temperaturze.
Dziś klient wymaga bardzo szybkich reakcji na każdym poziomie procesu transportowego. Dzieje się tak szczególnie w przypadku towarów, które nie mogą zbyt długo pozostawać na magazynie. Warunkiem koniecznym w takich przewozach jest nie tylko wzorowa terminowość, ale również bardzo krótki czas tranzytu.
Klienci w segmencie spożywczym mają dziś większą świadomość roli przewoźnika w całym łańcuchu logistycznym. Coraz większa liczba kontrahentów stawia na jakość usługi transportowej. Klienci zdają sobie sprawę z tego, że niedokładnie umyty pojazd, bądź zbyt długi czas transportu mogą doprowadzić do zepsucia się produktu lub też przestoju w procesie produkcji. Wiąże się to automatycznie z ogromnymi stratami. Na przewoźniku ciąży podwójna odpowiedzialność – odpowiada on bowiem nie tylko za jakość własnych usług, ale za produkt klienta oraz jego markę.

ATP, konwencja CMR - regulują warunki przewozu płynnych produktów spożywczych

Oprócz krajowych i międzynarodowych uprawnień oraz licencji na przewóz rzeczy i towarów, tego typu transport prawnie reguluje ATP – umowa o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych środkach transportu przeznaczonych do tych przewozów oraz konwencja CMR, która reguluje wszystkie kwestie formalno-prawne związane z wykonywaniem międzynarodowego transportu drogowego towarów.
Przepisy zawarte w umowie ATP określają warunki przewozu produktów spożywczych oraz wymagania dotyczące kontroli nadwozi. Umowa ATP określa m.in. warunki oraz temperatury podczas transportu artykułów spożywczych schłodzonych, kwestie kontroli oraz klasyfikacji pojazdów do transportu żywności, metody pomiarów i badań jak i znakowania pojazdów.
Konwencja CMR wprowadza i ujednolica m.in. takie kwestie jak warunki umowy o przewóz drogowy towarów, dokumentację przewozową, odpowiedzialność przewoźnika, tryb skarg i reklamacji czy roszczenia wynikające z przewozu.
W przypadku Trans Polonii potwierdzeniem wysokiej jakości usług są również wdrożone procedury w ramach ISO 9001:2008 oraz SQAS.

Kontrola i wykorzystanie odpowiednich środków są kluczowe

Jednym z ważniejszych i niezbędnych elementów realizowania tego typu przewozów jest nowoczesny, regularnie serwisowany tabor, w tym specjalistyczne autocysterny z różnego typu dodatkowym wyposażeniem i funkcjami grzania, chłodzenia, podwójną izolacją, różnym zestawieniem komór. Trans Polonia S.A. do optymalnego transportu płynnych produktów spożywczych wykorzystuje nowoczesną flotę , składającą się z jedno i wielokomorowych cystern oraz tank-kontenerów o pojemności od 26.000 do 31.000 litrów. W zależności od wymogów klienta ważna jest elastyczność w dostosowaniu warunków przewozu do potrzeb związanych z produktem, w szczególności z temperaturą, stopniem hermetyczności czy wymogami dotyczącymi koszerności. Przy tego typu przewozach stosowane są specjalne dokumenty transportowania ładunków spożywczych.
Ponadto gwarantem najwyższego poziomu usług jest doświadczona i wykwalifikowana w zakresie kompleksowej obsługi logistycznej kadra. Bardzo ważna jest tu odpowiednia opieka i kompetencje spedytorów, którzy będą optymalnie planować trasy minimalizując puste kilometry, a w sytuacjach niecodziennych i trudnych – będą w stanie szybko reagować.

Bezpieczeństwo w przewozie płynnych produktów spożywczych

Istnieją bardzo duże obostrzenia co do sterylności i zasad mycia cystern. W większości przypadków stosowane są szczególne procedury mycia. Przed każdym ładowaniem autocysterny żywnościowe są dokładnie czyszczone, myte, dezynfekowane i suszone według wymagań zleceniodawcy. Przestrzeganie procedur i pełna kontrola jest nieodzownym elementem budowania bezpieczeństwa przy operacjach transportowych. Dodatkowo każda cysterna, używana do przewozu łatwo psujących się płynnych produktów spożywczych, powinna być certyfikowana według wymagań konwencji ATP. Takie cysterny żywnościowe posiadają termoizolację i są specjalnie oznakowane.
Kolejnym istotnym czynnikiem jest przestrzeganie list przed-produktów, których przewóz jest zabroniony przed załadunkiem kolejnego produktu. Dla przykładu przy transporcie glukozy w niektórych firmach zabronionymi przed-produktami są produkty takie jak proszek kakaowy, olej rybny, lecytyna, sole mineralne, parafina, woski czy krew. Przy transporcie dobrej jakościowo czekolady nie można przedtem przewozić oleju czy też mleka.

Główne trasy i przewożone produkty

Trans Polonia S.A. przewozi produkty zarówno dla bardzo znanych marek, jak i dla mniejszych firm. Główne relacje to Polska – Unia Europejska. Bardzo dużo transportów realizowanych jest do Węgier, Niemiec, Beneluksu, Włoch, Austrii. Częste destynacje to również Hiszpania, Rumunia, Bułgaria oraz Grecja. Spółka specjalizuje się w transporcie gliceryny z krajów Unii Europejskiej do Rosji.
Trans Polonia S.A. transportuje głównie mleko, śmietanę, soki świeże oraz koncentraty, miazgę owocową, czekoladę, masę kakaową, wina, etanol, burbon, whisky, oleje, tłuszcze jadalne, melasę, glicerynę, glukozę i słodziki, produkty koszerne i inne.

Tekst: Adriana Bosiacka, Dyrektor Spedycji/Członek Zarządu Trans Polonia S.A.

Moto
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie
25 kwi 2024

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?
25 kwi 2024

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

pokaż więcej
Proszę czekać...