PKP PLK podniesie stawki - reakcja z rynku

Fot. DB Schenker
Christian Schreyer, prezes Zarządu DB Schenker Rail Polska S.A krytycznie odnosi się do propozycji PKP PLK dot. podnoszenia średnich stawek jednostkowych opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej na lata 2014-2016.

Oświadczenie:

"(...) PKP PLK jako zarządca infrastruktury informuje, że średnia stawka sieciowa w przedłożonym do zatwierdzenia cenniku na rok 2014 wzrośnie o 3,7% wobec 4,8 % wzrostu w roku ubiegłym. Pragnę, zwrócić uwagę na fakt, że rzeczywista podwyżka dla przewozów towarowych w roku 2013 wyniosła średnio 10%, a nie jak zapowiadano 4,8%. Nie zmienia to faktu, że proponowana podwyżka stawek za dostęp do infrastruktury jest powyżej oczekiwanego poziomu inflacji w Polsce na rok 2013, tj. 1,3-1,9 % wg Raportu o inflacji NBP oraz planowanego poziomu inflacji na poziomie ok. 0,8-2,4% na rok 2014.

Brakuje mi uzasadnienia i zrozumienia dla planów PKP PLK na lata 2014-2016. Podzielam opinię Pana Jakuba Karnowskiego, Prezesa PKP SA, który w listopadzie 2012 roku przyznał, że wysoki poziom stawek ma bezpośredni i negatywny wpływ na konkurencyjność transportu kolejowego w stosunku do innych gałęzi transportu. Prezes Karnowski podkreślił także, że PKP SA będzie dokładał wszelkich starań, żeby redukcje kosztów w PKP PLK przyniosły efekty już w 2013 roku, przy zachowaniu niezbędnego poziomu bezpieczeństwa na zarządzanej infrastrukturze. Istnieją zawsze dwie możliwości rozwiązania: można nieustannie podnosić stawki dostępu, ale można też iść w kierunku optymalizacji kosztów. Te drugie rozwiązanie jest o wiele bardziej skuteczne, bo jego efekty są długofalowe. Jego wdrożenie w grupie PKP jest możliwe, co udowodniła chociażby spółka PKP Cargo. I choć trudno mi to przychodzi, to wyrażam moje ogromne uznanie do podjętych i zrealizowanych przez PKP Cargo działań w obszarze optymalizacji kosztów. Tym samym spodziewam się po wypowiedziach Prezesa PKP SA, Pana Jakuba Karnowskiego, stosownych działań, zgodnie ze złożonymi obietnicami, mających na celu odwrócenie, albo co najmniej zahamowanie niekorzystnego trendu postępującej degradacji kolejowych przewozów towarowych w Polsce. 

Branża kolejowych przewozów towarowych od lat traci na znaczeniu na korzyść transportu samochodowego ze względu na bardzo niską jakość infrastruktury i wysokie stawki dostępu, które mają wpływ na koszty przewoźników, a tym samym wpływają na dalsze obniżanie konkurencyjności kolei w stosunku do przewozów drogowych. Spadek przychodów będzie spowodowany obniżaniem wolumenów przewozów w wyniku podnoszonych opłat za dostęp do infrastruktury. Tym samym PKP PLK wpada w tzw. błędne koło, a koszty ponoszą klienci, a przez to cała gospodarka Polski, społeczeństwo i środowisko.
Ciągle wzrastające koszty dostępu do infrastruktury negatywnie wpływają na rynek przewozów kolejowych, a w szczególności hamują rozwój przewozów intermodalnych w Polsce, które w innych krajach europejskich są lokomotywą przewozów kolejowych. Udział intermodalnych przewozów kolejowych w Polsce nadal wynosi zaledwie 4,5%, podczas gdy średnia europejska to 30%. 

Najwyższy czas przerwać te błędne koło: coraz wyższe stawki dostępu, coraz mniejsze wolumeny przewozów i dramatycznie spadające przychody. Aby odwrócić negatywny proces ostatnich lat, proponowałbym zastanowić się nad wdrożeniem następujących kroków:

1. Przygotowanie i wdrożenie długoterminowego planu rozwoju i utrzymania infrastruktury dopasowanego do sytuacji gospodarczej kraju, opracowanego we współpracy ze wszystkimi decydentami i interesariuszami rynku oraz zapewnienie długofalowego finansowania, w szczególności z wykorzystaniem środków unijnych.

2. Przygotowanie i wdrożenie planu optymalizacji kosztów w PKP PLK zamiast ciągłego podnoszenia stawek dostępu do infrastruktury.
DB Schenker Rail Polska od początku aktywnie i merytorycznie uczestniczy w dyskusji na temat stawek dostępu do infrastruktury kolejowej i cały czas podkreślamy, że dalszy rozwój transportu kolejowego w Polsce wymaga obniżenia stawek, a w najgorszym razie ich zamrożeniu na najbliższe lata. W przeciwnym razie nadal będziemy mieli do czynienia z przyspieszeniem spadającego udziału przewozów kolejowych w rynku przewozów towarowych. Można odnieść wrażenie, że PKP PLK nie bierze pod uwagę faktu, że podcina gałąź, na której siedzi."

Christian Schreyer, prezes Zarządu DB Schenker Rail Polska S.A

Moto
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie
25 kwi 2024

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?
25 kwi 2024

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

pokaż więcej
Proszę czekać...