Prezes Balticon SA.: DCT Gdańsk może być polskim Rotterdamem

fot. Balticon
Na przestrzeni kilku ostatnich lat Deepwater Container Terminal w Gdańsku wyrósł na polskiego lidera pod względem liczby przeładowanych kontenerów. Zaplanowane inwestycje mają sprawić, że rodzimy „hub” poprawi swoją pozycję również w światowych rankingach, docelowo stając się „drugim Hamburgiem lub Rotterdamem” - uważa Tomasz Szmid, prezes zarządu Balticon SA

Rozwój DCT jest szansą dla polskiego rynku kontenerowego i wiąże się bezpośrednio ze wzrostem pozycji Polski na międzynarodowym rynku transportu morskiego. Na zwiększeniu możliwości przeładunkowych terminalu skorzystają też firmy z zaplecza ruchu kontenerowego, takie jak Balticon, które będą mogły rozszerzyć skalę działalności. DTC Gdańsk może stać się głównym portem obsługującym Rosję oraz Europę Środkową i Wschodnią

W 2011 roku Deepwater Container Terminal przeładował 650 tys. TEU*, czyli o ponad 200 tys. TEU więcej niż w roku 2010. Pod koniec tego roku liczba ta ma wynieść 900 tys. TEU. To kolejny rok z rzędu, kiedy dynamika rozwoju DCT sięga 40%, a wzrost liczby przeładunków jest głównym czynnikiem umacniania pozycji portu.

Z zadowoleniem przyjęliśmy więc niedawne oświadczenie, zwiastujące powstanie do roku 2015 drugiego terminalu w granicach administracyjnych gdańskiego portu. Aby do tego doszło, zgodę na dzierżawę terenu musi podpisać Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, co – mamy nadzieję – nastąpi w niedługim czasie.


Powiększenie DCT jest szansą dla polskiego rynku kontenerowego i pozwoli utrzymać pozytywny trend w rozwoju skali przeładunków kontenerowych w Polsce, zwłaszcza że port w Hamburgu jest zbyt płytki na przyjmowanie największych kontenerowców.

Rozbudowa DCT sprawi, że terminal będzie mógł obsłużyć jeszcze więcej statków, co znacząco wpłynie na wzrost łącznej liczby przyjmowanych linii żeglugowych i przeładowanych kontenerów. W konsekwencji umocni się pozycja Gdańska w światowym zestawieniu najbardziej dynamicznych portów – zwiększy się również zapotrzebowanie na usługi depot, polegające na czasowym składowaniu i serwisowaniu kontenerów.

Rośnie popyt na serwisowanie kontenerów w hubie

Serwisowanie i obsługa kontenerów bezpośrednio w hubie – bez potrzeby wwożenia ich na teren Polski – oszczędza czas i skraca skomplikowane procedury. Tym samym to jeden z najszybciej rozwijających się segmentów usług zaplecza ruchu kontenerowego.

Podzielamy wizję rozwoju przedstawioną przez DCT i zamierzamy pomóc w zwiększeniu zainteresowania rodzimym portem wśród światowych armatorów. Depot to jedna z wielu usług, jaką Balticon oferuje swoim klientom – jesteśmy jedyną firmą posiadającą swój plac na zapleczu DCT.

Dzięki najnowszej, 30-letniej umowie dzierżawy nieruchomości na terenie Morskiego Portu w Gdańsku – na placu o powierzchni 5 ha, oddalonym o zaledwie 3,5 km od DCT, zamierzamy rozbudować depot oraz stworzyć pierwszy w Polsce warsztat remontowy kontenerów chłodniczych. Będzie on mógł przejąć istotny wolumen napraw z ośrodków w Bremerhaven, Hamburgu i Goeteborgu.


Inwestycja w plac na terenie Morskiego Portu Gdańsk nie jest jedyną drogą rozwoju Balticon SA w ramach sąsiedztwa z DCT. Rozważamy również budowę depot na terenie Pomorskiego Centrum Logistycznego, którego pierwsze obiekty powstaną już niebawem. Szacujemy, że nasze zaangażowanie w rozwój Pomorskiego Centrum Logistycznego będzie realizowane w perspektywie najbliższych 2 lat. Jeśli decyzją władz Centrum znajdzie się w Wolnym Obszarze Celnym, Balticon będzie mógł serwisować kontenery bezpośrednio w strefie terminalu.

Eksperci szacują konsekwentne wzrosty wolumenu przeładowanych kontenerów w Polsce do roku 2015. Inwestycje w rozwój DCT i jego zaplecza mogą zapewnić polskiemu rynkowi kontenerowemu kolejne lata prosperity. Mocno wierzymy, że dzięki planowanej rozbudowie Port w Gdańsku wejdzie do pierwszej trzydziestki światowych portów.

Jak ważny dla Polski jest jego rozwój pokazują wyraźnie liczby. Do 2015 roku łączne wpływy do budżetu państwa z tytułu działalności terminalu przekroczą 4,5 mld złotych.

Polska może zarobić jeszcze więcej dzięki inwestycjom w DCT i nie chodzi tu wyłącznie o pieniądze, ale o światowe uznanie w dziedzinie rozwoju rynku kontenerowego.Balticon SA.

Balticon SA

Balticon SA jest operatorem w obsłudze techniczno-logistycznej ruchu kontenerowego. Spółka świadczy usługi z zakresu transportu, depot (przeładunek, serwis oraz składowanie) i handlu kontenerami.

Moto
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie
25 kwi 2024

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?
25 kwi 2024

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

pokaż więcej
Proszę czekać...