REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KE: Będą tachografy z GPS

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Od 2017 r. kierowcy ciężarówek będą mogli korzystać z bardziej nowoczesnych tachografów. W przyjętym we wtorek pakiecie KE proponuje wprowadzenie na rynek tachografów zgranych
z satelitami nawigacyjnymi i zastąpienie kart do tachografów zawodowym prawem jazdy kierowcy.

Są to dwie z serii propozycji w przyjętym przez Komisję Europejską we wtorek pakiecie dotyczącym nowych zasad używania tachografów. Pakiet zawiera propozycję rozporządzenia modyfikującego zasady używania tachografów - urządzeń, które rejestrują przejechaną przez ciężarówkę drogę, prędkość i czas pracy kierowcy - oraz komunikat wyjaśniający politykę Komisji w tej kwestii.

REKLAMA

REKLAMA

W świetle obowiązujących obecnie europejskich zasad, tachografy muszą być obowiązkowo zainstalowane w ciężarówkach powyżej 3,5 tony oraz samochodach do przewozu przynajmniej dziewięciu osób. Projekt rozporządzenia przyjętego we wtorek przewiduje wprowadzenie na rynek UE tachografów podłączonych do systemu naprowadzania przez satelitę, czyli odpowiednika GPS.

-Pozwoli to na automatyczne wprowadzenie danych o miejscu wyjazdu i miejscu docelowym, podczas gdy obecnie, kierowca wprowadza te dane ręcznie - wyjaśniał we wtorek dziennikarzom ekspert KE. Zaznaczył, że nowe tachografy będą też w stanie łączyć się z kontrolerami w czasie drogi.

-Pozwoli to na lepsze ukierunkowanie kontroli i dzięki temu lepszą wykrywalność potencjalnych kierowców oszustów - podkreślił. Według propozycji KE łączność z satelitą ma być instalowana obowiązkowo we wszystkich nowych tachografach pojawiających się na rynku cztery lata po przyjęciu proponowanego rozporządzenia, czyli, jeśli propozycja KE nie zostanie zablokowana przez państwa członkowskie lub Parlament Europejski, już w 2017 r.

Kierowcy i firmy transportowe nie będą jednak mieli obowiązku wymienienia starych tachografów na nowe. Ponadto w tym samym rozporządzeniu KE przewiduje kilka propozycji nie technicznych. W większości zaczną one obowiązywać natychmiast po przyjęciu rozporządzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Są to m.in. możliwość zastąpienia, od 2018 roku, dotychczasowych osobnych kart do tachografów prawem jazdy zawodowym.

REKLAMA

-Prawo jazdy zawodowego kierowcy ma dokładnie te same rozmiary, co karta do tachografów używana dotychczas. Wystarczy maleńka modyfikacja i +chip+ w prawie jazdy będzie mógł zarejestrować takie same informacje, które do tej pory rejestruje karta do tachografów - powiedział ten sam ekspert.

Zaznaczył, że podobnie jak karta do tachografów, zawodowe prawo jazdy musi być odnawiane co pięć lat, co dodatkowo sprzyja harmonizacji obu systemów. KE chciałaby równocześnie objąć większą kontrolą przedsiębiorstwa zajmujące się instalacją i kalibrowaniem tachografów oraz rozszerzyć warunki, pozwalające na wykluczenie z rozporządzenia niektórych pojazdów.

Zwolnione z używania tachografów byłyby np. samochody pocztowe, pojazdy do transportu żywych zwierząt oraz samochody rzemieślników, poruszające się na trasach nie dłuższych niż 100 km od siedziby firmy, dla której pracują (obecnie w większości przypadków jest to 50 km).

Propozycje KE mają na celu - zdaniem jednego z unijnych ekspertów - ograniczenie możliwości oszustw popełnianych przez kierowców przy użyciu tachografów oraz wprowadzenie uproszczeń administracyjnych. Według danych KE, na 100 kontrolowanych samochodów w około 10 kierowcy oszukują, głównie w kwestii czasu pracy i odpoczynku.

Średnio, co siódmy z nich ucieka się w tym celu do wprowadzania zmian w rejestrach tachografu. Często, zdaniem unijnych ekspertów, oszustw dokonują same przedsiębiorstwa instalujące tachografy.

W KE szacuje się, że nowe reguły pozwolą firmom transportowym oszczędzić około 515 mln euro rocznie. Zasady mają dotyczyć około 6 mln europejskich ciężarówek i busów wyposażonych w tachografy. Pakiet musi być jeszcze przyjęty przez Parlament i państwa UE. Ponieważ propozycja KE zdaje sie nie wzbudzać w tej chwili kontrowersji, może to nastąpić już w przyszłym roku.

Z Brukseli Agata Byczewska (PAP)



Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA