REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KE: Będą tachografy z GPS

REKLAMA

REKLAMA

Od 2017 r. kierowcy ciężarówek będą mogli korzystać z bardziej nowoczesnych tachografów. W przyjętym we wtorek pakiecie KE proponuje wprowadzenie na rynek tachografów zgranychz satelitami nawigacyjnymi i zastąpienie kart do tachografów zawodowym prawem jazdy kierowcy.

Są to dwie z serii propozycji w przyjętym przez Komisję Europejską we wtorek pakiecie dotyczącym nowych zasad używania tachografów. Pakiet zawiera propozycję rozporządzenia modyfikującego zasady używania tachografów - urządzeń, które rejestrują przejechaną przez ciężarówkę drogę, prędkość i czas pracy kierowcy - oraz komunikat wyjaśniający politykę Komisji w tej kwestii.

REKLAMA

REKLAMA

W świetle obowiązujących obecnie europejskich zasad, tachografy muszą być obowiązkowo zainstalowane w ciężarówkach powyżej 3,5 tony oraz samochodach do przewozu przynajmniej dziewięciu osób. Projekt rozporządzenia przyjętego we wtorek przewiduje wprowadzenie na rynek UE tachografów podłączonych do systemu naprowadzania przez satelitę, czyli odpowiednika GPS.

-Pozwoli to na automatyczne wprowadzenie danych o miejscu wyjazdu i miejscu docelowym, podczas gdy obecnie, kierowca wprowadza te dane ręcznie - wyjaśniał we wtorek dziennikarzom ekspert KE. Zaznaczył, że nowe tachografy będą też w stanie łączyć się z kontrolerami w czasie drogi.

-Pozwoli to na lepsze ukierunkowanie kontroli i dzięki temu lepszą wykrywalność potencjalnych kierowców oszustów - podkreślił. Według propozycji KE łączność z satelitą ma być instalowana obowiązkowo we wszystkich nowych tachografach pojawiających się na rynku cztery lata po przyjęciu proponowanego rozporządzenia, czyli, jeśli propozycja KE nie zostanie zablokowana przez państwa członkowskie lub Parlament Europejski, już w 2017 r.

Kierowcy i firmy transportowe nie będą jednak mieli obowiązku wymienienia starych tachografów na nowe. Ponadto w tym samym rozporządzeniu KE przewiduje kilka propozycji nie technicznych. W większości zaczną one obowiązywać natychmiast po przyjęciu rozporządzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Są to m.in. możliwość zastąpienia, od 2018 roku, dotychczasowych osobnych kart do tachografów prawem jazdy zawodowym.

REKLAMA

-Prawo jazdy zawodowego kierowcy ma dokładnie te same rozmiary, co karta do tachografów używana dotychczas. Wystarczy maleńka modyfikacja i +chip+ w prawie jazdy będzie mógł zarejestrować takie same informacje, które do tej pory rejestruje karta do tachografów - powiedział ten sam ekspert.

Zaznaczył, że podobnie jak karta do tachografów, zawodowe prawo jazdy musi być odnawiane co pięć lat, co dodatkowo sprzyja harmonizacji obu systemów. KE chciałaby równocześnie objąć większą kontrolą przedsiębiorstwa zajmujące się instalacją i kalibrowaniem tachografów oraz rozszerzyć warunki, pozwalające na wykluczenie z rozporządzenia niektórych pojazdów.

Zwolnione z używania tachografów byłyby np. samochody pocztowe, pojazdy do transportu żywych zwierząt oraz samochody rzemieślników, poruszające się na trasach nie dłuższych niż 100 km od siedziby firmy, dla której pracują (obecnie w większości przypadków jest to 50 km).

Propozycje KE mają na celu - zdaniem jednego z unijnych ekspertów - ograniczenie możliwości oszustw popełnianych przez kierowców przy użyciu tachografów oraz wprowadzenie uproszczeń administracyjnych. Według danych KE, na 100 kontrolowanych samochodów w około 10 kierowcy oszukują, głównie w kwestii czasu pracy i odpoczynku.

Średnio, co siódmy z nich ucieka się w tym celu do wprowadzania zmian w rejestrach tachografu. Często, zdaniem unijnych ekspertów, oszustw dokonują same przedsiębiorstwa instalujące tachografy.

W KE szacuje się, że nowe reguły pozwolą firmom transportowym oszczędzić około 515 mln euro rocznie. Zasady mają dotyczyć około 6 mln europejskich ciężarówek i busów wyposażonych w tachografy. Pakiet musi być jeszcze przyjęty przez Parlament i państwa UE. Ponieważ propozycja KE zdaje sie nie wzbudzać w tej chwili kontrowersji, może to nastąpić już w przyszłym roku.

Z Brukseli Agata Byczewska (PAP)



Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA