Będzie jedna ustawa o transporcie towarów niebezpiecznych

ShutterStock
Rządowy projekt ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych jest już po pierwszym czytaniu w sejmie. Nowa ustawa ma zastąpić trzy odrębne akty regulujące ADR w transporcie drogowym, kolejowym i żegludze śródlądowej.

W dniu 9 czerwca 2011 projekt został odczytany na posiedzeniu komisji infrastruktury a następnie skierowany do utworzonej podkomisji nadzwyczajnej.

Obecnie zasady przewozu towarów niebezpiecznych regulują trzy ustawy: o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, o przewozie koleją towarów niebezpiecznych , o żegludze śródlądowej. 

Projekt ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych dostosowuje polskie prawo w tym zakresie do nowych regulacji ujętych w dyrektywie 2008/68/WE, z uwzględnieniem prawa międzynarodowego. Projekt przewiduje określenie w jednym akcie prawnym zasad przewozu towarów niebezpiecznych transportem drogowym, koleją i żeglugą śródlądową.

Doradztwo ADR w jednym miejscu

W projekcie określono m.in. władze właściwe do wykonywania odpowiednich czynności administracyjnych, jeżeli obowiązki takie wynikają z umowy ADR, Regulaminu RID lub umowy ADN. W stosunku do obecnie obowiązujących regulacji w tym zakresie, treść tego przepisu przenosi dotychczasowe kompetencje Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, Głównego Inspektora Transportu Drogowego i dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej w zakresie egzaminowania i wydawania uprawnień doradcy do spraw bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych oraz prowadzenia ewidencji doradców na Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego.

Chodziło o skupienie w jednym miejscu, wspólnym dla wszystkich rodzajów transportu, podstawowych kwestii związanych z doradztwem w zakresie przewozu towarów niebezpiecznych.

W projekcie ustawy zaproponowano obowiązek zgłoszenia przewozu drogowego towarów niebezpiecznych do Głównego Inspektora Transportu Drogowego, przewozu koleją do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, przewozu żeglugą śródlądową do dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej właściwego ze względu na trasę przewozu.

Jest to rozwiązanie różniące się od dotychczasowej regulacji. Aktualnie przewóz niektórych towarów podlega zgłoszeniu do komendanta wojewódzkiego Policji oraz do komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej. W zaproponowanym przepisie przyjęto rozwiązanie, aby zgłoszenie przewozu szczególnie niebezpiecznych towarów następowało do głównych w skali całego kraju organów, właściwych dla poszczególnych rodzajów przewozu.

W projekcie ustawy uregulowano kwestie dotyczące osób wykonujących czynności związane z przewozem towarów niebezpiecznych, a także kwestie uzyskiwania uprawnień w tym zakresie.
W tym zakresie przepis nie wprowadza zmian w stosunku do obowiązującej regulacji. Istotną zmianę stanowi natomiast określenie władzy właściwej w zakresie egzaminowania, którą będzie minister właściwy do spraw transportu, a także ustalenie podmiotu właściwego w sprawach wydawania zaświadczenia ADR.

Egzaminy w WORD

Zaproponowano, aby proces egzaminowania mógł odbywać się z wykorzystaniem już istniejącej infrastruktury wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego. WORD będący samorządową osobą prawną, jest uprawniony do przeprowadzania egzaminów państwowych sprawdzających kwalifikacje osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami oraz kierujących pojazdami. Posiadana zatem przez WORD infrastruktura będzie mogła posłużyć do realizacji zadań ministra właściwego do spraw transportu.

W projekcie uregulowano kwestie dotyczące doradcy do spraw bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych. Uczestnik przewozu towarów niebezpiecznych jest obowiązany wyznaczyć na swój koszt co najmniej jednego doradcę do spraw bezpieczeństwa w przewozie towarów niebezpiecznych. 

Opisano również procedury uzyskiwania uprawnień doradcy w sposób jednolity dla wszystkich rodzajów przewozu. Organem właściwym do wydawania, przedłużania i cofania świadectwa doradcy jest Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego.


Moto
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie
25 kwi 2024

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?
25 kwi 2024

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

pokaż więcej
Proszę czekać...