Kiedy stosować 0% stawkę VAT od usług transportowych świadczonych w kraju?

transport drogowy, ciężarówka / ShutterStock
Usługi transportowe świadczone na terytorium Polski są opodatkowane 23% stawką podatku VAT. Czy istnieje możliwość skorzystania przy ich wykonywaniu z preferencyjnej stawki tegoż podatku?

Odpowiedź na tak sformułowane pytanie brzmi: tak. Dotyczy to sytuacji, gdy usługa świadczona na terytorium Polski jest częścią międzynarodowej usługi transportu.

Polski przedsiębiorca świadczy usługi transportu drogowego na terenie kraju. Kontrahent mający siedzibę na terytorium Ukrainy i nieprowadzący w Polsce działalności gospodarczej zlecił polskiemu przewoźnikowi transport towarów, produkowanych w Polsce, od ich producenta do przejścia granicznego z Ukrainą. Towary po przekroczeniu granicy są następnie koleją transportowane dalej na wschód - do Rosji. W tej sytuacji, przewoźnik powziął wątpliwość, jak rozliczyć tę usługę w VAT.

Podstawa prawna

Przystępując do analizy zagadnienia warto wyjaśnić na wstępie, iż podatek VAT ma charakter terytorialny, co oznacza, że opodatkowaniu w Polsce podlegają tylko świadczenia, które zostały wykonane w Polsce. Ustawa o podatku od towarów i usług zawiera szereg regulacji służących określaniu miejsca świadczenia, a w konsekwencji kraju opodatkowania różnego rodzaju usług (art. 28a-28o ustawy o podatku od towarów i usług). Stąd też w pierwszej kolejności ustalić trzeba, czy miejscem świadczenia usługi wyświadczonej przez przewoźnika na rzecz ukraińskiego zleceniodawcy, było terytorium Polski.

Zgodnie z art. 28f ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika (tj. z reguły podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą) posiadającego na terytorium państwa trzeciego (tj. państwa nie należącego do UE) siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju, jest terytorium kraju.

Odnosząc powołany przepis do przytoczonego na wstępie przykładu zauważyć należy, iż usługa transportowa wykonana została w całości na terytorium kraju, a zatem miejscem jej świadczenia i opodatkowania jest terytorium kraju (Polski). Bez znaczenie pozostaje tu fakt, iż nabywcą usługi jest podmiot nieposiadający w Polsce siedziby lub stałego miejsca działalności gospodarczej. W konsekwencji, usługa wyświadczona przez przewoźnika na rzecz kontrahenta ukraińskiego powinna zostać udokumentowana analogicznie jak w przypadku sprzedaży krajowej. Wniosek ten dotyczy zarówno wystawienia faktury, ujęcia w rejestrze VAT, jak również wykazania w deklaracji VAT-7.

Gdy już ustalono, że usługa podlega opodatkowaniu w Polsce, wypada jeszcze określić właściwą stawkę VAT.

Stawka VAT

Co do zasady, usługi drogowego transportu towarów na terytorium kraju opodatkowane są podstawową tj. 23% stawką podatku VAT.

Wyjątkiem jest opodatkowanie usług transportu międzynarodowego, do których, na mocy art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się stawkę podatku VAT w wysokości 0%. Istotnego znaczenia nabiera zatem ustalenie, co należy rozumieć przez transport międzynarodowy. Otóż, zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

  •  z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej (np. transport z Polski na Ukrainę)
  • z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju (np. transport z Rosji do Polski)
  • z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju - tranzyt (np. transport ze Szwajcarii do Rosji przez Polskę)
  • z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (np. transport z Niemiec na Ukrainę przez Polskę oraz trasa odwrotna).

Pamiętać przy tym trzeba, że w myśl art. 83 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług nie jest usługą, o której mowa w ust. 3 (usługą transportu międzynarodowego), przewóz osób lub towarów w przypadku, gdy miejsce wyjazdu (nadania) i miejsce przyjazdu (przeznaczenia) tych osób lub towarów znajduje się na terytorium kraju, a przewóz poza terytorium kraju ma wyłącznie charakter tranzytu.

Zważywszy, że przewoźnik świadczy usługi transportu towarów wyłącznie na terenie Polski, samodzielnie usługa wykonana na rzecz kontrahenta ukraińskiego nie może stanowić usługi transportu międzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT. Trzeba jednak zauważyć, iż zgodnie z §9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: rozporządzenie wykonawcze), obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się m.in. również do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi części usługi transportu międzynarodowego.

W analizowanej sytuacji transport towaru rozpoczyna się na terenie Polski, a kończy w Rosji (ostateczne miejsce przeznaczenia towarów), a zatem niewątpliwie transport ten ma charakter transportu międzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem wynika, że usługa transportowa świadczona przez przewoźnika z fabryki na terytorium Polski do granicy polsko – ukraińskiej stanowi część usługi transportu międzynarodowego, co za tym idzie możliwe jest zastosowanie 0% stawki VAT w stosunku do przedmiotowej usługi.

Trzeba jednak pamiętać, że do zastosowania stawki 0% niezbędne jest potwierdzenie określonymi dokumentami, że wykonana usługa faktycznie stanowiła część transportu międzynarodowego (vide: §9 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego). W analizowanej sytuacji, zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dokumentami stanowiącymi dowód, że świadczone usługi stanowią część usługi transportu międzynarodowego, są w przypadku transportu: towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora).

Usługa świadczona na rzecz polskiego przedsiębiorcy

Zerowa stawka podatku VAT w przypadku świadczenia usługi transportowej będącej częścią usługi transportu międzynarodowego będzie miała zastosowanie również w sytuacji, gdy usługa świadczona będzie przez podatnika polskiego na rzecz polskiego przedsiębiorcy. Wynika to z faktu, iż w takiej sytuacji miejscem świadczenia i opodatkowania usługi jest terytorium kraju (art. 28b analizowanej ustawy). W takiej sytuacji aktualność Podstawa dla opodatkowania takiej usługi stawką VAT w wysokości 0% będzie identyczna jak w przykładzie wskazanym w pierwszej części artykułu, identyczne będę też wymogi dokumentacyjne.

Usługa transportowa na rzecz kontrahenta z UE

Sytuacja będzie natomiast diametralnie różna w przypadku, gdy nabywcą usługi transportowej byłby podmiot z innego niż Polska kraju członkowskiego UE, wówczas bowiem miejsce świadczenia usług transportu towarów rzecz podatnika (tj. co do zasady podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą) podlega ustaleniu na zasadach ogólnych tj. na podstawie art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług. Z przepisu tego wynika, iż miejscem świadczenia usług (a zatem krajem opodatkowania) w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce działalności gospodarczej.

Zatem, w sytuacji, gdy usługa jest świadczona dla podatnika nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, miejscem świadczenia będzie miejsce, w którym siedzibę ma usługobiorca. Transakcja taka określana jest mianem „eksportu usług”. W konsekwencji, nawet usługa transportowa wykonana w całości na terytorium kraju nie podlega opodatkowaniu w Polsce, jeżeli nabywcą jest podatnik z innego państwa członkowskiego UE.

Tekst: Bartosz Nowodworski konsultant podatkowy, ECDDP Sp. z o.o.

Moto
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie
25 kwi 2024

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?
25 kwi 2024

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

pokaż więcej
Proszę czekać...