Bałtycki Terminal Kontenerowy zlokalizowany w Gdyni notuje rosnące obroty od 2010 r. W 2012 r. przeładował 408 722 TEU, co stanowi wzrost o 13% w stosunku do roku poprzedzającego. Rok 2012 był jak dotąd rekordowy pod względem udziału kolei w przeładunkach. Udział transportu szynowego w przeładunku BTK wyniósł w 2012 r. aż 42 %. W minionym roku nastąpił także znaczący progres w wydajności pracy suwnic nabrzeżowych. Osiągnięto stały poziom przekraczający 30, a w ostatnich tygodniach nawet 32 kontenery na godzinę.
Dobre wyniki Bałtyckiego Terminala Kontenerowego są wynikiem m.in. strategii dotyczącej rozwoju oraz wychodzenia na przeciw oczekiwaniom rynku. Jak podkreśla Krzysztof Szymborski, prezes BCT: „Miniony rok przyniósł nam 13-procentowe zwiększenie ilości przeładunków, co jest dobrym wynikiem. Rosnące od 2010 roku obroty terminalu, a także atrakcyjne perspektywy dla rynku kontenerowego tworzą solidne podstawy ambitnej strategii na następne dziesięciolecia. Należy przy tym mocno zaznaczyć, że w naszych planach rozwojowych nie do przecenienia jest wsparcie państwa, w postaci rzetelnej współpracy z Zarządem Portu, a także realizacji umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych i dofinansowanie szeroko zakrojonego, największego w naszej historii programu inwestycyjnego."
Rozwój terminala także dzięki dotacjom unijnym
Opracowany na najbliższe lata, w historii Bałtyckiego Terminala Kontenerowego plan inwestycyjny opiewa na sumę 153 mln zł. 35 % z tej sumy pochodzić będzie z funduszy unijnych, a z inwestycji sfinansowane będą m.in. zakup nowych suwnic nabrzeżowych, placowych i kolejowych, wymiana nawierzchni oraz przygotowanie nowych stanowisk dla kontenerów chłodniczych.
Rozwój również dzięki kolei
Przeładunki kolejowe mają coraz większy udział w ogólnej liczbie operacji, w skali roku było to prawie 42%. „Kontenery na torach to przyszłość transportu intermodalnego. Przewozy kolejowe stają się opłacalne na odległościach powyżej 200 km” – powiedział Piotr Frąckowiak, BCT Intermodal Manager. Tak wysoki wynik terminalu kolejowego w BCT to efekt nawiązywania współpracy z kolejnymi operatorami i otwierania kolejnych połączeń. W maju 2012 BCT podpisał umowę z międzynarodowym operatorem, firmą Baltic Rail, którego połączenie z Gdyni do Sławkowa obsługuje dwa razy w tygodniu. Połączenie jest elementem realizacji koncepcji europejskiego korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk. Do grona klientów Spółki dołączyła w 2012 r. również firma Polzug, która uruchomiła regularną linię z Poznania do Gdyni. W ostatnich miesiącach BCT rozszerzył zakres usług o przeładunki naczep samochodowych na wagony kolejowe. We wrześniu rozpoczęto także przeładunki elementów farm wiatrowych, które przypływają do Polski z Chin.
Plany na przyszłość - obsługa gigantów
2013 rok powinien przynieść dalszą rozbudowę terminalu, ukierunkowaną na zwiększenie udziału kolei. W ten sposób BCT realizuje założenia Białej Księgi Transportowej 2050 UE, która zakłada, że w 2030r. ponad 30% ładunków powinno być przewożonych po torach. Jeżeli prace modernizacyjne zostaną połączone z pogłębieniem basenów portowych i rozbudową obrotnicy portowej, możliwa stanie się obsługa największych statków oceanicznych z odpowiednią wydajnością, tak aby do 2020 r. przekroczyć wynik miliona TEU.
Źródło: Materiały prasowe Bałtyckiego Terminala Kontenerowego