Korzyści z odprawy w procedurze uproszczonej

Monika Olesińska
rozwiń więcej
ShutterStock
Coraz większe zainteresowanie klientów usługami celnymi, które mają na celu odformalizowanie i skrócenie czasu odprawy, wymusza na operatorach logistycznych poszukiwanie nowych i niestandardowych rozwiązań celnych. Aby sprostać rosnącym potrzebom rynku, firmy logistyczne obok tradycyjnych usług celnych, oferują możliwości odprawy z zastosowaniem procedury uproszczonej.

Rozwiązanie to oznacza dla klientów uproszczenie formalności celnych, skrócenie czasu obsługi oraz oszczędność finansową. Przy zastosowaniu procedury uproszczonej, nie ma konieczności przedstawiania towaru w urzędzie celnym, a przesyłka może być przechowywana w miejscu wyznaczonym i zatwierdzonym przez organ celny, np. na terenie działalności DHL Global Forwarding. Natomiast komunikacja z urzędem celnym odbywa się w tym wypadku poprzez informatyczne systemy służby celnej.

Mniej formalności

Decyzję o zwolnieniu bądź kontroli towaru podejmuje urząd celny w ściśle określonym w pozwoleniu czasie, w praktyce od 15 minut do maksymalnie 1 godziny, natomiast dokumentem, który potwierdza dokonanie zgłoszenia celnego jest wpis do rejestru (dokument SAD lub PZC są uzupełnieniem wpisu i stanowią z nim integralną całość).

W przeciwieństwie do standardowej odprawy celnej, gdzie większość czynności związanych z obsługą spoczywa na celniku, w procedurze uproszczonej obowiązki te przechodzą na agenta celnego.

Odprawa celna w procedurze uproszczonej pozwala również na stosowanie odroczonego VAT-u. Tym samym stwarza możliwość rozliczenia podatku VAT z tytułu importu towarów w deklaracjach podatkowych bez konieczności fizycznego wpłacania podatku na rachunek organów celnych w momencie odprawy. Na przykład DHL GF posiada zezwolenie na stosowanie procedury zarówno we frachcie morskim jak i lotniczym, co dotyczy wszystkich agencji celnych firmy tj. w Gdyni, Gdańsku, Łodzi, Piasecznie, Wrocławiu, Krakowie i Warszawie.

Odprawa przed przybyciem umożliwia nie tylko bezgotówkowe rozliczenie podatku VAT z tytułu importu towarów, ale również zminimalizowanie łącznych kosztów transportu, poprzez wyeliminowanie postojów, kosztów składowania oraz kosztów parkingowych. Poza tym ograniczenie udziału urzędu celnego na rzecz agenta celnego, umożliwia odbiurokratyzowanie odpraw celnych.

Procedura uproszczona w praktyce

Korzystanie z odprawy w procedurze uproszczonej wymaga zastosowania upoważnienia o charakterze pośrednim, na podstawie którego operator logistyczny staje się reprezentantem klienta przed organami celnymi. Dla firmy logistycznej upoważnienie to oznacza solidarną odpowiedzialność z klientem i jest wymogiem formalnym do stosowania procedury uproszczonej z odroczonym VAT-em.

Obok pełnomocnictwa pośredniego, przedsiębiorca zobowiązuje się do złożenia pisemnego zawiadomienia o zamiarze rozpoczęcia i zakończenia rozliczania podatku z tytułu importu do Naczelnika Urzędu Celnego (właściwego dla miejsca gdzie zgłaszane będą towary) i Urzędu Skarbowego (właściwego dla siedziby podmiotu) oraz dostarczenie do DGF kopii potwierdzenia złożenia takiego zawiadomienia. 

Poza tym niezbędne jest złożenie zaświadczeń do Naczelnika Urzędu Celnego o braku zaległości we wpłatach należnych składek na ubezpieczenie, wpłatach poszczególnych podatków stanowiących dochód budżetu państwa oraz potwierdzenia zarejestrowania przedsiębiorcy jako podatnika czynnego VAT (zamiast zaświadczenia wystarczy oświadczenie pod odpowiedzialnością karną wynikające z art. 233 KK).

Do końca 2011 roku procedura uproszczoną nie powinny być objęte takie towary jak: wyroby akcyzowe (np. paliwa, wyroby alkoholowe, wyroby tytoniowe, elementy wyposażenia kasyn, automaty do gier hazardowych, itp.), towary strategiczne (towary podwójnego zastosowania i uzbrojenie) oraz towary objęte karnetem ATA.

Poza tym nie mogły być odprawiane towary objęte załącznikiem nr I do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, jeśli ich przywóz lub wywóz był uzależniony od przedstawienia pozwolenia, towary przywożone w ramach kontyngentu taryfowego wykorzystywanego zgodnie z porządkiem chronologicznym przyjmowania zgłoszeń celnych oraz towary korzystające ze zwolnienia z należności celnych przywozowych.

Tegoroczne zmiany przepisów, umożliwiają stosowanie procedury uproszczonej w przypadku wszystkich typów towarów. Niektóre firmy tak jak np. DHL Global Forwarding nie może jej stosować w przypadku odprawy alkoholu etylowego i paliw silnikowych, ale firma uzyskała pozwolenie na stosowanie procedury uproszczonej dla towarów strategicznych.

Moto
112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód
05 maja 2024

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

pokaż więcej
Proszę czekać...