Czy dostawa towaru przeładowywanego w Polsce może stanowić wewnątrzwspólnotową dostawę towarów

Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
rozwiń więcej
ShutterStock
Klient unijny z Niemiec zamówił w Polsce towar, ale dostawa dociera najpierw do innej polskiej firmy, od której klient unijny kupuje kolejny towar. Dopiero wtedy ładunek jedzie do Niemiec. Jak należy zafakturować dostawę? Czy przysługuje prawo do stawki VAT 0 proc.?

Jeżeli wysłanie towaru do innej polskiej firmy ma na celu jedynie uformowanie większej przesyłki, która zostaje wysłana na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, dostawa towaru stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, a więc może zostać udokumentowana fakturą unijną (ze stawką VAT 0 proc.).

Jedną z czynności podlegających opodatkowaniu VAT jest wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, która jest definiowana jako wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy o VAT (czyli w wykonaniu dostawy towarów) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju (art. 13 ust. 1 ustawy o VAT). Przepis ten stosuje się z zastrzeżeniem przepisów art. 13 ust. 2—8 ustawy o VAT, które określają m.in. dodatkowe warunki występowania wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Warunkiem występowania wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów jest, aby wywóz towarów z terytorium kraju nastąpił w wykonaniu dostawy towarów. Pojawia się więc pytanie, czy warunek ten jest spełniony w sytuacji, gdy towar będący przedmiotem dostawy jest najpierw wysyłany do innego polskiego podmiotu (w omawianej sytuacji – do innego polskiego kontrahenta nabywcy towaru), a dopiero później wysyłany na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju (w omawianej sytuacji – do Niemiec).

Na to pytanie należy odpowiedzieć twierdząco. Taka transakcja może zostać uznana za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Wysłanie do innego polskiego podmiotu ma na celu jedynie uformowanie większej przesyłki, która zostaje wysłana na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. W takim przypadku można uznać, że wywóz towarów z terytorium Polski na terytorium innego państwa członkowskiego nastąpił w wykonaniu dostawy towarów. W efekcie dokonana dostawa może stanowić wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, jeżeli są spełnione pozostałe warunki wystąpienia wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (art. 13 ust. 2 i 6—8 ustawy o VAT). Może także zostać udokumentowana fakturą unijną ze stawką VAT 0%.

Trzeba jednak podkreślić, że udokumentowanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów fakturą unijną ze stawką 0% nie oznacza automatycznie prawa do opodatkowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów stawką 0 proc.. Dlatego podatnicy mający wątpliwości, czy uda im się należycie udokumentować wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, powinni zrezygnować z wystawiania faktur ze stawką 0 proc..

Stosowanie stawki 0 proc na fakturach dokumentujących wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów ma charakter wstępny, gdyż opodatkowanie stawką 0 proc. wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów jest możliwe tylko wówczas, gdy są spełnione warunki określone w art. 42 ustawy o VAT. Ponadto podatnik musi posiadać dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z Polski i dostarczone do nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego (art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT). Dowody te zostały wymienione w art. 42 ust. 3–5 i 11 ustawy o VAT.

Wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów niespełniające tych warunków są traktowane jak dostawy krajowe, a więc są opodatkowane stawkami VAT właściwymi dla towarów będących przedmiotem dostawy.

PRZYKŁAD

Polska firma A (podatnik VAT UE) sprzedaje towar niemieckiemu podatnikowi zarejestrowanemu na potrzeby transakcji unijnych. Niemiecki nabywca zlecił dostarczenie towarów do polskiej firmy B, skąd wynajęty przez niemieckiego nabywcę przewoźnik przewiezie towary nabyte od firm A i B do Niemiec. Dostawa dokonana przez firmę A stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. W celu udokumentowania prawa do stawki 0% najlepiej byłoby, aby firma A posiadała dokument przewozowy otrzymany od przewoźnika wynajętego przez niemieckiego nabywcę towaru, kopię faktury oraz specyfikację poszczególnych sztuk ładunku (art. 42 ust. 3 ustawy o VAT). Brak tych dokumentów nie wyłącza jednak prawa do zastosowania stawki 0%, gdyż mogą one zostać zastąpione tzw. dokumentami pomocniczymi, tj. innymi dokumentami wskazującymi, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa (art. 42 ust. 11 ustawy o VAT).

Byłoby inaczej, gdyby towar był wysłany do innego polskiego podmiotu w celu wykonania usług na rzeczowym majątku ruchomym (np. w celu przetworzenia czy modernizacji). W takiej sytuacji dostawa nie stanowiłaby wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, lecz dostawę krajową. Mogłaby ona jednak korzystać z opodatkowania VAT według stawki 0% na podstawie przepisów § 10 rozporządzenia wykonawczego, gdyby podatnik dokonujący dostawy towarów spełniał łącznie następujące warunki:

● był zarejestrowany jako podatnik VAT UE;

● przekazał nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej towary podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym;

● wykazał w deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej za okres, w którym wystawił fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towarów, tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;

● otrzymał zapłatę na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towaru; otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego;

● posiadał dokumenty, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju.

PRZYKŁAD

Polska firma A (podatnik VAT UE) sprzedaje towar niemieckiemu podatnikowi zarejestrowanemu na potrzeby transakcji unijnych. Niemiecki nabywca zlecił dostarczenie towarów do polskiej firmy B, gdzie towar zostanie przerobiony, a następnie wysłany do Niemiec. W takim przypadku dostawa dokonana przez firmę A nie stanowi wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, lecz dostawę krajową. Dostawa ta może zostać opodatkowana stawką 0% (i wykazana w poz. 23 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D), jeżeli zostaną spełnione wymienione wyżej warunki. W przeciwnym razie dostawa powinna zostać opodatkowana VAT według stawki krajowej (i wykazana w pozycjach deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D właściwych dla tej stawki).

Jeżeli wymienione warunki nie byłyby spełnione, dostawa towaru nie mogłaby korzystać ze stawki 0%, a więc musiałaby zostać opodatkowana stawką krajową. Byłoby podobnie, gdyby towary były wysyłane do innego polskiego podmiotu w innym celu niż uformowanie większej przesyłki lub wykonanie na nich usług na rzeczowym majątku ruchomym (np. w celu magazynowania tych towarów przez kontrahenta). Również w takim przypadku dostawę należałoby potraktować jako dostawę krajową opodatkowaną według stawki właściwej w Polsce dla dostarczonych towarów.

PRZYKŁAD

Polska firma A (podatnik VAT UE) sprzedaje towar niemieckiemu podatnikowi zarejestrowanemu na potrzeby transakcji unijnych. Niemiecki nabywca zlecił dostarczenie towarów do polskiej firmy B, gdzie towar ma być magazynowany. W takim przypadku dostawę towaru firma A powinna opodatkować VAT według stawki krajowej (i wykazać w pozycjach deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D właściwych dla tej stawki).

• art. 5 ust. 1 pkt 5, art. 13 oraz art. 42 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 64, poz. 332

• § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 73, poz. 392

Moto
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie
25 kwi 2024

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?
25 kwi 2024

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

pokaż więcej
Proszę czekać...