e-petrol.pl: Powrót do zwyżek?
REKLAMA
REKLAMA
Chodzi tu o trzy zmienne – dwie natury międzynarodowej i jedną rodzimą. Na świecie wiele zależy od giełdowej wyceny ropy i kursów walutowych. Wprawdzie pierwsza zmienna mocno się obniża, jednak nie możemy stwierdzić, że jest ona decydująca – bowiem kurs USD/PLN w ostatnich dniach gwałtownie zmienia się, blokując polski rynek przed spadkiem cen paliw gotowych.
REKLAMA
Zapewne najbliższe dni będą zapewne upływać pod znakiem bacznej obserwacji kursu dolara, bowiem ten jest w ostatnim czasie decydujący dla wycen oleju napędowego.
Transport: Ceny paliw
REKLAMA
Mamy jeszcze jednak do czynienia z jednym czynnikiem, jakim jest specyficznie kształtująca się różnica między podstawowymi paliwami na stacjach – czyli benzyną i dieslem. Tu widzimy ostatnio spory spadek benzyny (aż o 5 gr na litrze w jednym tygodniu), co nie znalazło analogii w oleju napędowym. Jeżeli założeniem koncernów jest minimalizacja rozpiętości między obydwoma typami paliw – to na tańszego diesla nie mamy co liczyć.
Jednak istnieje jeszcze druga ewentualność – możliwe, że wraz z okresem letnim i wzmożonym popytem na benzynę diesel będzie stanowić paliwo stabilniejsze –mniej podatne na obniżki, ale też na skoki w górę. A wtedy narzekanie na olej napędowy z pewnością będzie mniej uzasadnione.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.