Wprowadzenie magazynowego systemu informatycznego (WMS) - case study

Wprowadzenie magazynowego systemu informatycznego (WMS) - case study / ShutterStock
Systemy WMS służą koordynowaniu prac magazynowych, usprawniają procesy które zachodzą w magazynach. Poniżej przedstawiamy opis wprowadzania takiego systemu do magazynu.

W case study opisano proces wdrażania systemu WMS w firmie Milano, która jest jednym z największych producentów wyrobów czekoladowych w Polsce.

Millano tworzą dwa zakłady, produkcyjny i spedycyjny, działające jako dwie oddzielne jednostki. W ramach jednego magazynu, firma utrzymuje zapasy z dwóch zakładów. Wdrożenie systemu pozwoliło w jednym fizycznym magazynie trzymać zapasy należące do różnych jednostek organizacyjnych.
- Dzięki wprowadzeniu rozwiązania kierownictwo Millano posiada obecnie precyzyjną informację na temat bieżącej zajętości magazynu, strategii lokacji zapasów, czy miejsc składowania. Może na bieżąco monitorować proces logistyki wewnętrznej przedsiębiorstwa – mówi Paweł Bacik, IT Manager w Millano.

Jak zorganizowano pracę magazynu po wprowadzeniu systemu WMS?

Proces obsługi magazynu koncentruje się na realizacji zamówień od klientów. Celem projektu było stworzenie systemu ukierunkowanego na sprawne zarządzanie realizacją zamówień. Osiągnięcie założeń było możliwe, dzięki odpowiedniemu zarządzaniu przestrzenią magazynową, pracą magazynierów oraz organizacji procesu rezerwacji zapasów pod zlecenia, zintegrowanej z systemem WMS.
Fundamentalne rozwiązanie organizacyjne polegało na podziale magazynu na obszary funkcjonalne – strefę pełnych palet, kompletacji oraz strefy wysyłek i dostaw zapasów. System WMS pozwala na sprawną organizację pracy każdego z wymienionych obszarów. Magazyn został wyposażony w sieć radiową i terminale mobilne zintegrowane z wprowadzonym systemem.
W projekcie zastosowano mechanizm tzw. wave planning, który umożliwia grupowanie zleceń magazynowych, w celu lepszej wizualizacji i kontroli podczas wykonywania zleceń. Zostają utworzone tzw. paczki pracy dla magazynu, które są stopniowo uwalniane. W momencie nadejścia zamówienia od klientów, pracownicy działu logistyki planują proces wysyłki do klienta, sprawdzając dostępność i zapas na magazynie. Jeśli jest on wystarczający, tworzona jest paczka pracy (wave planning), czyli konkretne zlecenie zakupu. Trafia ono do realizacji w magazynie, gdzie jest przydzielane do wykonania. System dokonuje przydziału pracy dla pracowników w magazynie. Jeżeli towar ma być wysłany na paletach, zamówienie jest kierowane ze strefy pełnych palet do strefy wysyłki. W przypadku, gdy klient oczekuje dostawy w kartonach, system kieruje pracownika do strefy kompletacji. Po przygotowaniu zamówienia, kartony są kierowane do strefy wysyłki, gdzie przygotowywane są dokumenty wydania towaru oraz dokumenty transportowe. 

Zmiany w obsłudze magazynu

Dzięki wprowadzeniu systemu nastąpiła pełna automatyzacja pracy magazynu. Kierownictwo zyskało przejrzystą informację o lokalizacji towaru i konkretnej partii. Magazyn jest zorganizowany według modelu First In First Out (FIFO), czyli, jako pierwsze wydawane są towary zgodnie z terminem przydatności do spożycia. W przypadku, gdy klient życzy sobie produkt świeższy niż określona przez system data, wówczas przydzielany jest towar spełniający jego warunki.
- Kierownictwo firmy może śledzić stan realizacji wysyłki do klienta, sprawdzając w jakiej strefie znajduje się towar i kiedy zostanie wysłany samochód z zamówieniem. W przypadku równoległego prowadzenia kilkunastu zleceń naraz, kierownictwo firmy na jednym ekranie może monitorować pracę pracowników i kontrolować cały proces. – dodaje Arkadiusz Dankowski, konsultant firmy DSR odpowiedzialnej za projekt wdrożenia systemu QAD Warehousing.
System współpracuje ściśle z działem jakości. W przypadku zablokowania określonej partii, automatycznie eliminuje możliwość wysyłki towaru. W ten sposób producent ma pewność, że na rynek nigdy nie trafi wadliwa partia towaru.
- Dzięki systemowi QAD Warehousing, Millano zyskało dużo większą kontrolę i przejrzystość magazynu. Kierownictwo firmy podjęło decyzję o wydelegowaniu obsługi magazynu do firmy Solid-Logistics. Wprowadzenie systemu WMS pozwoliło na realizację tego zamierzenia. Bez systemu działanie firmy w modelu outsourcingu nie byłoby możliwe – dodaje Paweł Bacik.

Firma Solid Logistics to operator logistyczny o zasięgu ogólnoświatowym posiadający biura w Polsce, Niemczech, Chinach i na Tajwanie. Dysponuje nowoczesnymi centrami logistycznymi w Gdańsku, Poznaniu i Warszawie. Zakres działalności firmy obejmuje organizację kompleksowych usług logistycznych m.in. w oparciu o: transport morski, lotniczy, drogowy, dystrybucję krajową, usługi magazynowe oraz doradztwo w zakresie usług logistycznych.
- Millano powierzyło nam opiekę nad magazynem obsługującym dwa zakłady firm: produkcyjny i spedycyjny. Działając jako jeden z partnerów outsourcingowych Millano, odpowiadamy za skuteczną realizację gospodarki magazynowej. Efektywność oraz doświadczenie pracowników Solid Logistics podczas wdrożenia systemu WMS pozwoliły na skuteczną racjonalizację gospodarki magazynowej, co w konsekwencji przełożyło się na obniżenie kosztów, eliminację błędów i przyspieszenie procesu obsługi przez magazynierów. Branżowe doświadczenie konsultantów DSR okazało się w przypadku tego projektu nieocenione. – mówi Jarosław Dłużak, Dyrektor ds. Logistyki w Solid-Logistics, która odpowiada za obsługę magazynów Millano.
System zapewnia zarządowi firmy pełny wgląd w działalność partnera zewnętrznego, dzięki zastosowaniu różnorodnych metryk systemowych. Dysponując informacją o ilości transferów magazynowych, firma ma dokładną informację o skali rozliczeń. Kierownictwo firm korzysta również z możliwości QAD Reporting Framework, wygodnego systemu raportowania pozwalającego na tworzenie wizualnych analiz.

Lista uzyskanych korzyści z wdrożenia systemu WMS:

• Obsługa magazynu w modelu outsourcingu. Pełna kontrola pracy firmy zewnętrznej.
• Pełna kontrola i przejrzystość procesów magazynowych.
• Przyspieszenie operacji magazynowych, dzięki automatyzacji pracy magazynu.
• Zwiększenie efektywności pracy magazynierów, dzięki organizacji pracy na magazynie.
• Eliminacja błędów na magazynie.
• Zapewnienie płynnej współpracy z działem jakości.
• Możliwość śledzenia stanu realizacji zleceń.
• Wygodne i przejrzyste raportowanie.
• Obsługa w jednym magazynie fizycznym dwóch jednostek organizacyjnych.

Źródło: materiały DSR Sp. z o. o.

Moto
Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

pokaż więcej
Proszę czekać...