Oświetlenie pojazdu
Nowoczesna technologia jaką wdrażają producenci aut do swoich pojazdów nie skupia się wyłącznie na doskonaleniu wydajności silników jakie je napędzają czy opracowywaniu aktywnych systemów zawieszenia samochodu. Jednym z najważniejszych elementów auta, który ulega stałej poprawie jest układ oświetlenia pojazdu.
Zobacz też: Test Audi A8 3.0 TDI 258 KM - komfort przede wszystkim
Bezpieczeństwo jazdy zależy w ogromnym stopniu od właściwej widoczności. Jeśli kierowca w porę dostrzeże zagrożenie na drodze, ma czas na prawidłową reakcję obronną. Doświadczeni kierowcy doskonale zdają sobie zatem sprawę jak niebezpieczna jest jazda po zmroku. Gdy widoczność spada do zaledwie 25-30 m, ryzyko potrącenia idącego poboczem pieszego jest bardzo duże. Na dodatek rośnie ono diametralnie gdy dodatkowo pogorszeniu ulega pogoda. Opady deszczu czy mgła w wielu przypadkach kompletnie dezorientują kierowcę nie pozwalając mu na właściwą ocenę sytuacji na drodze.
Zobacz też: Nowoczesne reflektrory Audi Matrix LED w najnowszych Audi A8!
Audi Matrix Beam LED - światła uniwersalne
I tu z pomocą przychodzi nowe rozwiązanie jakie oferuje swoim klientom Audi. Niemiecki koncern w swoim topowym modelu A8 oferuje opcjonalne reflektory Matrix LED, które wyposażono m.in. w tzw. światła uniwersalne. Po ich uruchomieniu komputer pojazdu tak steruje wiązką światła, aby ograniczyć jego odbicie od mokrej nawierzchni drogi czy kropelek mgły unoszącej się nad nią. W rezultacie ograniczeniu ulega tzw. efekt samo oślepienia, który pojawia się np. w trakcie jazdy na długich światłach przez gęstą mgłę.
Zobacz też: Laserowe reflektory w BMW: dwa razy mocniejsze niż LED
Aby uruchomić tę funkcję należy skorzystać z panelu umieszczonego po lewej stronie kierownicy. System oświetlenia uniwersalnego działa od chwili aktywacji w pełni automatycznie, zwalniając kierowcę z dodatkowych czynności.
Asystent świateł drogowych
Oprócz świateł uniwersalnych mocnym punktem reflektorów Matrix LED w nowym Audi A8 jest możliwość ciągłej pracy na światłach drogowych. Po uruchomieniu funkcji "asystenta świateł" komputer analizuje ruch pojazdów przed autem i tak steruje wiązką światła, aby nie oślepiać innych kierowców zachowując jednocześnie jak najszerszy strumień światła na poboczach drogi. W rezultacie pole widzenia kierowcy jest równie szerokie jak w trakcie jazdy na światłach drogowych, natomiast pozostali użytkownicy drogi nie są narażeni na oślepienie.