Akumulator - mniejszy ale równie mocny

Akumaltor Jenox / Leszczuk Akumulatory
Już niedługo nowe akumulatory przy tych samych rozmiarach będą oferować nawet o 50 % większą pojemność. Inżynierowie z firmy Jenox przedstawiają swój najnowszy pomysł na wydajne akumulatory.

Akumulator o dużej pojemności i niewielkich rozmiarach

Specjaliści z chodzieskiej firmy Jenox Akumulatory pracują nad zastosowaniem nowatorskich rozwiązań przy produkcji akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Przy zachowaniu tej samej pojemności baterii będzie możliwe znaczne obniżenie jej masy. Z drugiej strony przy zachowaniu takiej samej masy, pojemność właściwa akumulatora wzrośnie o blisko  50 proc. Wdrożenie tych rozwiązań technologicznych, sprawi że produkcja samochodowych baterii będzie bardziej ekologiczna.

Zobacz też: Akumulator podczas upałów

Jak działa nowy typ akumulatora?

Prototypowy akumulator to efekt współpracy naukowców z Instytutu Chemii Przemysłowej i Wydziału Chemii Uniwersytetu Warszawskiego oraz specjalistów z firmy Jenox Akumulatory z Chodzieży. Innowacyjność prototypowego akumulatora polega na zastąpieniu tradycyjnej ołowianej kratki porowatym węglem szklistym. – Tradycyjny akumulator samochodowy zbudowany jest z  ogniw ołowiowo-kwasowych połączonych szeregowo. W proponowanym przez nasz zespół rozwiązaniu konstrukcyjnym, stosowana dotychczas ciężka kratka ołowiana została zastąpiona ośmiokrotnie lżejszą matrycą wykonaną z węgla szklistego. Taka matryca została następnie pokryta cienką warstewką ołowiu bądź jego stopu. Energetyczna wydajność takiej kratki węglowej, swoją strukturą przypominającą gąbkę, jest dużo większa. – mówi  Marek Przystałowski, v-ce prezes i Dyrektor Techniczny Jenox Akumulatory. – Dzięki zastosowaniu węgla szklistego znacznie obniżyliśmy masę akumulatora przy zachowaniu takiej samej pojemności elektrycznej. Z drugiej strony, badania przeprowadzone na wykonanych prototypach akumulatora wykazały, że przy zachowaniu dotychczasowej masy, a więc zwiększeniu ilości masy aktywnej w płytach akumulatora, jego pojemność zwiększyła się blisko o 50 proc. – dodaje Marek Przystałowski.

Akumulator a ekologia

Kratka ołowiowa stanowi ok 20-25 proc. masy całego akumulatora. Zastąpienie tego ołowiu węglem szklistym obniża wagę samej baterii i pozwala w znacznym stopniu zmniejszyć zużycie ołowiu potrzebnego do produkcji samochodowej baterii. Jeżeli na przykład weźmiemy akumulator do małolitrażowego auta osobowego, to  ilość potrzebnego ołowiu do wyprodukowania takiej baterii zmniejsza się o ok. 2 kg. Daje to oszczędność rzędu kilku tysięcy ton ołowiu, co ma również ogromne znaczenie ekologiczne. - Otrzymane wyniki eksperymentalne, potwierdzone niezależnymi testami przeprowadzonymi przez Instytut Metali Nieżelaznych Oddział w Poznaniu, wskazują na ogromny potencjał jaki kryje testowana przez nas obecnie technologia. W tej chwili prowadzimy analizy w zakresie  rozwiązań technologicznych i inwestycyjnych, które w przyszłości umożliwiłyby seryjną produkcję tego nowatorskiego akumulatora – mówi Marek Bajsert, prezes Jenox Akumulatory sp. z o.o. – O randze współtworzonego przez nas rozwiązania świadczą liczne nagrody (cztery złote i cztery srebrne medale) na międzynarodowych wystawach nowych technologii i wynalazczości,  jak również nieuczciwe próby wykorzystania naszych już opatentowanych wyników i rozwiązań, przez jedną z firm amerykańsko-kanadyjskich – dodaje. 

Zobacz też: Pomiar napięcia akumulatora - ocena jego naładowania

To nie pierwszy innowacyjny projekt, z którym mierzy się firma Jenox Akumulatory. Niespełna rok temu w Chodzieży została uruchomiona nowoczesna linia technologiczna służącą do elektroformacji, czyli pierwszego ładowania akumulatora. Wprowadzony proces technologiczny opierał się na wynikach prac badawczych Wydziału Technologii Chemicznej Politechniki Poznańskiej. Koszt całego przedsięwzięcia wyniósł przeszło 2,8 mln zł.

Firma Jenox Akumulatory jest jednym z czołowych polskich producentów baterii samochodowych. Zakład w Chodzieży zatrudnia blisko 160 osób. Linie produktów marki Jenox stanowią trzy serie akumulatorów: Gold, Classic i Hobby o zróżnicowanych parametrach technicznych. W swojej ofercie producent posiada również akumulatory SHD, przeznaczone do samochodów ciężarowych i sprzętu specjalistycznego. Produkty firmy dostępne są w blisko 900 punktach na terenie całego kraju.

Źródło: materiały prasowe Jenox Akumulatory

Moto
Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie
25 kwi 2024

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?
25 kwi 2024

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki
24 kwi 2024

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

pokaż więcej
Proszę czekać...