Tanie zamienniki ksenonów: czy warto je kupować? Ekspert ITS radzi

Instytut Transportu Samochodowego
Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.
rozwiń więcej
dr inż. Piotr Kaźmierczak
rozwiń więcej
Tanie zamienniki ksenonów: czy warto je kupować? Ekspert ITS radzi fot. Newspress
Czy warto kupować tanie reflektory ksenonowe, pozbawione homologacji i atestów, nie spełniające wymogów jakości? Okazuje się, że nie. Dlaczego? Zachęcamy do zapoznania się z opinią eksperta z Instytutu Transportu Samochodowego.

Od pewnego czasu obserwujemy wzmożony napływ części zamiennych, które nie posiadają odpowiednich atestów umożliwiających dopuszczenie ich do ruchu. Elementy te są produkowane na inne rynki niż europejski, na którym obowiązują wypracowywane od dziesięcioleci wymagania homologacyjne związane z zapewnieniem bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Części te mają niższą cenę, która niestety jest w wielu przypadkach współmierna do jakości wyrobu. Dlatego apelujemy do kierowców o zakup i montaż tylko homologowanych części, które są bezpieczne dla naszego pojazdu, jak również dla innych użytkowników dróg.

Tani ksenon: oszczędność pozorna

Przykładem takiego produktu są nieposiadające homologacji „ksenonowe” źródła światła, jakie mieliśmy okazję badać w naszym laboratorium. Posiadają one jażnik źródła wyładowczego zamontowany na trzonku popularnych żarówek halogenowych H4 lub H7. Takie źródła światła nie są dostosowane, zarówno pod względem geometrii jak i parametrów fotometrycznych, do pracy w reflektorach przeznaczonych do użytku z żarówkami halogenowymi.

Problem ten jest szczególnie istotny w reflektorach świateł mijania, które charakteryzują się tzw. granica światła i cienia, umożliwiającą skuteczne oświetlenie drogi przy ograniczeniu oślepiania innych użytkowników drogi.

Rys. 1 Rozkład natężenia oświetlenia na pionowym ekranie pomiarowym - reflektor VW Jetta z homologowaną żarówką H7.


Rys. 2 Rozkład natężenia oświetlenia na pionowym ekranie pomiarowym - reflektor VW Jetta z „zestawem ksenonowym H7” (silne oślepianie innych kierowców w wyniku wielokrotnego przekroczenia wartości dopuszczalnych powyżej granicy światła i cienia).

Brak samopoziomowania: kolejny problem

Sprawę pogarsza fakt, iż takie źródło światła umieszczone jest w standardowym reflektorze, przeważnie, bez układu automatycznego poziomowania, co powoduje nieprawidłowe ustawienie świateł przy obciążeniu pojazdu i oślepianie kierowców jadących z przeciwka. Efekt oślepiania jest potęgowany również przez brak wymaganego układu czyszczącego klosz lampy (spryskiwacz lub wycieraczki).

Zanieczyszczenia na kloszu reflektora powodują rozpraszanie światła w obszarze powyżej granicy światła i cienia, i oślepianie innych użytkowników drogi, a dodajmy, iż wyładowcze ksenonowe źródło światła ma dwukrotnie większy strumień świetlny niż żarówka halogenowa. Utrzymywanie szyb reflektorów w należytej czystości ma jeszcze jedną przyczynę - jakiekolwiek zanieczyszczenia powodują także spadek strumienia świetlnego w obszarze poniżej granicy światła i cienia, co skutkuje słabszym oświetleniem drogi.

Zobacz też: Homologacja świateł: czemu służy? Ekspert ITS radzi

Należy pamiętać, iż każdy reflektor to precyzyjny układ optyczny, który jest dostosowany tylko do źródła światła danej kategorii, określonej w dokumentacji homologacyjnej (jej oznaczenie powinno być naniesione na szybę lub obudowę reflektora). Dlatego zamontowanie w nim źródła o innych parametrach daje nieprzewidywalne efekty oświetleniowe. Co więcej, praktycznie każda kategoria samochodowego źródła światła posiada trzonek innej konstrukcji tak, aby nie było możliwe przypadkowe czy celowe ich zamienienie.

Zobacz też: Światła do jazdy dziennej: jak je zamontować? Jakie są wymagania prawne? Ekspert ITS radzi

Jakiekolwiek modyfikacje oświetlenia samochodowego powodują niezgodność w wymaganiami technicznymi. W przypadku kontroli drogowej, policjant ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny, gdy stwierdzi, iż zamontowane oświetlenie nie spełnia wymogów prawnych. Może to rodzić także problemy podczas wypłaty ubezpieczenia po zaistniałej kolizji, a niekiedy może to być nawet uznane z jej bezpośrednią przyczynę.

Moto
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie
25 kwi 2024

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?
25 kwi 2024

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

pokaż więcej
Proszę czekać...