Optymalne obroty silnika

Jakubowski Ryszard
rozwiń więcej
Optymalne obroty silnika to dość wąski zakres prędkości obrotowej, przy której sumują się pozytywne efekty procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.

Jest wiele czynników, jakie należy uwzględnić przy określaniu optymalnych obrotów silnika. Dwa z nich są najważniejsze: wielkość zużycia paliwa i szybkość zużycia elementów silnika. Zużycie paliwa jest tym mniejsze, im większa jego część zostanie całkowicie spalona od chwili zapłonu do momentu, gdy zakończy się spalanie i zacznie dopalanie. Wynika z tego zjawisko charakterystyczne dla silników z zapłonem iskrowym, a polegające na tym, że ich obroty maksymalne są większe od obrotów mocy maksymalnej. W silnikach z zapłonem samoczynnym zjawisko to nie występuje. Istnieje za to inne niekorzystne zjawisko, występujące także w silnikach z zapłonem iskrowym. Po przekroczeniu pewnej prędkości obrotowej zwiększają się opory przepływu przez zawór ssący i napełnienie cylindra staje się coraz gorsze, co powoduje dość gwałtowny spadek mocy.

Duża prędkość obrotowa powoduje konieczność stosowania bardzo silnych sprężyn, zamykających zawory. Wynika to z ich bezwładności. Przy pewnej prędkości zawory nie zdążą się w odpowiednim momencie zamykać, co owocuje spadkiem mocy silnika. Większe prędkości obrotowe to także szybsze zużycie wielu elementów silnika nie tylko wskutek ich gorszego smarowania, ale także w wyniku gorszego odprowadzania ciepła. Elementy rozgrzane od spalającej się mieszanki mają zbyt mało czasu żeby oddać ciepło kadłubowi silnika lub jego głowicy.

Równie szkodliwe dla silnika są niskie obroty. Podobnie, jak przy wysokich, smarowanie nie jest dostateczne. Na dodatek wzrasta w znaczący sposób obciążenie układu korbowego, powodujące „wybijanie” panewek i szybsze zużycie sworzni tłokowych wraz z ich łożyskowaniem oraz czopów korbowodowych.

Istotnym parametrem silnika jest prędkość obrotowa, przy której występuje maksymalny moment obrotowy. Im ta prędkość jest mniejsza, tym, większy jest zakres użytecznych obrotów silnika, czyli tym bardziej jest on elastyczny. Silnik taki osiąga bardzo szybko dostatecznie dużą moc potrzebną do normalnej pracy, po czym ta moc stopniowo rośnie wraz z obrotami, by w pewnym momencie osiągnąć swoje maksimum. Zwiększanie mocy skutkuje większym zapotrzebowaniem na paliwo, a więc większym zużyciem jednostkowym.

Mając powyższe na uwadze, można przyjąć, że zakres optymalnych obrotów silnika nie jest wielkością stałą, lecz zależy m. in. od niezbędnej mocy minimalnej, niezbędnej dla wykonania danej czynności, np. szybkiego rozpędzania się lub jazdy do góry stromą drogą. Ze względów ekonomicznych najkorzystniejsza jest eksploatacja silnika nieco powyżej obrotów maksymalnego momentu obrotowego, pozwalająca na jazdę ciągłą przy najmniejszym możliwym zapotrzebowaniu na paliwo przez silnik oraz umożliwiająca przyspieszanie bez potrzeby redukowania biegów.

Zobacz też: Układ korbowy silnika

Moto
112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód
05 maja 2024

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

pokaż więcej
Proszę czekać...