Eksploatacja silnika 2.0 HDI

Jakub Miłkowski
rozwiń więcej
Silniki 2.0 HDI znajdziemy w modelach: Peugeota, Citroena, Suzuki, oraz Forda. / Moto.wieszjak.pl
Silnik 2.0 HDI jest motorem najdłużej oferowanym przez koncern PSA. Jest to także najbardziej popularna i najmniej awaryjna jednostka.

Motor o pojemności 2.0 HDI powstał pod koniec lat 90 XX wieku. Dokładnie w Lipcu 1998 roku został po raz pierwszy zamontowany w Peugeocie 406, rozwijał on moc 109 KM i posiadał oznaczenie DW10ATED. Kilka miesięcy później trafił do swojej siostry Citroena Xantii II. W 1999 roku koncern PSA wprowadził słabszą 90 konną jednostkę, która produkowana była do 2003 roku.

Zobacz też: Eksploatacja silnika 1.6 HDI

 Pierwszy diesel 2.0 HDI był rozwinięciem dość udanej jednostki 1.9 TD. Miała rzędowy układ cylindrów (R4), jeden wałek rozrządu, oraz 8-zaworową głowicę. Wtrysk paliwa był tutaj realizowany przez system common rail pierwszej generacji z elektromagnetycznymi wtryskiwaczami.  W słabszej odmianie przeważnie występuje turbina o stałej geometrii, ale są również wersje ze zmienną geometrią łopatek – standard w odmianie 109-konnej. Warto wiedzieć, że w przypadku mocniejszej odmiany silnika 2.0 HDI na rynku znajdziemy kilka wariantów mocy: 107, 108 i wspomniana już, najpopularniejsza 109 KM. Różnice były spowodowane np. drobnymi zmianami elektroniki bądź zastosowaniem filtra cząstek stałych. Pomijając jednak aspekty techniczne i ich zaawansowanie, 8-zaworową jednostkę 2.0 HDI na pewno trzeba dość wysoko ocenić z użytkowego punktu widzenia.

Motor HDI jest silnikiem cichym, dynamicznym, oraz oszczędnym. Jeżeli był systematycznie serwisowany i ma w miarę dobry przegląd warto się nim zainteresować. Kilka lat temu typową usterką jednostki 2.0 HDI 8 zaworowej były problemy z kołem pasowym wału napędowego (ściślej tłumikiem drgań skrętnych). Przeważnie awaria ta występowała już po przejechaniu około 40 tys. km. Pociesza jednak fakt, że od około 2004 r. koła pasowe wytrzymują przebiegi ponad 100 tys. km. Inne kłopoty jednostek 8 zaworowych? Usterki pompy wysokiego ciśnienia, przepływomierza powietrza, turbosprężarki i dwumasowego koła zamachowego. 

Zobacz też: Eksploatacja silników 1.4 HDI                              

Wymienione wyżej awarie spotkamy także w wersji 16-zaworowej. Choć powszechnie silnik 2.0 16V HDI zaczęto wprowadzać do gamy modelowej koncernu PSA pod koniec 2003 r. (moc 136 KM), trzeba pamiętać, że już w 2000 r. pod maskę modelu Evasion trafiła jednostka 2.0 16V o mocy 109 KM – silniki zarezerwowano dla dużych vanów Citroena oraz Peugeota. Jedynie w C8 i 807 znajdziemy także wersję 120-konną silnika 2.0 HDI (od 2006 r.). W 2008 r. na rynku pojawiła się odmiana 140-konna, a rok później także dość mocno zmodyfikowane wersje 150 i 163 KM. W stosunku do jednostki 8 zaworowej motory 16-zaworowe są bardziej skomplikowane – dotyczy to przede wszystkim bardziej rozbudowanej elektroniki, co podwyższa ryzyko wystąpienia awarii.

Jeżeli chodzi o awaryjność to pierwsze problemy w silniku 2.0 HDI powinny się pojawić po przejechaniu mniej więcej 150-180 tys. kilometrów. Przeważnie dotyczą one turbosprężarki, 2-masowego koła zamachowego, sprzęgła, zaworu EGR, układu wtryskowego – czasami wtryskiwaczy, innym razem pompy wysokiego ciśnienia. Proponujemy także sprawdzić kondycję łańcucha łączącego wałki rozrządu, a także stan filtra cząstek stałych.

W opinii mechaników naprawiających auta koncernu PSA silnik 2.0 HDI pod względem niezawodności prezentuje się całkiem nieźle, choć nie jest jednak wolny od usterek. Większość z nich to awarie typowe dla współczesnych silników wysokoprężnych, czyli niedomagania dwumasowego koła zamachowego, turbosprężarki, zaworu recyrkulacji spalin EGR bądź przepływomierza powietrza. Układ wtryskowy uchodzi tutaj za dość trwały. Owszem zdarzają się kłopoty z wtryskiwaczami, ale nie są jednak nagminne. W układzie zasilania zawodzi natomiast zawór ciśnienia paliwa w pompie wysokiego ciśnienia. Natomiast częsty problem, który można uznać za typowy w jednostce 2.0 HDI, to niedomagania koła pasowego na wale korbowym, a dokładniej tłumika drgań skrętnych. Jeśli chodzi o filtr cząstek stałych, to rozwiązanie z dodatkiem (FAP) stosowane przez PSA należy uznać za dość udane i nie tak problematyczne podczas eksploatacji auta w warunkach miejskich (krótkie dystanse) jak DPF. Dotyczy to głównie FAP-a pierwszej generacji, gdyż w nowszych konstrukcjach częściej zawodzi elektronika sterująca.    

 Zobacz też: Eksploatacja silnika 1.4 D-4D                             

                                                 ASO                                        Zamienniki

Filtr oleju/powietrza              30/29                                        od 19/ od 18

Klocki hamulcowe(przód)   189                                           od 140

Sprzęgło                                 693                                           od 450

Reflektor                                540                                            od 300         

Zobacz też: Eksploatacja silnika 2.0 D-4D

Czynności obsługowe:

Wymiana oleju:, co 30 tyś. km

Wymiana świec zapłonowych:, co 60 tyś. km

Wymiana filtra powietrza:, co 60 tyś. km

Silnik 2.0 HDI należy do bardzo udanych konstrukcji. Charakteryzuje się on dość dobrą dynamiką, wysoką kulturą pracy, a także niskim spalaniem. Motor ten także jest dość solidnie wykonany i mało awaryjny.

Moto
Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

pokaż więcej
Proszę czekać...