Eksploatacja silników 1.4 HDI

Jakub Miłkowski
rozwiń więcej
Silnik 1.4 HDI znajdziemy w modelach: Peugeota, Citroena, Forda, Toyoty.
Dieslowski silnik 1.4 HDI cechuje się prostą budową, oraz niskimi kosztami napraw. Czym jeszcze może nas zaskoczyć ten mały diesel?

Większość popularnych odmian silnika 1.4 HDI występuje bez kłopotliwego osprzętu, takiego jak np. dwumasowe koło zamachowe. Dzięki temu silnik ten jest jednym z najtańszych w eksploatacji nowoczesnych diesli.

Silnik 1.4 HDI pojawił się końcem 2001 roku. Jego pracę natomiast zaczęły się już pod koniec lat 90 XX wieku. Silnik ten był następcą wolnossącego diesla o pojemności 1.5. Motor o pojemności 1.4 litra rozpoczęto montować w Peugeocie 206 i Citroënie C3, a z czasem zaczął trafiać też do innych aut. W roku 2003 był już pod maską Forda modelów Fiesty, Fusiona, od 2003 do 2007 był montowany w Maździe 2, oraz w Toyocie Aygo w latach 2005-2010.

Zobacz też: Eksploatacja silnika 2.0 D-4D

Pierwsza wersja silnika 1.4 HDI, oznaczona była symbolem DV4TD, oraz osiągała moc 68 KM i zasilana była bezpośrednim wtryskiem common rail Siemensa, potem wymieniono ją na Boscha. Miała: aluminiowe zarówno blok z żeliwnymi tulejami cylindrowymi, jak i 8-zaworową głowicę, oraz doładowanie turbosprężarką Garrett o stałej geometrii. Jednostka ta w niemal niezmienionej formie produkowana była przez blisko 7 lat, aż do momentu pojawienia się w 2008 r. nowszego motoru o oznaczeniu DV4CTD (o tej samej mocy), wyposażonego w filtr cząstek stałych III generacji.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

 Pozwoliło to spełnić wymaganą obecnie normę Euro 5. Dostawcą układu wtryskowego do tego motoru była firma Delphi. W 2002 roku obok wersji 68-konnej pojawiła się mocniejsza 90-konna odmiana diesla 1.4 HDI, oznaczona symbolem DV4TED4. Wprowadzono w niej innowacyjne zmiany konstrukcyjne, m.in. zastosowano 16-zaworową głowicę, turbosprężarkę o zmiennej geometrii i chłodnicę powietrza doładowującego.

Popularność tej jednostki nie była jednak tak duża jak 68 KM diesla. Dlaczego? Ponieważ w większości modelach wykorzystywano silnik o pojemności 1.6 litra i mocy 90 KM.

Zobacz też: Eksploatacja silnika 1.4 D-4D

Rok 2005 był rokiem przełomowym dla tego silnika. W związku z pojawieniem się 3 braci z Kolina, czyli Citroëna C1, Peugeota 107, oraz Toyoty Aygo opracowano 54-konną wersję silnika 1.4 HDI, bazującą na jednostce 8-zaworowej. Pozwalała ona uzyskać niskie zużycie paliwa – średnie około  4,1 l/100 km.

Wersja 8-zaworowa wypada najlepiej w eksploatacji. Jej podstawowy atut to uproszczona w stosunku do większych diesli konstrukcja i niskie koszty napraw. Nie ma tu dwumasowego koła zamachowego i intercoolera. Turbosprężarka kosztuje tu około 1.5 tyś. złotych, a awarie układów wtryskowych, nawet jeżeli takowe wystąpią, nie pociągną za sobą dużych kosztów.

Należy brać także pod uwagę to iż silnik 1.4 HDI jest montowany w małych autach i np. wydatek rzędu  2,6 tys. zł na nowe wtryskiwacze może okazać się dotkliwy dla właściciela.

Przy zakupie auta z silnikiem diesla 1.4 HDI musimy pamiętać o tym, że trwałością  nie dorównuje większym jednostkom, zwłaszcza jeśli napędza dość ciężkie auta, takie jak np. Citroëna Xsara lub Peugeota 307. W takich przypadkach może się okazać, że zużycie oleju silnikowego jest ponad normę, kompresja słaba, a tego nie da się tanio naprawić.

Zobacz też: Dlaczego turbodiesle są tak oszczędne?

   Orientacyjne ceny części (w złotych)

                                                  ASO                                          Zamienniki

Filtr oleju/powietrza              47/44                                         od 18/ od 24

Klocki hamulcowe(przód)   175                                            od 90

Sprzęgło                                 500                                            od 450

Reflektor                                400                                             od 190        

Zobacz też: Dlaczego auta z silnikami diesla powinny jeździć na długich trasach?

Czynności obsługowe:

Wymiana oleju:, co 30 tyś. km

Wymiana świec zapłonowych:, co 60 tyś. km

Wymiana filtra powietrza:, co 60 tyś. km

 W małych samochodach silnik diesla o pojemności 1.4 HDI sprawuje się w miarę dobrze. Zapewnia przyzwoite osiągi, przy bardzo niskim zużyciu paliwa. Dużym atutem jest też to, że nad użytkownikiem auta z tym silnikiem nie wisi niebezpieczeństwo bardzo kosztownych awarii. Fakt usterki się zdarzają, ale ceny części są przystępne. Jest to  jeden z najtańszych w naprawie diesli z układem common railem.

Moto
Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

pokaż więcej
Proszę czekać...