Wymianę oleju zalecamy przeprowadzać raz do roku lub co 15 000 kilometrów. Regularna wymiana zapewni nam długą, bezawaryjną pracę naszego silnika. Cała operacja nie jest skomplikowana i bez problemu poradzimy sobie we własnym zakresie. Zalecamy zakupić ten sam olej jaki był użyty wcześniej. Zbyt częste zmiany rodzaju oleju a nawet producenta potrafią negatywnie wpłynąć na kondycję silnika. Jeśli chodzi o filtr oleju to ceny zaczynają się od 20 złotych.
Zobacz też: Naprawa pompy wody w Oplu Astra F 1.4
Do przeprowadzenia wymiany należy zebrać kilka potrzebnych narzędzi. Przede wszystkim potrzebujemy specjalnego klucz do odkręcenia filtra. Jest to klucz łańcuchowy lub taśmowy. W przypadku braku takiego klucza można przebić obudowę filtru za pomocą śrubokręta gwiazdkowego. Będzie nam również potrzebny klucz nasadowy do odkręcenia korka spustowego oleju. Dodatkowo potrzebujemy również pustego naczynia o pojemności około 6 litrów.
Zobacz też: Opel Astra F: wymiana świec zapłonowych
Z materiałów eksploatacyjnych musimy zakupić uszczelkę aluminiową lub miedzianą pod korek spustu oleju. Należy kupić odpowiedni filtr oleju, najlepiej jakby był to produkt sprawdzonej firmy. Jeśli chodzi o olej to potrzebujemy od 3.5 do 5.5 litra oleju. Wszystko uzależnione jest od wersji silnikowej. Poniżej przedstawiamy zestawienie wszystkich wersji silnikowych wraz z potrzebną ilością oleju silnikowego:
- 1.4 – 3.5L
- 1.6 – 3.5L
- 1.8 – 4.0L
- 1.8 115KM od lutego 1996 do maja 1997 – 4.5L
- 1.8 115KM od czerwca 1997 – 5.0L
- 2.0 – 4L
- 2.0 136KM – 4.5L
- 2.0 150KM – 4.5L
- 2.0 136KM od czerwca 1997 – 5.0L
- 1.7TD 82KM do sierpnia 1995 – 4.5L
- 1.7D 68KM od września 1997 – 5.5L
- Pozostałe silniki Diesla – 5.0L
Zobacz też: Opel Vectra A: przegląd układu hamulcowego
Całą operację zalecamy wykonywać z pozycji kanału najazdowego lub platformy warsztatowej. W ostateczności możemy skorzystać z tradycyjnego lewarka i podstawek jednak należy zachować szczególną ostrożność podczas pracy pod samochodem.
Przystępujemy do wymiany oleju w Oplu Astra F. Na początku sprawdzamy szczelność silnika. Unosimy samochód lub wjeżdżamy na kanał najazdowy i prowadzimy wstępne oględziny. Jeśli dolna część silnika jest zabrudzona olejem to znak, że mamy wyciek. W takim przypadku należy jak najszybciej go zlokalizować. W tym celu czyścimy dokładnie silnik za pomocą preparatów do mycia na zimno. Udajemy się na jazdę próbną i kontynuujemy ją do momentu aż silnik osiągnie temperaturę roboczą. Po powrocie ustawiamy samochód na kanale lub podnosimy na platformie. Wszelkie źródła wycieków powinny być doskonale widoczne.
Zobacz też: Opel Omega B/B FL: kontrola automatycznej skrzyni biegów
Jeżeli nie mamy żadnych zastrzeżeń (brak wycieków) to przystępujemy do wymiany. Na początku należy zlać przepracowany olej silnikowy. Odłączamy ujemną klemę akumulatora i luzujemy śruby mocujące przednie prawe koło. Po jego zdjęciu mamy znacznie łatwiejszy dostęp do filtra oleju. Teraz podstawiamy pod miskę olejową puste naczynie i zlewamy stary olej. W tym celu wykręcamy z miski olejowej korek spustowy za pomocą klucza nasadowego. Podczas wykonywania tej czynności należy zachować szczególną ostrożność. Na początku olej wypływa z dużym ciśnieniem i istnieje ryzyko poparzenia.
Czekamy aż spłynie cały olej i oceniamy jego stan. Jeżeli znajduje się w nim duża ilość opiłków metalowych to świadczy to o usterce silnika. W takim przypadku czeka nas naprawa, po której muszą zostać oczyszczone wszystkie kanały i przewody olejowe w silniku. Wkręcamy korek spustowy używając nowej uszczelki miedzianej lub aluminiowej. Teraz podstawiamy naczynie pod filtr oleju i zaczynamy wykręcać filtr.
Zobacz też: Opel Astra F: kontrola układu wydechowego i obwodu recyrkulacji spalin
Do wykonania tej czynności będzie nam potrzebny specjalny klucz łańcuchowy lub taśmowy. Niestety nie każdy w sowim warsztacie ma takie narzędzie. W takim przypadku pozostaje nam tradycyjny śrubokręt gwiazdkowy. Wbijamy go z boku filtra i przekręcamy tak, żeby można było wyjąć filtr. Podczas wykręcania filtra należy poczekać aż spłynie z niego cały olej.
Teraz czyścimy dokładnie gniazdo mocowania filtra i zdejmujemy pozostałości po starej uszczelce. Następnie smarujemy delikatnie olejem silnikowym uszczelkę gumową na nowym filtrze. Przykręcamy go ręcznie do momentu aż uszczelka dotknie kadłuba silnika. Potem obracamy go jeszcze o ½ obrotu. Przechodzimy do zalania silnika świeżym olejem. Wlewamy go poprzez otwór w pokrywie głowicy lub obudowie wałka rozrządu.
Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana oleju silnikowego
Na początku wlewamy około ½ nominalnej objętości. Wlanie zbyt dużej ilości oleju wiąże się z koniecznością wyssania nadmiaru. Znacznie łatwiej dolać brakującą ilość niż odsysać nadmiar. Teraz dokręcamy przednie prawe koło i opuszczamy samochód. Opuszczamy samochód i podłączamy ujemną klemę akumulatora. Uruchamiamy silnik i czekamy aż zgaśnie kontrolka silnika. Po około 2 minutach gasimy silnik i sprawdzamy stan oleju. Dolewamy brakującą ilość i udajemy się na jazdę próbną.
Po powrocie sprawdzamy poziom oleju i wykonujemy ewentualne dolewki.