Wymianę oleju w Peugeocie 205 przeprowadzamy podobnie jak w innych autach co roku o tej samej porze. Nawet, jeśli producent zaleca wymianę po dłuższym okresie, warto robić to częściej. Koszt zakupu filtru to wydatek ok. 20 – 30zł. Jeśli chodzi o olej to wszystko zależy od tego jaki mieliśmy wcześniej. Zaczynamy od skompletowania wszystkich potrzebnych narzędzi oraz części.
Zobacz też: Peugeot 205: kontrola układu hamulcowego
- Puste naczynie
- Klucz nasadowy 8 do odkręcenia korka spustowego
- Kanał lub podnośnik (opcjonalnie „żaba” z podstawkami)
- W zależności od silnika – od 3,0 do 5,0 litrów oleju silnikowego
- Filtr oleju
- Pierścień uszczelniający korka spustowego (czasami w zestawie z filtrem)
- Szmatki
- Klucz do filtrów
Do wymiany będzie potrzebna następująca ilość oleju:
- Silnik 45 i 50km – 4.5L
- Silnik 60 i 80km – 5.0L
- Silnik TU – 3.5L
- Silnik XU – 5.0L
- Model GTI/CTI – 4.5L
Przystępujemy do zlewania oleju silnikowego. Zalecamy przeprowadzić jazdę próbną do momentu aż silnik nie osiągnie temperatury roboczej. Po powrocie ustawiamy auto na podnośniku, kanale lub lewarku typu „żaba” a następnie podnosimy i podpieramy je (w przypadku zwyczajnego lewarka). Podkładamy pusty pojemnik i odkręcamy śrubę spustową oleju z boku miski olejowej i w całości pozbywamy się starego oleju.
Zobacz też: Peugeot 205: przegląd układu kierowniczego
Nadszedł czas na wymianę filtra oleju. Pierwsze co zrobimy, to wykręcimy filtr olejowy. Najlepszy będzie do tego klucz do filtrów. Jednak można po prostu wbić ostry śrubokręt w boczną ściankę filtra i obrócić go. Najlepiej mieć przy sobie kilka szmat. Podczas przebijania wkładu nastąpi wyciek. Po demontażu pamiętajmy o usunięciu starej uszczelki.
Przed założeniem nowej pamiętajmy żeby pokryć ją cienką warstwą świeżego oleju silnikowego. Przed zalaniem silnika świeżym olejem musimy zakręcić korek spustowy. Pamiętajmy o użyciu nowego pierścienia uszczelniającego. Przez króciec wlewowy pokrywy głowicy cylindrów wlewamy zalecaną ilość oleju silnikowego. Pamiętajmy, aby użyć takiego oleju, jaki był wcześniej użyty. Mieszanie nie jest zalecane.
Zobacz też: Peugeot 205: kontrola skrzyni biegów
Włączamy silnik i pozostawiamy go pracującego na biegu jałowym przez kilka minut. Po tym okresie gasimy go i dokonujemy pomiaru poziomu oleju. Ewentualne braki uzupełniamy i ponownie odpalamy auto. Teraz możemy udać się na jazdę próbną i po powrocie z niej upewnić się czy stan na bagnecie jest odpowiedni.