LPG, diesel czy benzyna - który napęd wybrać?

LPG, diesel czy benzyna - który napęd wybrać?
Kierowca kupujący auto nowe lub używane, musi odpowiedzieć na kluczowe pytanie. Wybrać LPG, diesla czy benzynę?

Z danych zebranych przez specjalistów z firmy Yanosik wynika, że największą popularnością wśród kierowców cieszą się diesle - stawia na nie prawie co drugi właściciel auta. Preferencje te są jednak różne w zależności od wieku osoby kierującej.

- Z zebranych przez nas informacji wynika, że diesle są najczęściej wybierane przez kierowców w wieku 26-60 lat. Właściciele aut, którzy mają poniżej 26 lat lub ukończyli 61 rok życia preferują natomiast samochody napędzane benzyną - mówi Magda Zglińska z Yanosik Warsztaty.

Diesel lepszy od benzyny? To zależy.

Co o tym wyborze myślą specjaliści? W przypadku diesli zwracają uwagę przede wszystkim na koszty. Zauważają, że kosztują one więcej niż auta napędzane benzyną, ale przy codziennej eksploatacji mogą wygenerować większe oszczędności. Ma to związek zarówno z mniejszym spalaniem, jak i ceną samego paliwa, które jest jednak nieco tańsze niż popularna 95. Pojazdy te są polecane więc tym kierowcom, którzy często pokonują długie trasy.

- Silniki diesla same w sobie są jak najbardziej w porządku. Problem pojawia się dopiero w momencie naprawy. Ich diagnostyka, szczególnie w nowych autach, jest bardzo problematyczna. Często, aby można było coś stwierdzić, trzeba rozebrać cały silnik. To natomiast generuje spore koszty, które w wielu przypadkach przyćmiewają nawet oszczędności związane z mniejszym spalaniem. Okazuje się wówczas, że wybór diesla niekoniecznie się opłacił - komentuje Janusz Królak z C&B Garage w Warszawie.

Diesel w mieście - czy to dobry pomysł?

Podobnego zdania są również inni mechanicy. Zwracają oni uwagę, że dla osób poruszających się po mieście najlepszą opcją jest auto napędzane benzyną. 

- Jestem zdecydowanym zwolennikiem benzyny. Diesle generują za dużo problemów - zarówno w kwestii mechaniki, jak i samej diagnostyki problemu. Mam świadomość, że wielu kierowców decydujących się na diesle kieruje się oszczędnościami. Muszą oni jednak pamiętać o tym, że benzyna może faktycznie nie jest tańsza, ale na pewno silniki nią napędzane są mniej wadliwe. Dlatego też, gdy klienci pytają mnie o to, co wybrać, zawsze doradzam silniki benzynowe - szczególnie na krótkie odcinki - opowiada Rafał Pak z RafCar w Podolszynie Nowym.

Na krótkie trasy diesel czy benzyna?

Pojazdów z silnikami benzynowymi jest na rynku bardzo wiele. Występują one oczywiście w wielu różnych wariantach, co sprawia, że wybór konkretnego również nie należy do łatwych.

- Moim zdaniem najpewniejsze są wolnossące silniki benzynowe, choć obecnie jest ich na rynku coraz mniej. Jednak jeśli miałbym wybrać auto dla siebie, to postawiłbym na wolnossący silnik benzynowy na pośrednim wtrysku, powyżej 2.0 l - dodaje Bartosz Fornalczyk z MOTO-FORNAL w Kaliszu.

Diesel czy benzyna z LPG? Gaz jest tańszy, ale...

Nie da się więc ukryć, że specjaliści zdecydowanie polecają silniki benzynowe. Co więc mają zrobić kierowcy, którzy wiele podróżują i obawiają się kosztów związanych z zakupem paliwa? Dla nich ciekawą opcją może być instalacja gazowa. Należy jednak pamiętać o tym, że nie w każdym samochodzie możliwy będzie jej montaż. Ponadto, niektóre silniki benzynowe niezbyt dobrze współgrają z LPG, co w dalszej perspektywie może prowadzić do awarii. Fachowcy zauważają, że:

- Instalacje gazowe starszej generacji działają raczej bez zarzutu, jednak te nowsze coraz częściej generują wiele problemów - mówi Bartosz Fornalczyk.

LPG: za i przeciw

Tym o czym muszą pamiętać kierowcy, decydujący się na montaż instalacji gazowej, jest również fakt, że posiadanie auta z LPG wiąże się z pewnymi ograniczeniami. 
- Na wielu parkingach podziemnych obowiązuje zakaz wjazdu dla samochodów z instalacją LPG. Ma to związek z zagrożeniem pożarowym - komentuje Magda Zglińska z Yanosik Warsztaty.

Jakie auto będzie więc najlepsze? Mechanicy zgodnie polecają silniki benzynowe, jednak tak naprawdę wszystko zależy od kierowcy - jego potrzeb, upodobań, stylu jazdy i przede wszystkim… zasobności portfela.

Źródło: materiały prasowe Yanosik

Moto
112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód
05 maja 2024

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

pokaż więcej
Proszę czekać...