Bieżnikowanie jest niezbędne jeśli operatorzy pojazdów użytkowych chcą uzyskać maksymalne korzyści ekonomiczne z zakupionych opon. Proces ten obniża koszt przejechanego kilometra oraz całkowity koszt eksploatacji opon. Jednak podobnie jak w przypadku nowych opon, aby maksymalnie wykorzystać potencjał produktu, trzeba stosować najwyższej jakości produkty bieżnikowane na gorąco. Zapewniają one nie tylko oszczędności, ale także istotne korzyści dla środowiska naturalnego.
Opony Goodyear i Dunlop TreadMax to produkty najwyższej jakości w asortymencie opon bieżnikowanych Goodyear i Dunlop. Oferują jakość zbliżoną do nowych opon: długą żywotność oraz niskie zużycie paliwa, osiągalne dzięki wysokiej trwałości i niskiemu oporowi toczenia. Najnowsze produkty w tym asortymencie to TreadMax KMAX i TreadMax FUELMAX. Do ich produkcji wykorzystuje się te same mieszanki i wzory bieżnika co na liniach produkcyjnych najnowszych i najbardziej wydajnych opon Goodyear do pojazdów ciężarowych.
Ponadto, aby uzyskać jeszcze więcej korzyści, można również bieżnikować wcześniejszą generację opon Goodyear Marathon LH II i Regional RH II jako TreadMax KMAX i FUELMAX.
Zobacz też: Na co zwrócić uwagę przed zakupem felg "aluminiowych"?
Korzyści płynące z bieżnikowania opony
Koncepcja zwielokrotniania żywotności opony poprzez pogłębianie, bieżnikowanie i kolejne pogłębianie może półtorakrotnie wydłużyć okres eksploatacji nowej opony. Kosztuje to około 75% ceny nowej opony. Ponadto bieżnikowane na gorąco wersje opon Goodyear Dunlop oferują zbliżoną jakość do nowych opon. W przypadku TreadMax FUELMAX oznacza to niski opór toczenia, czyli niższe zużycie paliwa. W przypadku TreadMax KMAX są to długie przebiegi. W obu przypadkach zalety te są osiągane bez kompromisów jeśli chodzi o inne osiągi opony.
Zobacz też: Czy warto pompować koła ciężarówek azotem?
Fazy bieżnikowania opony
Pierwsze „życie” – opona jest eksploatowana do momentu, w którym bieżnik ma od 3 do 5 mm wysokości. Opona jest następnie profesjonalnie pogłębiana według zalecanego przez producenta wzoru. Choć w większości krajów minimalna dopuszczalna przepisami wysokość bieżnika wynosi 1,6 mm, za minimalną zalecaną wysokość do bieżnikowania powszechnie uznaje się 3 mm. Jednakże sprawność opony spada, gdy wysokość bieżnika schodzi już poniżej 5 mm, dlatego pogłębianie na tym etapie zużycia utrzymuje walory eksploatacyjne opony na wyższym poziomie.
Drugie „życie” – Opona jest ponownie eksploatowana do momentu, w którym bieżnik ma od 3 do 5 mm. Opona jest teraz gotowa do bieżnikowania.
Trzecie „życie” – Bieżnikowana opona jest raz jeszcze eksploatowana do momentu, w którym bieżnik ma od 3 do 5 mm. Następnie opona jest ponownie profesjonalnie pogłębiana według wzoru zalecanego przez producenta.
Czwarte „życie” – opona jest ponownie eksploatowana do momentu, w którym bieżnik ma od 3 do 5 mm. Jeżeli na tym etapie z powodzeniem przejdzie surowy przegląd techniczny, może być kolejny raz bieżnikowana przez Goodyear Dunlop, a przypadku wybranych produktów cykl ten można powtarzać.
Źródło: Materiały prasowe Goodyear