Od co najmniej 50 lat projektanci opracowujący auta zdają sobie sprawę, że zbyt duża masa pojazdu negatywnie wpływa na jego prowadzenie, osiągi i spalanie. Doskonale o tym wiedział Colin Chapman, założyciel zespołu Lotus w Formule 1 z lat 50-tych. Jego motto "Dodanie mocy czyni cię szybszym na prostych. Pozbycie się masy czyni cię szybszym wszędzie”" stało się jego wyróżnikiem w świecie sportów motorowych, a jego hasło stało się myślą przewodnią następnych pokoleń konstruktorów pracujących dla najlepszych koncernów samochodowych świata.
Niska masa, niska emisja CO2
Eliminacja zbędnych kilogramów stanowi jedno z kluczowych wyzwań w dążeniu do zwiększania efektywności energetycznej pojazdów. Masa jest bowiem głównym czynnikiem decydującym o wielkości emisji CO2 w pojazdach. Zależność między emisją CO2 a masą pojazdu wynosi 1 : 10 000. Inaczej mówiąc obniżenie masy pojazdu o 10 kg powoduje zmniejszenie emisji CO2 o 1 g podczas jego użytkowania.
Zobacz też: Ile waży dodatkowe wyposażenie samochodu?
Tylna klapa z dużą szybą przyklejaną do lekkiej metalowej konstrukcji wsporczej
Dlatego też Renault opracowuje nowe metody projektowania i produkcji aut, stawiając sobie przy tym ambitne zadanie znaczącego obniżenia masy produkowanych modeli.
Specjalna budowa elementu auta ogranicza masę
W dotychczasowych rozwiązaniach szyba była przyklejana do stalowej konstrukcji tylnej klapy (powłoka zewnętrzna + wzmocnienie). Tutaj natomiast dużych rozmiarów szklany panel jest przyklejony do lekkiej metalowej konstrukcji wsporczej. Jest to pierwsza tego typu klapa o tak dużych rozmiarach. Poważnym wyzwaniem było zamocowanie w niej poszczególnych elementów (okablowania, odbojników, logo, spojlera). Zmniejszenie masy w porównaniu do standardowej tylnej klapy wyniosło 2,5 kg.
Rozwiązanie to stosowane jest już we wszystkich nowych modelach Renault (Nowe Clio, Captur).
Źródło: materiały prasowe Renault