REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Fotelik samochodowy z systemem ISOFIX - czy warto go kupić?

Tomasz Korniluk
Fotelik samochodowy z systemem ISOFIX - czy warto go kupić?
Fotelik samochodowy z systemem ISOFIX - czy warto go kupić?

REKLAMA

REKLAMA

Na rynku standardem są obecnie foteliki mocowane w systemie ISOFIX. System ten polega na stałym zamontowaniu bazy fotelika na tylnej kanapie. Czy warto kupić fotelik z systemem ISOFIX?

Dzięki specjalnym uchwytom mocującym ISOFIX, cały fotelik samochodowy jest połączony bezpośrednio ze szkieletem nadwozia, co sprawia że w przypadku kolizji fotelik wraz z maluchem nie zmieni swojego położenia. Oczywiście, system ISOFIX, w porównaniu ze standardowym fotelikiem, ma swoje zalety i wady. Niewątpliwą zaletą tego systemu jest prostota w mocowaniu fotelika do bazy (fotelik po prostu zatrzaskuje się w bazie), co znacznie wpływa na bezpieczeństwo. Sama baza jest przyczepiana do specjalnych uchwytów, ulokowanych w stelażu tylnej kanapy, tak samo jak są przymocowane zatrzaski pasów bezpieczeństwa. Standardowe foteliki przypinane pasami również są bezpieczne, ale statystyki wskazują, że niewiele osób montuje je poprawnie.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak się przygotować do jazdy z dzieckiem?

Tu również ujawnia się przewaga zwykłego fotelika samochodowego nad tym, który przypinany jest na stałe - bazę o o wiele bardziej niewygodnie wymontowuje się z samochodu, co sprawia problem, gdy pociecha zostaje w domu, a samochodem trzeba przewieźć 5 osób. Również w sytuacji gdy rodzina posiada dwa samochody pojawi się problem z przenoszeniem bazy. O ile bezpieczeństwo w przypadku prawidłowo zamontowanych fotelików z systemem ISOFIX oraz zwykłych fotelików jest porównywalne, to foteliki na pasy są o wiele praktyczniejsze. Kolejny problem to montowanie bazy fotelika w systemie ISOFIX. Większość nowych samochodów posiada montowanie seryjne uchwyty (w technologii ISOFIX wszystkie końcówki uchwytów są takie same, więc każdy fotelik z tym systemem będzie „kompatybilny” z każdym autem), więc nie będzie problemu.

W przypadku starszych aut, bywa różnie. Wiele samochodów z lat 90-tych jest wyposażonych w otwory na uchwyty do ISOFIX’a. Aby je odnaleźć należy zazwyczaj złożyć lub wymontować siedzisko kanapy lub oparcie. Otwory znajdują się w pobliżu miejsc, skąd wychodzą zatrzaski na pasy bezpieczeństwa i często są zakryte zaślepkami ochronnymi. Komplet uchwytów i śrub mocujących można kupić w sklepach motoryzacyjnych lub w Internecie, a ich cena wynosi od ok. 50 do 200 zł. Ich montaż nie jest trudny, wystarczy przykręcić śrubami uchwyt do otworów w metalowej konstrukcji trzymającej zatrzaski i fotele. Gorzej mają ci, którzy posiadają auta, przy konstruowaniu, których nie przewidziano montażu uchwytów ISOFIX. Niestety, dospawanie czy przyklejanie uchwytów nie jest bezpiecznym rozwiązaniem, więc posiadacze starszych aut muszą wybrać foteliki przypinane pasami.

REKLAMA

Zobacz również: Jak podróżować z kilkorgiem dzieci?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowując, ISOFIX to dobre rozwiązanie dla osób nie mających cierpliwości do dokładnego przypinana fotelika za pomocą pasów. Niestety, wielu kierowców podczas krótkich przejażdżek, np. do sklepu, niedbale przypina foteliki i ci użytkownicy będą bardzo zadowoleni z ISOFIX’a. Jeśli jednak ktoś przewozi dziecko w dwóch samochodach, a nie chce kupować dwóch baz, lepiej pozostać przy standardowym foteliku, który dobrze przypięty będzie chronił dziecko tak samo, jak ten z systemem ISOFIX. Ceny dobrych fotelików z systemem ISOFIX są nieco wyższe od cen zwykłych fotelików i należy pamiętać, że tradycyjny dobry fotelik będzie o wiele lepszy od fotelika z ISOFIX kupionego w hipermarkecie za 100 zł.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA