REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Fotelik samochodowy z systemem ISOFIX - czy warto go kupić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniluk
Fotelik samochodowy z systemem ISOFIX - czy warto go kupić?
Fotelik samochodowy z systemem ISOFIX - czy warto go kupić?

REKLAMA

REKLAMA

Na rynku standardem są obecnie foteliki mocowane w systemie ISOFIX. System ten polega na stałym zamontowaniu bazy fotelika na tylnej kanapie. Czy warto kupić fotelik z systemem ISOFIX?

Dzięki specjalnym uchwytom mocującym ISOFIX, cały fotelik samochodowy jest połączony bezpośrednio ze szkieletem nadwozia, co sprawia że w przypadku kolizji fotelik wraz z maluchem nie zmieni swojego położenia. Oczywiście, system ISOFIX, w porównaniu ze standardowym fotelikiem, ma swoje zalety i wady. Niewątpliwą zaletą tego systemu jest prostota w mocowaniu fotelika do bazy (fotelik po prostu zatrzaskuje się w bazie), co znacznie wpływa na bezpieczeństwo. Sama baza jest przyczepiana do specjalnych uchwytów, ulokowanych w stelażu tylnej kanapy, tak samo jak są przymocowane zatrzaski pasów bezpieczeństwa. Standardowe foteliki przypinane pasami również są bezpieczne, ale statystyki wskazują, że niewiele osób montuje je poprawnie.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak się przygotować do jazdy z dzieckiem?

Tu również ujawnia się przewaga zwykłego fotelika samochodowego nad tym, który przypinany jest na stałe - bazę o o wiele bardziej niewygodnie wymontowuje się z samochodu, co sprawia problem, gdy pociecha zostaje w domu, a samochodem trzeba przewieźć 5 osób. Również w sytuacji gdy rodzina posiada dwa samochody pojawi się problem z przenoszeniem bazy. O ile bezpieczeństwo w przypadku prawidłowo zamontowanych fotelików z systemem ISOFIX oraz zwykłych fotelików jest porównywalne, to foteliki na pasy są o wiele praktyczniejsze. Kolejny problem to montowanie bazy fotelika w systemie ISOFIX. Większość nowych samochodów posiada montowanie seryjne uchwyty (w technologii ISOFIX wszystkie końcówki uchwytów są takie same, więc każdy fotelik z tym systemem będzie „kompatybilny” z każdym autem), więc nie będzie problemu.

W przypadku starszych aut, bywa różnie. Wiele samochodów z lat 90-tych jest wyposażonych w otwory na uchwyty do ISOFIX’a. Aby je odnaleźć należy zazwyczaj złożyć lub wymontować siedzisko kanapy lub oparcie. Otwory znajdują się w pobliżu miejsc, skąd wychodzą zatrzaski na pasy bezpieczeństwa i często są zakryte zaślepkami ochronnymi. Komplet uchwytów i śrub mocujących można kupić w sklepach motoryzacyjnych lub w Internecie, a ich cena wynosi od ok. 50 do 200 zł. Ich montaż nie jest trudny, wystarczy przykręcić śrubami uchwyt do otworów w metalowej konstrukcji trzymającej zatrzaski i fotele. Gorzej mają ci, którzy posiadają auta, przy konstruowaniu, których nie przewidziano montażu uchwytów ISOFIX. Niestety, dospawanie czy przyklejanie uchwytów nie jest bezpiecznym rozwiązaniem, więc posiadacze starszych aut muszą wybrać foteliki przypinane pasami.

REKLAMA

Zobacz również: Jak podróżować z kilkorgiem dzieci?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowując, ISOFIX to dobre rozwiązanie dla osób nie mających cierpliwości do dokładnego przypinana fotelika za pomocą pasów. Niestety, wielu kierowców podczas krótkich przejażdżek, np. do sklepu, niedbale przypina foteliki i ci użytkownicy będą bardzo zadowoleni z ISOFIX’a. Jeśli jednak ktoś przewozi dziecko w dwóch samochodach, a nie chce kupować dwóch baz, lepiej pozostać przy standardowym foteliku, który dobrze przypięty będzie chronił dziecko tak samo, jak ten z systemem ISOFIX. Ceny dobrych fotelików z systemem ISOFIX są nieco wyższe od cen zwykłych fotelików i należy pamiętać, że tradycyjny dobry fotelik będzie o wiele lepszy od fotelika z ISOFIX kupionego w hipermarkecie za 100 zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA