Testy zderzniowe Euro NCAP - jak ocenia się stopień bezpieczeństwa samochodu?

Kamil Fraszkiewicz
rozwiń więcej
Większość nowych aut w testach Euro NCAP uzyskuje maksymalną notę 5-gwiazdek. Dlatego coraz więcej osób domaga się zmian prób jakim poddawane są samochody. / Euro NCAP
W ocenie Euro NCAP oprócz osiągów, wyposażenia czy stylistyki samochodu, istotną rolę w jego wyborze odgrywa poziom oferowanego przez pojazd bezpieczeństwa. Jak wygląda taki test?

Wiele osób podczas wyboru samochodu bierze pod uwagę wyniki testów zderzeniowych, głównie Euro NCAP. Bezpieczeństwo na drodze to temat niezmiernie często powtarzany w środkach masowego przekazu. W polskich realiach znaczenie tego zagadnienia przybiera jeszcze mocniej na sile, jeśli weźmiemy pod uwagę roczne statystyki wypadków publikowane przez Komendę Główną Policji. Choć liczba zabitych w wypadkach samochodowych co roku sukcesywnie spada, to nadal każdego roku nieodpowiedzialna czy brawurowa jazda kosztuje życie ponad 4 tysięcy ludzkich istnień.

Trudno nie zgodzić się z opinią, że spadek liczby ofiar na drogach to efekt m.in. poruszania się bardziej bezpiecznymi pojazdami. Używane auta francuskie czy pojazdy klasy średniej wyższej cieszą się w Polsce dużym powodzeniem, a wiele z nich, pomimo wieku przekraczającego 8 lat, nadal oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa (znacznie wyższy niż popularne w latach 90-tych czy na początku XXI wieku auta czeskie, japońskie czy włoskie).

Zobacz też: Bezpieczeństwo dzieci w samochodzie

Skąd wiemy, że samochody są coraz bezpieczniejsze?

W 1997 roku powstała niezależna organizacja badająca poziom bezpieczeństwa pojazdów - European New Car Assessment Programme, w skrócie Euro NCAP. Inżynierowie opracowali szereg prób jakim kolejne nowe auta są poddawane pod katem wykrycia konkretnych braków czy błędów w ich konstrukcji mających wpływ na bezpieczeństwo podróżnych.

Jak wygląda test Euro NCAP?

Standardowy test przeprowadzany przez European New Car Assessment Programme, tzw. crash test, obejmuje 3 główne zdarzenia drogowe.

Euro NCAP Test I

Pierwsze z nich dotyczy czołowego zderzenia samochodu, rozpędzonego do 64km/h z odkształcalną barierą, która może się przesunąć maksymalnie o 40% szerokości nadwozia w lewo lub w prawo.

Euro NCAP Test II

Drugi test bada odporność konstrukcji auta na uderzenie boczne. Pojazd nie porusza się, natomiast w jego bok uderza wózek poruszający się z prędkością 50km/h. Czoło wózka nie jest sztywne i ulega deformacji .

Zobacz też: Nowe technologie Forda nagrodzone przez Euro NCAP

Euro NCAP Test III

Ostatni etap sprawdzania poziomu bezpieczeństwa samochodu ma na celu zbadać poziom ochrony głowy kierowcy w chwili zderzenia jego auta z wyższym pojazdem. Chodzi o sytuacje, w trakcie której zderzak wyższego pojazdu wbija się nadwozie samochodu w okolicach głowy kierowcy. Ten test pozwala ocenić działanie bocznych poduszek powietrznych i kurtyn powietrznych. Samochód ustawiany jest na ruchomym wózku, po czym jest on rozpędzany do prędkości 29 km/h. Wózek wraz z autem najeżdża na słup ustawiony na wysokości głowy kierowcy. Pokazuje to też odporność auta na uderzenie bokiem w słup lub drzewo.

Wyposażenie auta obniża rzetelność testów?

Poza tymi próbami Euro NCAP bada poziom ochrony kręgosłupa szyjnego kierowcy podczas uderzenia w tył samochodu a także ocenia wyposażenie auta, odpowiedzialne za bezpieczeństwo podróżnych, przyznając za to dodatkowe punkty. Sumaryczna liczba punktów ze wszystkich testów przekłada się na łączną ocenę bezpieczeństwa pojazdu. Wyrażona jest ona za pomocą gwiazdek. Najwyższą notę jaką może otrzymać auto to 5 gwiazdek. W wielu przypadkach okazało się, że zamontowanie np. fabrycznego czujnika o niezapiętych pasach pozwoliło zdobyć autu dodatkową gwiazdkę (np. Mercedes W203).

Zobacz też: Czym są aktywne zagłówki? Jak działają?

Laguna II i początek walki o gwiazdki Euro NCAP

Pierwszym samochodem, który uzyskał maksymalną notę 5 gwiazdek w testach Euro NCAP było Renault Laguna II generacji. Wynik tym wpłynął na ogromne zainteresowaniem tym modelem i przyczynił się do bardzo ciepłego przyjęcia nowej Laguny przez rynek. To co osiągnęło Renault w dziedzinie bezpieczeństwa (oraz zysków ze sprzedaży tego modelu) zachęciło i zmotywowało innych producentów do intensywnych prac, na poprawą bezpieczeństwa swoich aut. Dążenie do osiągnięcia 5-gwiazdkowego wyniku wypaczyło jednak znaczenie tych testów i spowodowało lawinę pytań o rzetelność tych badań. Dlaczego? O tym przekonacie się już niebawem w kolejnym materiale.

Moto
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie
25 kwi 2024

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?
25 kwi 2024

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

pokaż więcej
Proszę czekać...