REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

 

Przepisy wjazdowe

REKLAMA

REKLAMA

Obywatele polscy korzystają z prawa do swobodnego przepływu osób w ramach Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Dokumentem podróży uprawniającym do bezwizowego wjazdu i pobytu (niezależnie od jego celu) na terytorium Niderlandów jest paszport bądź dowód osobisty (starego i nowego wzoru). Przed wyjazdem należy się upewnić, czy dokument jest w wystarczająco dobrym stanie technicznym i pozwala na stwierdzenie tożsamości (szczególną uwagę w przypadku starszych, książeczkowych dowodów osobistych należy zwrócić na aktualność zdjęcia).

Przepisy celne

Wwóz i wywóz pieniędzy jest praktycznie nieograniczony. W związku ze zniesieniem granic wewnętrznych w państwach Unii Europejskiej kontrole celne osób i pojazdów są przeprowadzane wewnątrz terytorium Niderlandów. Policja oraz służby celne dokonują kontroli legalności pobytu cudzoziemców oraz posiadanych przez nich przedmiotów, sprawdzają dokumenty, kontrolują zawartość bagażu, przeszukują samochody i znajdujące się w nich skrytki. Czynności kontrolne są przeprowadzane głównie na parkingach przy autostradach oraz na ulicach miast. Często ma również miejsce kontrolowanie przez policję lub zmotoryzowane służby celno-fiskalne paliwa w bakach samochodów. Kierowcy mający w baku lub kanistrach subsydiowane specjalnie barwione paliwo, przeznaczone wyłącznie dla rolników w państwach Unii Europejskiej, podlegają wysokiej karze pieniężnej.

REKLAMA

Przepisy prawne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W Niderlandach całkowicie zabronione jest posiadanie twardych narkotyków (hard drugs). Za posiadanie 1-2 porcji grozi kara do 4 lat pozbawienia wolności, a za handel twardymi narkotykami - kara pozbawienia wolności od 8 do 12 lat. Dozwolone jest natomiast posiadanie tzw. miękkich narkotyków (soft drugs), ale tylko do własnego użytku w ilości 1-2 tabletek. Za posiadanie większej ilości miękkich narkotyków grozi kara pozbawienia wolności od 2 lat. Przewożenie narkotyków lub handlowanie nimi grozi karą pozbawienia wolności od 4 lat wzwyż.

Meldunek

Istnieje obowiązek meldunkowy we właściwym dla miejsca zamierzonego pobytu Urzędzie Gminy (Gemeente). Dokumentami wymaganymi do zalegalizowania pobytu dłuższego niż 90 dni są (poza aktualnym paszportem lub dowodem osobistym) zaświadczenie od pracodawcy, w przypadku osób podejmujących samodzielną działalność gospodarczą - potwierdzenie z izby handlowej oraz dokumenty dotyczące wyników finansowych firmy. W przypadku niepodejmowania pracy ani działalności gospodarczej wystarczającym tytułem uzasadniającym pobyt dłuższy niż 90 dni jest posiadanie odpowiednich środków finansowych i ubezpieczenia medycznego (druk E-111).

Praca

Dla obywateli polskich przez okres 2 lat pozostanie w mocy system zezwoleń na pracę oraz tryb sektorowej liberalizacji dostępu do rynku pracy. Zezwolenia na podjęcie pracy w Niderlandach wydaje Centralny Urząd Pracy i Dochodów (Centrum voor Werk en Inkomen, w skrócie CWI), który jest organem wykonawczym w dziedzinie zatrudnienia, odpowiedzialnym za system sektorów. Do składania wniosków o wydanie zezwolenia na pracę dla określonego pracownika jest uprawniony tylko jego przyszły pracodawca (przedsiębiorca, firma lub instytucja wyrażająca chęć zatrudnienia cudzoziemca). Obywatele polscy zamieszali w Niderlandach mają dostęp do systemu pomocy socjalnej tylko w przypadku podjęcia pracy za zgodą miejscowych władz i pod warunkiem opłacania obowiązkowych składek na poszczególne rodzaje ubezpieczeń społecznych. W przypadku stwierdzenia wykonywania pracy bez odpowiedniego zezwolenia odpowiedzialność, zgodnie z przepisami, ponosi pracodawca. Jest to przede wszystkim odpowiedzialność finansowa rzędu 1000 EUR.

Ubezpieczenie, szczepienia, służba zdrowia

Nie ma obowiązku wykupienia ubezpieczeń osobowych, jednak zaleca się posiadanie polisy ubezpieczeniowej zapewniającej pokrycie kosztów leczenia w czasie pobytu za granicą, niezależnie od druku E-111 pobranego z NFZ, zapewniającego jedynie pomoc w podstawowym zakresie. Inne usługi medyczne są odpłatne. Cena wizyty u lekarza domowego wynosi 20 EUR, wizyta u specjalisty 40 EUR, a dzienny pobyt w szpitalu 300-450 EUR (nie obejmujący operacji, badań oraz zabiegów, za które pacjent płaci oddzielnie). Nie występują zagrożenia sanitarno-epidemiologiczne. Nie są wymagane szczepienia ochronne. Ze względu na ograniczone możliwości samodzielnego wykonywania napraw pojazdu oraz stosunkowo wysokie koszty napraw w specjalistycznych warsztatach zaleca się wykupienie odpowiedniej polisy w polskim towarzystwie ubezpieczeniowym w Polsce. Wykupując polisę, należy zadbać o uzyskanie aktualnych adresów odpowiednich agentów ubezpieczeniowych i komisarzy awaryjnych w Niderlandach.

Informacje dla kierowców

Nie jest wymagane międzynarodowe prawo jazdy; wystarczy prawo jazdy wydane w Polsce. Jednak przy dłuższych pobytach w Niderlandach, po upływie 6 miesięcy od daty wpisu do rejestru mieszkańców lokalnej gminy, posługiwanie się polskim prawem jazdy jest niemożliwe. Należy wówczas złożyć wniosek w miejscowym Urzędzie Gminnym o wymianę prawa jazdy na niderlandzkie. Korzystanie z dróg publicznych i autostrad jest bezpłatne. Maksymalna prędkość na autostradach wynosi 120 km/godz. Przestrzeganie dozwolonej prędkości jest skrupulatnie kontrolowane przez policję. Przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 50 km/godz. grozi konfiskatą samochodu, odebraniem prawa jazdy i skierowaniem sprawy do sądu.
Przy wjeździe do Niderlandów samochód należy oznaczyć międzynarodowym symbolem kraju, w którym jest on zarejestrowany. Prawo niderlandzkie zawiera bardzo precyzyjnie określony katalog wykroczeń drogowych i wysokości kar za każde z nich. W związku z tym podejmowanie przez kierowcę dyskusji z policją drogową na temat wysokości mandatu nałożonego za wykroczenie jest bezcelowe i prowadzi na ogół do pogorszenia sytuacji. Odmowa zapłaty mandatu na miejscu wiąże się ze skierowaniem sprawy na drogę sądową oraz zatrzymaniem pojazdu na parkingu policyjnym do momentu uregulowania mandatu. Jeżeli zainteresowany nie zastosuje się do decyzji wydanej przez sąd, zasądzona kwota grzywny jest zamieniana na karę pozbawienia wolności w relacji 1 dzień pobytu w areszcie za każde 50 EUR niezapłaconej kwoty.
Podczas kontroli drogowej policja skrupulatnie kontroluje prawo jazdy i dokumenty pojazdu. Stwierdzenie w dokumentach jakichkolwiek nieścisłości, nieczytelności, uszkodzeń lub przeróbek skutkuje najczęściej zatrzymaniem dokumentów i samochodu oraz wdrożeniem postępowania wyjaśniającego. Kierowca jest z reguły obciążany wszelkimi kosztami wynikającymi z tego postępowania (holowanie, parkowanie itp.). Analogiczne następstwa mogą wyniknąć w razie podejrzenia o naruszenie oryginalności wybitych numerów nadwozia lub silnika pojazdu. Kierowcy powinni zwracać szczególną uwagę na pieszych i rowerzystów, którzy na przejściach i ścieżkach rowerowych mają bezwzględne pierwszeństwo. W razie kolizji z rowerzystą lub z pieszym na przejściu trzeba się liczyć ze szczególnym postępowaniem wyjaśniającym, nawet w przypadku braku poważnych następstw zdarzenia.
W strefach miejskich ze względu na bardzo dużą liczbę samochodów i natężenie ruchu występują trudności z parkowaniem. Należy jednak mimo to przestrzegać ograniczeń w parkowaniu. Parkowanie w miastach jest odpłatne w określonych godzinach, a w dużych miastach także w godzinach nocnych. Służby kon-
trolujące opłaty są bardzo operatywne. Brak opłaty powoduje nałożenie blokady na koło samochodu. Zdjęcie blokady jest możliwe jedynie po zapłaceniu mandatu w gotówce. Nie można uzyskać odroczenia terminu zapłaty mandatu na okres dłuższy niż 24 godziny. Po tym terminie służby porządkowe odholowują pojazd na parking policyjny. Aby go odebrać, należy zapłacić mandat oraz dodatkowo pokryć koszty holowania (ok. 240 EUR w zależności od miejscowych przepisów ustalanych przez gminy) i parkowania (wysokość opłaty zależy od czasu parkowania). Należy pamiętać, że spanie w samochodzie zaparkowanym na ulicy w mieście lub na parkingu przy autostradzie jest niedozwolone.

Podróżowanie po kraju

Nie ma ograniczeń w podróżowaniu po kraju.

Bezpieczeństwo w kraju

Zagrożenie przestępczością nie jest większe niż w innych państwach europejskich. Często zdarzają się kradzieże kieszonkowe. Szczególną ostrożność należy zachować w środkach komunikacji publicznej, na ulicach oraz w sklepach w Amsterdamie oraz w innych dużych miastach, głównie na dworcach. Niestety, pewna grupa naszych rodaków „oferująca pomoc" w tych miejscach okazuje się zwykłymi oszustami lub złodziejami.
Uwaga: Antyle Holenderskie i Aruba to terytoria zależne Królestwa Niderlandów. Opiekę konsularną sprawuje nad tymi terytoriami Ambasada RP w Caracas (Wenezuela). Wjazd na te wyspy następuje wyłącznie na podstawie ważnego paszportu. Pobyt do 90 dni nie wymaga wizy. Lokalne władze imigracyjne mogą zażądać przy wjeździe okazania dodatkowych dokumentów, takich jak bilet powrotny lub do innego miejsca, odpowiednie środki finansowe. Druk E-111 nie ma tu zastosowania. Zaleca się wykupienie dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego.

Stolica konstytucyjna: Amsterdam
Siedziba władz: Haga
Waluta: euro (€, EUR), 1 EUR = 100 centów
Język urzędowy: niderlandzki
Inne języki: angielski, niemiecki

Źródło: Ministerstwo Spraw Zagranicznych

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

REKLAMA

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

REKLAMA

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA