Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.
- Projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym
- Rewolucja technologiczna związana z autonomizacją transportu
Projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym
Projekt nowelizacji przewiduje możliwość wykorzystania dróg na potrzeby prac testowych pojazdów zautomatyzowanych (pojazdy zbudowane do samodzielnego poruszania się przez określony czas, jednak wymagające interwencji kierowcy) oraz w pełni zautomatyzowanych (pojazdy autonomiczne niewymagające nadzoru kierowcy).
Jakie są szczegóły? Z projektu wynika, że takimi pracami zarządzać ma "organizator prac testowych" – musi być to podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie kierowania i kontrolowania pojazdów zautomatyzowanych i w pełni zautomatyzowanych w celu testowania i oceny funkcji automatycznych. Zezwolenie na prowadzenie prac testowych wydawać będzie Krajowy Koordynator Prac Testowych, w drodze decyzji administracyjnej na pisemny wniosek organizatora prac testowych.
W uzasadnieniu projektu podkreślono, że otrzymanie takiego pozwolenia będzie możliwe pod warunkiem zastosowania zasad ruchu drogowego, zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz uzyskania zezwolenia na prowadzenie tych prac. I wskazano: "Zezwolenie wydaje się wyłącznie po wykazaniu przez organizatora prac testowych, w formie oświadczenia, że prowadzone prace nie będą zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego oraz nie będą utrudniały ruchu na drogach".
Rewolucja technologiczna związana z autonomizacją transportu
Ile będzie wynosić pozwolenie? Zgodnie z projektem zezwolenie na przeprowadzenie prac można będzie otrzymać na okres nie dłuższy niż rok, "o ile nie ulegną zmianie warunki i zakres prac". Wysokość opłaty za przeprowadzenie procesu związanego z wydaniem zezwolenia w obszarze jednego województwa nie może przekroczyć 20 tys. zł., a w przypadku wniosku obejmującego od dwóch do pięciu województw opłata nie może przekroczyć 40 tys. zł.
W uzasadnieniu wyjaśniono, że potrzeba wprowadzenia zmian w przepisach jest spowodowana postępującą rewolucją technologiczną związaną z autonomizacją transportu, a także postulatami przedsiębiorców. "Mające siedzibę w Polsce podmioty badawcze i przedsiębiorstwa produkujące nowoczesne systemy do pojazdów samochodowych wskazują na brak możliwości testowania najnowszych technologii na polskich drogach jako na barierę swojego rozwoju w światowym łańcuchu wartości" - wskazano.
Ministerstwo Infrastruktury zakłada, że ustawa wejdzie w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.
fos/ mmu/
Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl