REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ŠKODA 1000 MB kończy 50 lat!

Skoda MB
Skoda MB
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Skoda 1000 MB w czasach swojej świetności była jednym z bardziej zaawansowanych techniczne samochodów w segmencie. Czym wyróżniał się na tle konkurencji?

Skoda 1000 MB Mlada Boleslav

ŠKODA 1000 MB ma już 50 lat. Ten kompaktowy samochód miał swój debiut 21 marca 1964 roku, jako następca ŠKODY Octavia. Jako pierwsza ŠKODA z napędem na tylną oś, silnikiem umieszczonym z tyłu i samonośną konstrukcją nadwozia, 1000 MB była kamieniem milowym w 119-letniej historii marki. W czasach swojej świetności ten czterodrzwiowy model był jednym z najlepszych pojazdów w klasie do jednego litra pojemności i ustanawiał nowe standardy w dziedzinie komfortu, osiągów i technologii. Całkowicie nowa fabryka, zupełnie nowy design pojazdu, najbardziej zaawansowany w tamtym czasie silnik w swojej klasie – wiosną 1964 roku, 1000 MB była rewolucją dla ŠKODY.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Skoda Favorit kończy 25 lat

„ŠKODA jest jednym z najdłużej istniejących producentów samochodów na świecie” – mówi Prezes Zarządu ŠKODY, prof. Winfried Vahland. „Podstawą sukcesu firmy są wybitne pojazdy. ŠKODA 1000 MB była dla firmy kamieniem milowym w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku i imponującym świadectwem wielkich umiejętności inżynieryjnych czeskiej motoryzacji.” Odwaga do obrania zupełnie nowego kursu opłaciła się: ŠKODA 1000 MB była bestsellerem w Czechosłowacji i za granicą, trwale wzmacniając pozycję ŠKODY w europejskim przemyśle motoryzacyjnym i kształtując strategię modelową czeskiego producenta aż do lat osiemdziesiątych. Od kwietnia 1964 roku do sierpnia 1969 roku wyprodukowano około 443 000 egzemplarzy ŠKODY 1000 MB, z czego ponad połowa z nich była przeznaczona na eksport, trafiając nawet do Nowej Zelandii i Australii.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Renault Fuego Turbodiesel (1982-84)

Skoda 1000 MB Mlada Boleslav: wersje

ŠKODA 1000 MB jest teraz jednym z najpopularniejszych klasycznych aut czeskiej marki. Inicjały „MB” oznaczają miasto Mladá Boleslav, miejsce głównej siedziby marki ŠKODA, a liczba „1000” to pojemność skokowa jednolitrowego silnika. 1000 MB była oferowana w wielu wersjach: poza podstawową, od 1966 roku występowały wersje o zwiększonych osiągach, a także elegancka odmiana 1000 MBX – dziś szczególnie popularny model wśród kolekcjonerów. Jednocześnie ŠKODA 1000 MB wyznaczała standardy w zakresie innowacyjnych technologii napędu i silników. ŠKODA była pierwszym europejskim producentem samochodów, który wykorzystywał proces odlewania aluminium w produkcji bloku silnika. Czterostopniowa skrzynia biegów również była produkowana z wykorzystaniem tej metody. ŠKODA przywołała tu sposób produkcji rozwinięty w 1922 roku przez czeskiego inżyniera Josefa Poláka, który pozwalał na znaczną redukcję czasu wytwarzania.

Zobacz też: Syrena Sport – piękny prototyp sprzed lat powraca

Skoda 1000 MB Mlada Boleslav: silnik 1.0

Czterocylindrowy silnik OHV chłodzony cieczą, umieszczony za tylną osią, dostarczał 37 KM. Pojemność silnika wynosiła 998 cm3. Nowoczesna technologia w połączeniu z niewielką masą pojazdu (tylko 755 kg) zapewniały niskie zużycie paliwa na poziomie 7-8 litrów na 100 km. Prędkość maksymalna wynosiła 120 km/h. W 1968 roku moc silnika zwiększono do 43 KM (32 kW). Przed rozpoczęciem seryjnej produkcji, producent poddał ŠKODĘ 1000 MB wyczerpującym testom wytrzymałościowym. W 1962 roku 50 pojazdów testowych pokonało 1,6 mln kilometrów, w tym jazdy w skrajnie niskich temperaturach w Rosji, jak i w upale i kurzu na górskich drogach Kaukazu. Ze swoimi kompaktowymi wymiarami (4,17 m długości, 1,62 m szerokości i 1,39 m wysokości), ŠKODA 1000 MB oferowała komfortowe warunki podróżowania dla całej rodziny. Auto zyskiwało sobie sympatyków także wysoką funkcjonalnością, było wyposażone m.in. w indywidualnie składane siedzenia. Zaletą był też 220-litrowy bagażnik z przodu pojazdu, pod którym wygospodarowano miejsce na koło zapasowe.

Zobacz też: Skoda Rapid: czeskie Gran Turismo

Szczególne egzemplarze ŠKODY 1000 MB i dwudrzwiowej ŠKODY 1000 MBX, łącznie z prototypem modelu kombi, można dziś oglądać w nowym Muzeum ŠKODY w Mladá Boleslav. Pojazdy regularnie uczestniczą w najważniejszych pokazach samochodów zabytkowych i rajdach klasycznych samochodów.

Źródło: materiały prasowe Skoda

Skoda MB
Skoda
Skoda MB
Skoda
Skoda MB
Skoda
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA