Honda CRX II jako zabytek!

Kamil Fraszkiewicz
rozwiń więcej
CRX 1.6 VTEC 150Km przyspieszał 0-100km/h w 7,2 s a jego prędkość maksymalna wynosiła 222 km/h. / Honda
Honda CRX II generacji to auto, które w szybkim czasie zdobyło status kultowego. Mocne silniki i niska masa gwarantowały sportowe wrażenia z jazdy. Obecnie najstarsze egzemplarze mają ponad 25 lat, przez co można zarejestrować je jako pojazdy zabytkowe. Podpowiadamy, które jej wersje nadają się najlepiej do tej roli.

Japońskie coupe przekonało do siebie przede wszystkim sportowym nadwoziem, mocnymi silnikami, bardzo dobrym zachowaniem na drodze, rozsądną ceną i przede wszystkim niezawodnością. W znacznej mierze ostatnia cecha była konsekwencją rozsądnych, przemyślanych i nieskomplikowanych rozwiązań technicznych.

CRX II i system VTEC

Tak naprawdę Honda CRX zawdzięcza swoją renomę dzięki zastosowaniu bardzo nowatorskich jak na lata 80-te silników benzynowych. Prawie wszystkie jej wersje wyposażone były w jednostki napędowe o pojemności 1,6 litra pracujące na dwóch wałkach rozrządu (prawdziwą rzadkością jest wersja 1.4 91KM SOHC). Na piedestale chwały stanął jednak najmocniejszy ich wariant, dostępny od 1990 roku – 1.6 VTEC o mocy 150KM (ozn. modelu EE8). Silnik tej odmiany oferował bardzo wysoką moc pomimo swej niedużej pojemności skokowej. Kluczem do jego sukcesu było zastosowanie w nim systemu zmiennych faz rozrządu VTEC. Układ hydrauliczny przy odpowiednich obrotach jednostki napędowej przestawiał oba wałki rozrządu tak, by dźwignie zaworowe były popychane przez większe krzywki. Czas otwarcia zaworów i ich wznios był więc regulowany. W rezultacie silnik miał dwoistą naturę. Do 5200 obr./min nie przejawiał on nadmiernej chęci do rozpędzania auta. Po przekroczeniu tej granicy obrotów, łapał potężnych oddech powietrza a jego zapał do pracy zaskakiwał nawet największych malkontentów. Ten niepowtarzalny charakter silnika stał się ikoną i znakiem rozpoznawalnym Hondy na kolejne dwadzieścia lat. Dziś VTEC w swojej elektronicznej odmianie został niebywale ugrzeczniony i na próżno szukać w nowych Hondach tego ekscytującego pierwiastka.

Zobacz też: Technologia VTEC w silnikach Hondy

CRX II jako pojazd zabytkowy

Aby poczuć prawdziwego sportowego ducha japońskiej Hondy warto posiadać takie auto. Co więcej, istnieje teraz świetna okazja, aby myśleć o CRX II jako aucie zabytkowym. Najstarsze egzemplarze mają obecnie 26 lat, a ich właściciele mogą śmiało ubiegać się o nadanie im statusu samochodu zabytkowego.

Części zamienne do CRX II są łatwo dostępne

Osoby starające się o wyposażenie swojego samochodu w żółte tablice, mają największy problem ze spełnieniem wymogu, aby 75% jego głównych części było oryginalnych. W przypadku Hondy CRX dostęp do tych podzespołów nie jest trudny, a wiele części nadal można dostać w oficjalnej sieci sprzedaży Hondy. Na rynku nie brakuje też używanych podzespołów, które poprzez internet możemy zamówić nawet z odleglejszych miejsc w Europie. Warto pamiętać, że CRX został zbudowany w oparciu o model Civic.

Główne problemy z renowacją pojazdów zabytkowych dotyczą pozyskania oryginalnych elementów nadwozia. W przypadku Hondy CRX problem ten nie istnieje.

Zobacz też: Syrena Sport – piękny prototyp sprzed lat powraca

Aby jednak cieszyć się tym pojazdem warto pamiętać, że im szybciej zdecydujemy się na zakup i odrestaurowanie Hondy CRX, tym łatwiej uzyskamy niezbędne części.

Najmocniejsze wersje są najwięcej warte

Osoby zainteresowane Hondą CRX 1.6 VTEC muszą poczekać jeszcze z rejestracją tego modelu jako pojazdu zabytkowego bowiem pojawił się on dopiero w 1990 roku. Jest to jednak świetny moment na zakup tego modelu i spokojne przywrócenie mu jego oryginalnego stanu. Ten topowy model cieszy się największym zainteresowaniem wśród kolekcjonerów, ze względu na niską podaż tych modeli na rynku wtórnym. Za dobrze utrzymany egzemplarz trzeba zapłacić ponad 25 tys. zł

.Gdy już odbudujemy pojazd, a pozytywna opinia rzeczoznawcy samochodowego pozwoli nam zarejestrować CRX’a, będziemy mieli tak naprawdę trzy samochody w jednym. Po pierwsze będzie to zabytek, po drugie auto mimo wszystko auto nowożytne czyli nadające się nawet do jady na co dzień, a po trzecie prawdziwe sportowe coupe, które przyniesie naprawdę wiele radości swojemu kierowcy.

Moto
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie
25 kwi 2024

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?
25 kwi 2024

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

pokaż więcej
Proszę czekać...